Het pad effenen voor innovatieve intralogistiek
Gebroeders DOMS slaat met Siemens de weg van nextgen AGV’s in
Gebroeders DOMS uit Brecht is een familiebedrijf als geen ander. De afgelopen decennia groeide de kmo uit tot een van de Belgische sleutelbedrijven in machinebouw en automatisering. Recent ontwikkelde Gebroeders DOMS een Automated Guided Vehicle (AGV) voor het veilig transporteren van nucleair afval. Het is slechts een van de vele manieren waarop de Antwerpse speler de grenzen van de intralogistiek verlegt.
Eerst een stukje geschiedenis: wanneer de tweeling Jan en Jozef (Doms) in 1980 Gebroeders DOMS uit de grond stampen, focust het bedrijf zich vooral op de landbouwindustrie en het opleveren van metaalconstructies voor uiteenlopende sectoren. Na een aantal jaren verschuift de focus naar de algemene industrie, waar Gebroeders DOMS al snel een gevestigde waarde wordt als machinebouwer.
Sinds een tiental jaren specialiseert het familiebedrijf zich – onder impuls van de tweede generatie – in intralogistieke oplossingen, met de daarbij horende expertise in software engineering. Op de site in Brecht worden AGV’s, industriële robots en transportbanden op maat gerealiseerd, van bij het concept tot en met de ‘factory acceptance’ test. Waar Gebroeders DOMS aanvankelijk enkel kmo’s tot zijn klanten kon rekenen, kloppen nu vooral internationale bedrijven aan voor een totaaloplossing.
OEM-partner met zin voor avontuur
Een constante in de geschiedenis van Gebroeders DOMS is de drang om steeds met de laatste technologie bezig te zijn, en dat op een berekende en strategische manier. “We zijn echte early adopters”, legt hr- en marketingmanager Liesbeth Doms uit. “Daardoor heerst hier, ondanks onze vele jaren expertise, een soort start-upsfeer. Teamleden krijgen volop de mogelijkheid om hun interesses te volgen, als die in lijn liggen met de koers van het bedrijf natuurlijk.”
Die zin voor avontuur zorgde ervoor dat Gebroeders DOMS in 2018 als allereerste het label ‘Siemens OEM partner’ kreeg. “Al sinds het prille begin slaagt DOMS erin om niet alleen de juiste technologie in te zetten, maar ook om het businessmodel erachter tot in de puntjes uit te werken”, legt Nick Vanden Broecke, accountmanager OEM solutions bij Siemens uit. “Zo wisten ze al snel een servicemodel te integreren in hun offering: onmiskenbaar een meerwaarde voor bedrijven die op zoek zijn naar een langetermijnpartner.”
Lokale wendbaarheid versus structurele support
“Gaandeweg zijn onze intralogistieke projecten steeds groter en complexer geworden”, voegt Tom Doms, team leader automation, toe. “Vanuit die optiek was het voor ons erg zinvol om ons partnership met Siemens te verdiepen: waar wij als kleinere, lokale speler erg dicht op de projecten zitten en heel wendbaar zijn, kunnen zij ons structurele technologische support bieden. Dat maakt onze samenwerking heel krachtig.”
In die context werd het partnership tussen Gebroeders DOMS en Siemens uitgebreid en uitgediept richting autonoom rijdende voertuigen voor de snelevoluerende intralogistieke sector. Tom Doms illustreert met een voorbeeld: “Onder invloed van trends zoals ‘lot size one’ evolueert ook de intralogistieke sector razendsnel. Verpakkingen zijn meer en meer gepersonaliseerd en afmetingen verschillen steeds meer. Tal van technologieën vinden op een gecombineerde manier hun weg in klantspecifieke mobiele applicaties die wij ontwerpen. We doen dat op basis van een Siemens technologieplatform dat gericht is op het ontwerp en beheer van autonome voertuigen in een industriële context. We hebben de platformexpertise samen met Siemens opgebouwd en doen dat in een co-creatie cultuur. Dat stelt ons in staat de vele technologische evoluties snel te capteren en te implementeren.
