Helly Hansen verwacht productiviteitsslag op twee continenten met Astro WMS®

Helly Hansen gaat in zijn twee DC’s in Nederland en de Verenigde Staten Astro WMS® van Consafe Logistics implementeren. Het van oorsprong Noorse kledingmerk, bekend van de outdoorkleding en – schoenen, heeft dit warehouse management systeem aangeschaft om de productiviteit in beide DC’s te verbeteren. De ondersteuning van Astro WMS® op het gebied van clusterpicking, task interleaving, workload planning en slotting zijn belangrijke beslissingsfactoren en waren cruciaal bij de aanschaf van dit systeem. Bart de Rijke van Helly Hansen: “Dit WMS biedt ons meer grip op de operatie en geeft ons controle over de processen.”

Tot 2 jaar geleden beschikte Helly Hansen nog over vijf distributiecentra (in eigen beheer en outsourced). Dat aantal is teruggebracht tot twee: één dc van 20.000 vierkante meter in Born in Nederland en één DC van 11.000 vierkante meter in Auburn aan de Westkust van de Verenigde Staten, vlakbij Seattle. “Door de distributie op twee locaties te centraliseren hebben we onze voorraadniveaus en de overheadkosten kunnen reduceren. Bovendien zijn we nu flexibeler in het alloceren van de voorraden over onze verkoopkanalen. We leveren onze Outdoor- en werkuitrusting immers niet alleen aan onze eigen winkels en die van andere retailers, maar we verkopen onze artikelen ook via internet rechtstreeks aan consumenten in Europa en NoordAmerika en aan Licensees en Distributors wereldwijd”, vertelt Bart de Rijke, vicepresident supply chain bij Helly Hansen.

De volgende stap in het optimaliseren van de supply chain was het verkrijgen van een nieuw warehouse management systeem (WMS). Helly Hansen opereert nu nog op een gedateerd platform dat draait op een verouderde infrastructuur. “Het kost ons steeds meer moeite om dat platform aan de praat te houden bij de stijgende volumes die onze huidige groei met zich meebrengt. Bovendien zijn we voor de support afhankelijk van een betrouwbare maar kleine par ner die alleen in de Europese tijdzone werkt. Dat betekent een erg groot risico voor een missiekritisch systeem zoals dit”, stelt De Rijke.

Support op twee continenten

NNa een uitgebreid selectieproces koos Helly Hansen voor Astro WMS®, het warehouse management systeem van Consafe Logistics. “We wilden voorkomen dat we een keus zouden maken op basis van onderbuikgevoel. Daarom hebben we samen met Jeroen van den Berg Consulting een zeer objectief selectietraject opgezet. Consafe Logistics eindigde hierbij bovenaan de lijst”. Het systeem voldoet aan de twee belangrijkste selectiecriteria van Helly Hansen: ervaring in de fashion- en apparel-sector en een internationale organisatie die zowel in Europa als Noord-Amerika support kan bieden.  Consafe Logistics biedt ons support op beide continenten. Niet alleen het DC in Born, maar ook het DC in Auburn, krijgt zowel binnen als buiten lokale kantooruren ondersteuning.” Het plan is om Astro WMS® in januari 2014 in gebruik te nemen. In het tweede weekend van januari staat de Go Live gepland in het kleinste DC in Auburn, een week later volgt het DC in Born. “Dat is voor ons het gunstigste moment. We zitten dan operationeel gezien tussen twee seizoenen in en onze voorraadniveaus en ordervolumes zijn dan laag”, weet De Rijke.

