H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Meer en meer bedrijven willen hun supply chain klimaatvriendelijker maken en streven ernaar de CO2-uitstoot van hun transporten met een bepaald percentage te verminderen. “Bij ‘offsetting’ betalen ze een meerprijs om die uitstoot te laten compenseren, bijvoorbeeld via het aanplanten van bomen, het investeren in windmolens, enz.”, aldus de Genkse logistiek dienstverlener. “Bij ‘insetting’ worden de emissies van hun transporten zelf verminderd, via een nieuwe methode van interne compensatie.”
 
De basis van het ‘insetting’-concept is de inzet van HVO, een biodiesel van de tweede generatie. Die wordt gemaakt uit afvalstoffen en vetten uit de voedingsindustrie (dus niet uit voedingsgewassen zoals koolzaad- of palmolie). “Het is vandaag de meest duurzame brandstof voor dieselvoertuigen op de markt, met tot 90% minder uitstoot van CO2, 30% minder fijnstof en 9% minder stikstofoxides (NOx) in vergelijking met gewone diesel”, aldus H.Essers. “De CO2 besparing is zelfs 100% als je kijkt naar het verbruik van aan de pomp (‘tank to wheel’).” HVO is een zogenaamd ‘drop-in’ product, wat betekent dat de brandstof in vrijwel elke moderne vrachtwagen kan worden getankt, zonder dat aanpassingen aan de motor nodig zijn.
 
Omdat HVO in Europa nog maar beperkt beschikbaar is in publieke tankstations, ontwikkelde H.Essers het HVO insetting-concept. HVO wordt in een eigen tankstation in Tessenderlo getankt, maar niet noodzakelijk voor de transporten van de klant zelf. Op transparante wijze wordt voor elke transportopdracht berekend hoeveel diesel werd verbruikt. Dat volume wordt intern gecompenseerd met transporten waarbij HVO wel wordt gebruikt. Met dit systeem is het ook mogelijk rekening te houden met de terugritten die gereden worden voor klanten die niet aan het insetting-programma deelnemen. Kenmerkend is dat dankzij het zogenaamde ‘mass balancing’ principe de transporten van de insetting-klant gedecarboniseerd worden door directe allocatie van HVO transporten in het eigen H.Essers netwerk.
“De klant kan beslissen of hij 25%, 50%, 75% of 100% van het dieselverbruik van zijn transporten wil decarboniseren. Hij kan ook dat percentage laten variëren per afzonderlijk traject”, aldus de logistiek dienstverlener.
 
De vermindering van de CO2-uitstoot wordt berekend aan de hand van de GLEC-methodologie van het Global Logistics Emission Council. H.Essers rapporteert per kwartaal aan de klant de hoeveelheid gebruikte HVO en zowel de ‘well to wheel’- als de ‘tank to wheel’-vermindering van de CO2-emissies. Om een volledige transparantie te waarborgen voert Deloitte jaarlijks een zogenaamde ‘assurance audit’ uit. Zowel de opzet en processen bij H.Essers als de contractuele afspraken met de klant worden aan die externe controle onderworpen.
 
In eerste instantie lanceert H.Essers het insetting-concept voor de transporten met volle vrachtwagens (FTL) en de ‘dedicated’ transporten. “Bovendien biedt dit concept de mogelijkheid om onvermijdbare voor- en natransporten van intermodaal vervoer te compenseren. Voorlopig blijven de transporten van groepage- en deelladingen buiten het programma omdat het manueel alloceren nog te complex en te arbeidsintensief is”, besluit H.Essers.
Foto: H.Essers

Recente nieuwsberichten

Nabuurs levert nieuwe vestiging op in Haps

Op bedrijventerrein Laarakker in het Noord-Brabantse dorp Haps (NL) is het nieuwe distributiecentrum, en eveneens hoofdkantoor, van logistiek dienstverlener Nabuurs opgeleverd. Nabuurs gaat het pand samen met Logistiekconcurrent en Bunzl betrekken.

Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial) Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje.

Codeless.com ontwikkelt de beste software voor uw bedrijf én ambities

(Advertorial) Het slimme is: met Slim Software Nabouwen wordt eerst het huidige systeem precies nagebouwd met de nieuwste software. Zodat alles werkt zoals u gewend bent en er geen kennis verloren gaat. En daarna? Daarna is alles mogelijk.

Nieuwe modules voor het succesvolle ODATiO, de WMS/TMS-oplossing van SAVOYE

(Advertorial) ODATiO, een combinatie van een WMS (Warehouse Management System) en een TMS (Transportation Management System) werd geïntroduceerd in februari 2021 en is inmiddels geïmplementeerd (of in de uitrol) bij meer dan 30 distributiecentra in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Phi Data betreedt de Nederlandse markt met Simac Phi Data

Smart Edge solution integrator Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van logistieke bedrijfsprocessen, breidt uit naar Nederland. In nauwe samenwerking met moederbedrijf Simac zet het een eigen Nederlandse organisatie op, Simac Phi Data.

Gourmet traceert kisten vol uien met RFID Asset Tracking van Aucxis

Het Nederlandse bedrijf Gourmet is sinds 1951 actief in de teelt, selectie, verpakking en distributie van een breed assortiment aan uien, sjalotten en look. Dankzij teeltprogramma’s in binnen- en buitenland voert Gourmet onafgebroken producten aan naar zijn stockruimtes, samen goed voor de opslag van ruim 35.000 kuubkisten.

Avery Dennison heeft duurzame ‘direct thermal linerless label’-oplossing ontwikkeld

Avery Dennison Label and Packaging Materials EMENA stelt AD XeroLinr DT voor. Het betreft een nieuw FSC-gecertificeerd en fenolvrije ‘direct thermal (DT) linerless’ oplossing die volgens de leverancier vooral relevant is voor de logistieke en e-commerce-sector, waar het volume van verzonden pakketten dagelijks blijft toenemen.

Andrew Manship wordt volgende CEO van Vanderlande

Vanderlande, aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering in warehouses, luchthavens en pakketdiensten, heeft Andrew Manship (foto) aangesteld als de volgende chief executive officer van het bedrijf. Op 1 januari 2024 neemt Andrew Manship de fakkel over van de huidige CEO, Remo Brunschwiler, die van plan is zijn executive management-carrière vanaf dan in te ruilen voor niet-uitvoerende managementfuncties.

Vermijd het Bullwhip-effect: schat je voorraadbeheer accuraat in met Optimact

(Advertorial) Al gehoord van het Bullwhip-effect? Het start wanneer er een schaarste aan goederen ontstaat en bedrijven in paniek meer goederen bestellen dan ze eigenlijk nodig hebben. Denk maar aan het hamsteren van wc-papier maar dan op bedrijfsniveau.

PwC België en Alteryx gaan samen digitale transformatie stimuleren

PwC België en Alteryx willen vanaf dit jaar (2023) gezamenlijk inzetten op data analytics om vaart te zetten achter de digitale transformatie van hun klanten. Daarbij wordt het selfservice-systeem van het Alteryx Analytics Automation Platform, met drag-and-drop bouwblokken voor procesautomatisering, gecombineerd met PwC’s ervaring in digitale transformatie en sectorkennis.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.