The DROID you’re looking for
Een recent resultaat van het partnership tussen Siemens en Gebroeders DOMS op het vlak van autonoom rijdende voertuigen is een nieuw type ‘tailor fitted’ AGV uit de DROID-reeks, die geschikt is voor het veilig transporteren van nucleair afval. “De AGV’s functioneren volledig autonoom, hebben een laadvermogen van drie ton en halen een maximumsnelheid tot anderhalve meter per seconde. Aan deze AGV’s is een goed jaar gewerkt. Siemens was onze sparringpartner: samen overlegden we regelmatig om te zien hoe we bepaalde uitdagingen het hoofd konden bieden.” Gebroeders DOMS realiseert de toestellen van concept tot ingebruikname.
KADER: AGV-innovatie met een Siemens-kern
Onder de motorkap van de DROID AGV bevindt zich heel wat Siemens-technologie. Als Siemens OEM partner van het eerste uur in het algemeen en nu ook voor het expertisedomein van autonoom rijdende voertuigen in het bijzonder – kan Gebroeders DOMS dan ook steeds rekenen op maximale technische ondersteuning. De AGV-architectuur combineert tal van technologische Siemens-domeinen zoals ontwerp en simulatietechnieken, virtuele inbedrijfname, navigatie, fleet en power management, industriële draadloze communicatie, geïntegreerde weegceltechnologie. Dat alles vertrekt vanuit een specifiek geïntegreerde systeemaanpak vanuit het SIMATIC automatiseringsportfolio, SINAMICS-frequentieregelaars en SIMOTICS-servomotoren.
De software van de nieuwe DROID’s is geënt op een Siemens’ platform, dat speciaal voor AGV’s is ontwikkeld. Het omvat niet alleen de navigatie van individuele AGV’s, maar ook het aansturen van de volledige vloot. “Het interessantste aan dit platform is dat het een open en flexibel te hanteren platform is”, legt Tom Doms uit. “Heel wat AGV-technologie is een black box, waardoor eindklanten afhankelijk blijven van één vendor. Wanneer die speler zich heroriënteert, raakt de eindklant niet meer aan de nodige hardware en/of black box software. Dankzij de open interfaces kun je dit platform bovendien makkelijk koppelen aan third-party technologieën en is de uptime gegarandeerd. Die openheid komt bovendien tegemoet aan de groeiende eis van klanten om snel te kunnen ingrijpen bij eventuele problemen.”
Tot 80% ingebruikname vanop afstand
Los van eventuele wereldwijde pandemieën is het ook in normale omstandigheden meestal niet toegelaten om een nucleaire no-go zone voor langere tijd te betreden. Dat stelde Gebroeders DOMS voor een fikse uitdaging wat betreft de on-site ingebruikname van de nieuwe DROID. Gelukkig was er een oplossing voorhanden: ‘virtual commissioning’.
“Gebroeders DOMS combineert ‘traditionele’ virtual commissioning met ‘plant simulation’”, zegt Nick Vanden Broecke. “Dat laat hen toe niet alleen de individuele AGV’s te testen, maar ook hoe de vloot interageert met de rest van de fabriek. Daardoor kan tot tachtig procent van de ingebruikname vanop afstand gebeuren en wordt de downtime die gepaard gaat met het implementeren van AGV’s sterk gereduceerd. Dit soort innovaties zijn extreem waardevol voor de intralogistieke sector. We zijn dan ook bijzonder trots dat we Gebroeders DOMS kunnen ondersteunen en samen aan de toekomst kunnen bouwen.”
Benieuwd hoe u uw intralogstieke processen kunt optimaliseren met proven AGV- en andere technologie? Praat met onze experts: intralogistics.be@siemens.com of met Doms: Joris.doms@doms.be.