Ondersteuning vanclusterpicking en slotting

Dankzij Astro WMS® verwacht Helly Hansen een significante verbetering van de productiviteit te realiseren. Onder meer de introductie van clusterpicking moet daarvoor zorgen. “Tijdens de hoogseizoenen ontvangen we veel orders die uit dezelfde artikelen bestaan. Dat betekent dat onze orderpickers voor elke order opnieuw dezelfde picklocaties bezoeken. Astro WMS® biedt de mogelijkheid om de picker meerdere orders tegelijk te laten picken. Volgens onze berekeningen is hierdoor een productiviteitstoename van 15-20% te realiseren”, verklaart De Rijke. Persbericht Born (NL) / Auburn (USA), september 2013 Helly Hansen verwacht daarnaast te profiteren van de functionaliteit voor task interleaving en slotting. Met task interleaving is het mogelijk om verschillende taken slim te combineren, denk aan orderpicken en voorraadtelling. De ondersteuning van slotting betekent dat Astro WMS® op basis van onder meer de omloopsnelheid automatisch voorstellen genereert voor de optimale locatie van artikelen. Dat is erg relevant voor Helly Hansen, aangezien de collectie meerdere keren per jaar wisselt. “Op dit moment maken we de ABC-indeling van ons assortiment op de locaties handmatig”, zegt De Rijke. Tot slot biedt Astro WMS® uitgebreidere managementinformatie. “We kunnen straks niet alleen exact zien hoe we de voorgaande dag hebben gepresteerd, maar ook efficiënter plannen. Het WMS laat ons op elk moment zien wat de werklast voor de rest van de dag is. Dat biedt ons meer grip op de operatie en betere mogelijkheden om personeel anders in te zetten indien dat nodig is. ”Deze functionaliteiten zijn niet uniek voor Astro WMS®, maar de toegankelijke gebruikersinterface van Astro WMS maakt het werken met deze, voor onze medewerkers, nieuwe functies een stuk makkelijker.” Helly Hansen overweegt om in een tweede fase ook voicepicking technologieën toe te voegen aan het nieuwe WMS.

Klaar voor flinke groei

Als Astro WMS® in gebruik is genomen, beschikt Helly Hansen over een distributienetwerk dat klaar is voor flinke groei. Het kledingmerk heeft grote expansieplannen na de overname vorig jaar door OTPP, een groot Canadees pensioenfonds. De Rijke: “Deze maand openen we bijvoorbeeld de eerste winkels in Rusland, en daar blijft het niet bij. Ons distributienetwerk moet natuurlijk wel klaar zijn voor alle expansieplannen.”
Consafe Logistics is verheugd dat een gerenommeerd merk als Helly Hansen vertrouwt op de kwaliteit van Astro WMS®. Sales manager Milou Brüll: “Na implementaties bij Shoeby en ICC is de keus van Helly Hansen voor Astro WMS® opnieuw een bevestiging van het feit dat Consafe Logistics ook in de fashion- en apparel-industrie in staat is om logistieke processen adequaat en toekomstgericht te optimaliseren.”

Meer over Helly Hanson

Sinds de oprichting in 1877 in Moss, Noorwegen, faciliteert en beschermt Helly Hansen professionals die hun brood verdienen op oceanen en in bergen over de hele wereld. De kleding en schoenen van Helly Hansen, ontworpen met een mix van Scandinavisch design met inzichten gebaseerd op het leven in de meest woeste omgevingen op aarde, geven deze professionals het vertrouwen om de elementen tegemoet te treden en hun werk te verrichten. Het bedrijf heeft meer dan 130 jaar geleden de eerste soepele, waterdichte materialen ontwikkeld, vervaardigde in de jaren zestig van de vorige eeuw de eerste fleece-stoffen en introduceerde in de jaren zeventig de eerste technical baselayer met LIFA® Stay Dry Technology. Tegenwoordig is Helly Hansen de officiële partner voor uniforms van meer dan zestig ski resorts en berggidsorganisaties en heeft het meer dan 33.000 alpinisten uitgerust met haar producten. De outdoor kleding, onderkleding, sportkleding en het schoeisel voor winter-, wateren andere buitensporten worden verkocht in meer dan veertig landen Kijk voor informatie over de nieuwste collecties van Helly Hansen op www.hellyhansen.com

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.