H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

Logistieke speler H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst getekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal worden gebouwd. H.Essers nam vorig jaar de chemische logistieke activiteiten van de Nederlandse Meeus Group over en maakt nu versneld werk van de vernieuwing van de bestaande binnenvaart terminal. De nieuwe terminal zal buiten de sluis worden gebouwd en een grotere capaciteit hebben. Daarmee wil H.Essers zijn positie in Nederland versterken. De bouw van de containerterminal moet begin 2023 van start gaan, waarna de site in 2024 operationeel zal zijn.

De nieuwe Markiezaat Container Terminal zal de huidige terminal aan de Vierlinghweg (zie foto) vervangen. Die vernieuwingsoperatie was al langer een plan, maar H.Essers maakt er nu versneld werk van. “De huidige ligging is immers niet optimaal”, aldus CEO Gert Bervoets. “Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken omdat ze door de smalle sluis moeten. En die zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de brugwacht. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt. Qua oppervlakte en faciliteiten voldoet hij niet langer aan de steeds groeiende vraag van klanten. De site aan de Vierlinghweg zal op termijn vrijgemaakt worden en daarna mogelijk ruimte bieden aan kleine waternijverheid.”
 
De nieuwe terminal zal sneller bereikbaar zijn per schip en zal zich daardoor verder van de woonkernen bevinden. De terminal krijgt een versterkte kademuur van 325m lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000m² aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen moeten instaan voor het efficiënt stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 TEU per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit van 250.000 TEU per jaar hebben.
 
De nieuwe locatie ligt aan het druk bevaren Schelde- Rijn Kanaal. Bijgevolg kan H.Essers zowel warehousing en toegevoegde waarde activiteiten bieden als transportoplossingen over het water voor bedrijven uit de regio die via de zeehavens willen importeren en exporteren. Daarnaast zal de Markiezaat Container Terminal ook dienen om containerladingen van binnenschepen te consolideren, want de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam lossen alleen binnenschepen met een minimumaantal containers aan boord. Zo wil H.Essers vermijden dat die containers over de weg moeten.
Foto: H.Essers

Recente nieuwsberichten

9altitudes versterkt ISV-focus met Dynalogic en nieuwe Birds-suite

IT-bedrijf 9altitudes zet een nieuwe stap om zijn ISV-bedrijfsactiviteiten (independent software vendor) naar een hoger niveau te tillen. Het bedrijf combineert voortaan de knowhow van het voormalige Hillstar en Dynalogic onder de vanaf nu gemeenschappelijke bedrijfsnaam Dynalogic. Door oplossingen binnen Dynalogic te combineren, wil 9altitudes een concurrentievoordeel creëren op de markt van BI, Dynamics 365 add-ons, e.d.

Ontmoet Element Logic op Logistica Next: Ontdek de toekomst van magazijnautomatisering

(Advertorial) Bezoek ons 5-7 november bij Logistica Next op stand B7.020 en ontdek hoe onze automatiseringsoplossingen jouw magazijnprocessen slimmer en efficiënter kunnen maken.

Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen

Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.

Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland

Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.

OMP en Bluecrux mikken met gezamenlijk aanbod op efficiëntere supply chain in life sciences sector

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, en Bluecrux, aanbieder van value chain consultancy en technologie, gaan samen een combinatie van hun flagship platformen aanbieden. Concreet betreft het Unison Planning van OMP enerzijds – een ‘best-of-suite’ supply chain planning platform dat end-to-end (E2E) mogelijkheden biedt, gaande van strategisch netwerkontwerp tot gedetailleerde productieplanning – en Binocs van Bluecrux anderzijds – een ‘best-of-breed’ systeem voor resource management dat speciaal is afgestemd op de uitdagingen van planning in laboratoria en de life sciences industry. Na tien jaar samenwerken willen beide partners met dit gezamenlijke aanbod naar eigen zeggen een ongeziene waardepropositie leveren aan klanten in de life sciences industry.

Getac lanceert Essentials Suite voor robuuste IT-operaties

Getac Technology Corporation, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, heeft de Essentials Suite op de markt gebracht. Het betreft een reeks softwareoplossingen die bedrijven moet helpen uitdagende operationele situaties op te lossen en de efficiëntie van remote personeel in verschillende sectoren te verbeteren.

Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.