H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000m² extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000m².

De maximale capaciteit van 250.000 TEU/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maken de nieuwe terminal geschikt als consolidatie-hub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen worden geladen en vrachten worden gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die via die havens willen importeren en exporteren. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

De bouw van de terminal, in combinatie met de recente overname en rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, betekent volgens H.Essers dat het bedrijf in de toekomst een nog klantgerichter dienstenportfolio kan bieden. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.

Subsidie

Boven op de eigen investering van 75 miljoen euro, hoopt H.Essers ook op steun van de EU. Daarvoor diende het bedrijf een ‘CEF Transport Infrastructure Works’-subsidieaanvraag in, maar nieuws uit die hoek wordt pas in juni 2024 verwacht. Als de subsidie niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet in de huidige vorm worden uitgevoerd en zal H.Essers de plannen moeten herzien. De bouw van de terminal gaat in dat geval wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut. Een voorbeeld van zo’n maatregel zou zijn dat de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang komt. De subsidie is namelijk hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissie kranen.

Erop rekenend dat de CEF-subsidie wordt toegekend, gaat H.Essers alvast gefaseerd van start. Fase 1 bestaat in het verplaatsen van de huidige terminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom naar de nieuwe locatie. De volledige verhuizing moet afgerond zijn begin 2026, waarna alle activiteiten op de huidige locatie stoppen. Fase 2 behelst het aanleggen van de kade, walstroom en zero-emissie gantry cranes. Ook worden zonnepanelen geïnstalleerd, om alle havenvoertuigen van groene energie te voorzien.

Foto: H.Essers - WILMNWNSTINU

Recente nieuwsberichten

August Weckermann automatiseert opslag van kleine goederen met Jungheinrich

August Weckermann, een traditionele producent van gedraaide en gefreesde onderdelen en fijnmechanische componenten, breidt uit en bouwt een nieuwe productievestiging op de eigen site in Eisenbach, Baden-Württemberg (Duitsland). Het bedrijf wil met een modern energieconcept een beslissende stap zetten in de richting van de doelstelling ‘Green Factory’.

E-Logik schakelt opnieuw Boa Concept in voor nieuw magazijn

Met een uitgebreid netwerk van 26 e-commerce magazijnen, goed voor meer dan 150.000m² verspreid over Frankrijk en Zwitserland, levert e-Logik logistieke diensten aan o.a. e-retailers en start-ups. In 2014 nam e-Logik intralogistiek bedrijf Boa Concept in de arm voor de automatisering van zijn site in Toulouse.

DP World legt trein in tussen logistieke hubs van London Gateway en Southampton

DP World, beheerder van havens, terminals en logistieke bedrijven op zes continenten, heeft een nieuwe intermodale treindienst ingelegd tussen zijn containerterminals in London Gateway en Southampton: twee diepwaterhavens met toegang tot goederenspoorterminals en een snel groeiend logistiek park voor de deur van de Britse hoofdstad.

Krëfel verhoogt zijn productiviteit

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor elektroketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen.

Linde verwijdert stuurwiel uit heftrucks

(Advertorial) Wanneer u bij Motrac een nieuwe Linde heftruck bestelt, kunt u nu kiezen tussen het klassieke stuurwiel óf de Linde Steer Control. Deze laatste is niet enkel ergonomischer, hij zorgt tevens voor meer zicht en een hogere productiviteit.

Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial) Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

COVID-19 vaccinatiecampagne van Vlaanderen wint Supply Chain Awards 2022

Het project van het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid ging tijdens de uitreiking van de Supply Chain Awards met de hoofdprijs lopen. De award werd het agentschap toegekend omdat het erin slaagde in korte tijd de volledige logistieke keten voor de verdeling van de coronavaccins vanaf nul uit te tekenen.

Betafence investeert 10 miljoen in Centre of Excellence in Zwevegem

Betafence, al 140 jaar producent van omheiningssystemen, investeert 10 miljoen euro in zijn vestiging in het West-Vlaamse Zwevegem om er het grootste Europese distributiecentrum te creëren en de site te ontwikkelen als Centre of Excellence.

Avercon ontwikkelt machine voor verpakkingen op maat met Siemens’ Digital Twin

Machinebouwer Avercon uit het Oost-Vlaamse Eeklo heeft met behulp van de Digital Twin-technologie van Siemens een nieuwe verpakkingsmachine ontwikkeld voor de e-commercemarkt. De X7 is in staat volautomatisch kartonnen verpakkingen te maken op maat van elk te verzenden product.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.