H.Essers wil chemielogistiek van Nederlandse Meeus Group overnemen

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag met 77 vestigingen actief in 19 landen, voert vergevorderde onderhandelingsgesprekken voor de overname van de logistieke en transportactiviteiten van de Nederlandse Meeus Group. Het gaat meer bepaald om de logistieke en transportactiviteiten in en vanuit Bergen op Zoom (met daarin een grote focus op chemie inclusief gevarengoed) en de verhuisbedrijven van de groep. De onderhandelingen zitten momenteel in een vergevorderde fase, de afronding van de overname is voorzien voor eind dit jaar. De overname past binnen het meerjarige groeiplan van H.Essers om verder te investeren in de geavanceerde chemielogistiek en de verdere geografische ontwikkeling van zijn activiteiten in Nederland.

Concreet gaat het om een overname van de chemiecluster van de groep en twee verhuisbedrijven (8 vestigingen in Nederland en 1 in Frankrijk): Mepavex Logistics (warehousing en value added services), Meeus Transport (internationaal transport tussen vooral Nederland en Frankrijk), Meeus France, Meeus Freight Management en BGT (expeditieactiviteiten), Darvi Transport (Benelux vervoer), MCT (een inland containerterminal) en de verhuisbedrijven van het UTS-netwerk UTS van den Berg en van Egeraat Verhuizingen. De bedrijven blijven allemaal actief onder de eigen naam. De activiteiten van de ‘Hartog en Bikker bedrijven’ (Den Hartog & Bikker, H&B Logistics en Bikker Logistics), actief in opslag en transport van volumegoederen worden niet overgenomen.
 
Met 411 medewerkers en een verwachte omzet van 57 miljoen euro voor dit jaar, gaat het om de grootste overname ooit uit de bedrijfsgeschiedenis van H.Essers. Eerder nam het bedrijf al het Zeebrugse Huktra over en recent nog het Noors-Franse Tank Management, beide gespecialiseerd in multimodaal transport van vloeibare chemiegoederen.
Met de overname van de Meeus Group luidt H.Essers een nieuwe groeifase in om zijn warehousing footprint in Nederland te vergroten. Momenteel gaat het om 160.000m² magazijnruimte, met uitbreidingspotentieel, voor opslag, picking en packing en geavanceerde toegevoegde waarde diensten zoals afvulactiviteiten.
Daarnaast versterkt H.Essers met de overname het eigen transport- en distributienetwerk in Nederland. De vloot van de Meeus Group omvat 110 trekkers en 590 trailers en containerchassis. Ook de inland terminal, die strategisch tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen ligt, betekent een geografisch belangrijke versterking van het groeiende multimodale aanbod van de dienstverlener.
 
Er worden geen verdere financiële overnamedetails bekendgemaakt. De overname is onder voorbehoud van de finale overeenkomst en goedkeuring door de mededingingsautoriteiten.

Recente nieuwsberichten

4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken.

Boa Concept breidt aanbod uit na overname van RobOptic

Boa Concept, aanbieder van intralogistieke oplossingen voor o.a. e-commerce bedrijven, neemt 100% van het kapitaal van RobOptic over, een ingenieursbedrijf uit Saint-Etienne (FR) dat zich toelegt op robotica en visiesystemen. Door de aanvulling met RobOptic kan Boa Concept naar eigen zeggen nieuwe innovatieve robotoplossingen voor de intralogistieke markt ontwikkelen.

Mainfreight vestigt zich in loods van Versluys Logistics op luchthaven Oostende-Brugge

Mainfreight is een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in land van oprichting Nieuw-Zeeland, Amerika, Australië, Azië en Europa. In België is het bedrijf actief op zes locaties, waaronder Oostende. In de badstad is Mainfreight intussen uitgegroeid tot een van de toonaangevende bedrijven, met een totale magazijnoppervlakte van meer dan 100.000m² in het industriepark aan de A10 autosnelweg.

Hoe de geschikte elektrische transpallet of stapelaar kiezen?

(Advertorial) Er zijn heel wat verschillende typen elektrische transpalletten en stapelaars op de markt. Geen wonder dat het soms moeilijk is de bomen door het bos te zien. Welke elektrische transpalletten of stapelaars zijn het meest geschikt voor welke toepassing?

Hybride klanten vragen om nieuwe retailstrategie volgens onderzoek van Manhattan Associates

De grens tussen fysieke en online winkels vervaagt steeds meer. Maar liefst 83% van de retailers ziet een duidelijke wisselwerking tussen hun online en hun fysieke winkels: wat niet in de winkel aanwezig is, bestellen consumenten online en omgekeerd.

Smart Robotics lanceert nieuwe Smart Parcel Picker

Smart Robotics, leverancier van pick-and-place automatisering as a service voor magazijnen en logistieke processen, lanceert de nieuw ontworpen Smart Parcel Picker. Deze picking robot is ontworpen voor het depalletiseren en lossen van containers met pakketten, variërend in grootte, materiaal en gewicht.

Element Logic lanceert cloud-based dataplatform om magazijnen te optimaliseren met realtime data

Het Noorse softwarebedrijf Element Logic heeft eLogiq ontwikkeld, een cloud-based dataplatform dat datastromen uit meerdere databronnen in real time verzamelt, analyseert, deelt en gebruikt. Dat moet bedrijven helpen direct de nodige stappen te ondernemen om hun magazijnoperaties te optimaliseren.

Ahlers Transport en Logistiek Kazakstan

Vervoeren van transport naar de GOS-landen? Wegvervoer, rail en zeetransport, nationaal en lokaal. Op zoek naar een ervaren logistiek dienstverlener, met kennis en ervaring in Kazachstan? ​Contacteer Ahlers. Partner voor uw logistieke vragen verhuur en eigen magazijnen in de regio sinds 1993.

WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain.

Linde Material Handling trekt hefvermogen elektrische trucks op tot 10 à 18 ton

Nadat de elektrische heftrucks van Linde op het vlak van krachtproductie al op gelijke voet kwamen met hun thermische tegenhangers, doen ze nu hetzelfde op het vlak van hefvermogen. Zo kunnen de nieuwe E100 – E180 heftrucks voortaan goederen tot maximaal 10 à 18 ton transporteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.