Het optimaliseren van je value chain met de Waardeketen van Porter: 5 tips
We willen allemaal efficiënter werken, maar het is soms moeilijk te zien wat beter kan en wat al goed gaat. De Waardeketen van Porter helpt hierbij. Dit model laat je zien hoe dingen binnen je bedrijf lopen en wat dat oplevert. Wat voor waarde brengen je afdelingen? En hoe kun je die verbeteren? In dit artikel bespreken we 5 tips waar je op moet letten en zullen we de focus leggen op bedrijven zoals PrintAbout die inktcartridges verkopen als voorbeeld.
Breng sterke en zwakke punten in kaart
Wil je je value chain optimaliseren? Je moet dan eerst alle sterke en zwakke punten binnen je organisatie in kaart brengen. Met behulp van de Waardeketen van Porter kun je nauwkeurig analyseren welke activiteiten waarde toevoegen en welke activiteiten mogelijk inefficiënt zijn. Door deze analyse kun je gericht werken aan verbeteringen op de juiste gebieden.
Focus op toegevoegde waarde
Het is goed om te bepalen welke toegevoegde waarde jouw bedrijf levert aan de klant. Je kan je bijvoorbeeld focussen op snelheid. Alle producten moeten snel en zonder gedoe bij de klant aankomen en je moet altijd klaarstaan om te helpen met vragen of problemen. De webshop van PrintAbout levert de meeste producten de volgende werkdag al bij je thuis. Daarnaast onderscheidt Printabout.nl zich van de concurrenten in de markt, door een goede gebruikerservaring te bieden. Door continue te testen en door te ontwikkelen, is het bedrijf altijd bezig met het verbeteren van de user experience. Een goed voorbeeld hiervan is het twee-traps blok, hierin kan de gebruiker in slechts twee stappen de juiste cartridges of toners vinden voor zijn of haar printers. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar HP inktpatronen voor jouw HP printers.
Integreer interne en externe activiteiten
Om het maximale uit je waardeketen te halen, moeten alle interne en externe activiteiten binnen je value chain goed op elkaar worden afgestemd. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat de inkoop van grondstoffen, productieprocessen, distributie en marketing goed op elkaar zijn afgestemd. Een efficiënte samenwerking met leveranciers en distributiepartners is hierbij ook echt onmisbaar.
Communiceer en coördineer goed
Daarnaast moeten alle teams en partners goed met elkaar communiceren en samenwerken om de waardeketen te optimaliseren. Zorg ervoor dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft en duidelijk met elkaar communiceert. Dit kun je bijvoorbeeld doen door vaak samen te komen, duidelijke doelen te stellen en te zorgen dat iedereen makkelijk met elkaar kan communiceren. Een manier is om te werken in sprints en overkoepelende thema’s. Dit zou ingepland kunnen worden over een bepaalde periode. Dit is een soortgelijke manier hoe ook de marketingafdeling van PrintAbout werkt. Op deze wijze weten verschillende afdelingen welke acties en thema’s aan de orde zijn, om zo efficiënt acties te kunnen uitrollen.
Blijf continu verbeteren
Het beter maken van je waardeketen is iets wat nooit stopt. Je moet altijd bezig blijven met het checken, meten en uitpluizen van hoe dingen gaan om problemen op te sporen en aan te pakken. Dit kan betekenen dat je nieuwe technieken gebruikt om je productie op te krikken of dat je nieuwe kansen op de markt vindt om te groeien.