Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Nauwkeurige berekening

Het berekenen van de ROI lijkt op het eerste gezicht eenvoudig: je deelt de financiële voordelen door de kosten van de investering. Financiële voordelen ontstaan bijvoorbeeld door een besparing van ruimte in het magazijn en doordat werknemers meer orders kunnen picken.
 
Toch vertelt deze formule niet het hele verhaal. Er zijn bedrijfsspecifieke voordelen die door automatisering worden behaald, waar geen exact prijskaartje aan te hangen is. Denk bijvoorbeeld aan een hogere klanttevredenheid. Besparingen ontstaan ook door een lagere hoeveelheid orderfouten en omdat klantenorders niet meer hoeven te worden geannuleerd. Het gaat dus om een nauwkeurige berekening met een reeks verschillende cijfers. De sleutel tot het juist berekenen van de ROI? Voldoende data op basis van de cijfers en groeiambities van een bedrijf.

Cijfers: harde en zachte waarden

Om een goede inschatting te kunnen maken of de investering in warehouse automation ‘het waard is’, moet de waarde van elk automatiseringsvoordeel voor de activiteiten worden berekend – in de huidige situatie en voor de situatie over enkele jaren. Deze cijfers kun je splitsen in twee categorieën: harde en zachte waarden. Harde waarden zijn eenvoudig te berekenen. Zachte waarden zijn afhankelijk van de huidige activiteiten en de ambities.

Harde waarde: ruimtebesparing

Een voorbeeld van een harde waarde is de besparing op ruimte. Bij een investering in een AutoStore-oplossing kan tot 80% worden bespaard op het beschikbare vloeroppervlak.
Dit komt neer op een vier keer grotere opslagcapaciteit en vloeroppervlak in vergelijking met een handmatig magazijn. Omdat je minder ruimte nodig hebt zijn er een aantal financiële voordelen, zoals de mogelijkheid om te verhuizen naar een kleiner magazijn of het verhuren van de extra magazijnruimte.

Zachte waarden bij het berekenen van de ROI

Er zijn meer zachte dan harde waarden. De eerste stap is het inschatten van alle waarden. Een aantal voordelen die hieronder vallen zijn:
 
1. Kortere leveringstijd 
Als de totale logistieke operatie geoptimaliseerd is, kan met magazijnautomatisering een geschatte levertijd van een week teruglopen naar een levering op dezelfde dag. Dit leidt waarschijnlijk tot een toename van het aantal klanten, en nog belangrijker: meer tevreden klanten.
 
2. Minder orderfouten 
Het kiezen van het verkeerde artikel brengt vaak een minimale kostenpost van 100 euro mee. Het gaat namelijk niet alleen om het artikel zelf, ook de kosten van het personeel van de klantenservice en de leveringskosten voor het terugzenden en vervoeren van het juiste artikel moeten worden meegerekend. Met AutoStore is het risico van menselijke fouten zo goed als geëlimineerd.
 
3. Ergonomische werkplek 
In een manueel magazijn lopen werknemers elke dag lange afstanden op en neer door de gangpaden. Met een AutoStore-oplossing is de werkdag minder belastend voor het lichaam en neemt de kans op werk gerelateerde blessures drastisch af.

Nooit te laat om te automatiseren

Aangezien alle zachte waarden een aanzienlijk deel van de ROI uitmaken, is de investering vaak sneller terugverdiend dan wordt gedacht. Rob Pauls, Managing Director van
Element Logic Benelux: “De snelste ROI die wij ooit zagen was binnen een jaar en het langste traject was zes jaar. Onze ervaring is dat magazijnautomatisering al loont zodra een organisatie meer dan twee werknemers heeft. En hoe meer werknemers je hebt, hoe sneller waarschijnlijk de gewenste ROI wordt bereikt.”
 
Over één feit valt niet te onderhandelen volgens Pauls en dat maakt het overwegen van automatisering actueel en relevant: “Klanten verwachten een snelle levering en een uitstekende klantenservice. Wil een bedrijf overleven, concurrerend blijven en groeien, dan moet je overwegen om te investeren in warehouse automation. Gelukkig is het nooit te laat is om te automatiseren. Wie meer over de ROI-berekening te weten wil komen kan ook onze whitepaper hierover lezen.”

Recente nieuwsberichten

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.