Handelingen en afstanden beperken in magazijn
Yusen Logistics rolt geautomatiseerde conveyor van Easy Systems uit
Yusen Logistics in het Nederlandse Ridderkerk heeft er sinds een jaar een nieuwe klant bij: Mitutoyo, voor wie het onderdelen en machines sorteert en inpakt. Om het hele pick- en packproces efficiënter te doen verlopen, zonder dat de medewerkers te veel acties hoeven te verrichten, heeft Yusen Logistics in een geautomatiseerde rollenbaan van Easy Systems geïnvesteerd. Die rollenbaan stuurt onderdelen op basis van kleur naar de juiste afdeling door. De nieuwe rollenbaan en de hoge eisen van de Japanse klant, Mitutoyo, die precisie hoog in het vaandel draagt, brengen grote uitdagingen met zich mee, waardoor Yusen Logistics blijft zoeken naar verbeterpunten. “Bovendien is er een enorme krapte op de logistieke arbeidsmarkt. We hebben er dus alle belang bij om onze processen te optimaliseren en onze medewerkers extra te waarderen”, zegt Sjaak Konings, assistant operations manager bij Yusen Logistics.
Mitutoyo deed in Japan al een beroep op de diensten van Yusen Logistics, maar zowat een jaar geleden bleek het niet langer tevreden over de operaties in het Japanse magazijn. Daarop verhuisde Mitutoyo zijn apparaten en onderdelen naar Ridderkerk, waar het magazijn van Yusen Logistics in Nederland is gevestigd. De Japanse multinational die is gespecialiseerd in geavanceerde meetapparatuur heeft als slogan “Precisie is ons beroep” en laten ze nu net die precisie ook verwachten van de pick- en packoperaties van Yusen Logistics. Hoewel de afdeling in Ridderkerk al voor twintig klanten het pick-, sorteer- en verpakkingswerk verricht, betekende de nieuwe klant toch wel een uitdaging. Het betrof immers het behandelen van enerzijds complete machines en anderzijds 14.000 verschillende onderdelen. Het bedrijf besliste daarom een rollenbaan te installeren om de goederen te sorteren en de juiste goederen naar de juiste inpaktafel te brengen.
Efficiënter werken dankzij automatisering
De rollenbaan van Easy Systems kan aan gelijk welk ander systeem worden gekoppeld. Het systeem werkt op basis van sensoren die gevoelig zijn voor kleur. Orders die bijvoorbeeld niet hoeven te worden gesorteerd, belanden in een blauwe bak. De rollenbaan herkent de blauwe kleur en rolt de bak rechtstreeks door naar de inpakafdeling.
Sjaak Konings: “Onze medewerkers picken orders die in de rekken liggen. Dat kunnen orders zijn met zowel één orderregel als meerdere orderregels. Wanneer ze met hun scanner de barcode registreren, zien ze op het scherm in welke kleurbak het order moet terechtkomen. Dat kan een blauwe, gele, groene of rode bak zijn, die hij of zij op de rollenbaan plaatst. Afhankelijk van de kleur stuurt het sorteersysteem de bak naar rechts richting de sorteerruimte of rechtdoor richting de inpakafdeling. Lege bakken keren via de retourband terug.”
Automatisering is niet vanzelfsprekend voor een logistieke dienstverlener, aangezien contracten met klanten vaak voor een relatief korte periode worden vastgelegd waardoor de investeringen niet tijdig kunnen worden afgeschreven. Een rollenbaan met intelligentie verdient zich echter snel terug omdat het de handelingen en de afstanden die medewerkers moeten afleggen, beperkt. “Ik deel geen sportschoenen, maar werkschoenen uit”, zet Sjaak Konings uiteen. “Mijn medewerkers moeten zoveel mogelijk werk kunnen verrichten en operaties efficiënt kunnen uitvoeren. Een rollenbaan is daar de ideale oplossing voor en levert bijna volautomatisch de juiste bakken aan de juiste afdelingen. Mijn medewerkers hoeven niet meer op zoek te gaan naar de bakken, wat heel wat tijd uitwint.”
In het magazijn blijven de medewerkers in hun zone, bijvoorbeeld de sorteerruimte, van waaruit de gesorteerde orders via de rollenbaan naar de inpakdienst gaan. De vraag is vooral hoe daarin een constante beweging kan worden gecreëerd, zodat de bakken op een goed tempo blijven circuleren, zonder dat de inpakkers ineens zonder werk zitten.
Aangezien er bij Yusen Logistics in Ridderkerk zowel onderdelen als grote machines worden verpakt, moet er een onderscheid zijn tussen beide volumes, zodat enkel de kleine volumes in de bakken terechtkomen en over de band rollen.
S. Konings: “De barcodes die worden gescand, geven aan of een bepaald order te groot is voor de bakken en de rollenbaan. Die orders worden dan naar de pallets gebracht. Per item moeten de masterdata correct zijn ingevuld, zodat kleine items gemakkelijk te onderscheiden zijn van grote. Onze administratieve medewerkers krijgen een melding wanneer er een nieuw item binnenkomt, zodat ze weten wanneer ze de mastergegevens moeten invullen. Als die gegevens correct zijn ingegeven, dan werkt de band optimaal.”
Problemen doen zich dus pas voor als de masterdata niet kloppen. Maar er zijn nog andere zaken die het geautomatiseerde proces kunnen bemoeilijken. De sensoren en de cilinders van de rollenbaan moeten heel precies zijn afgeregeld, anders kunnen er bakken zijn die niet op tijd stoppen of naar de verkeerde zone worden gestuurd. Wanneer de rollenbaan ook bochten moet nemen, kan het zijn dat de bakken de curve onvoldoende volgen en op de grond terechtkomen. Vangrails kunnen hier een oplossing bieden. In het geval van Yusen Logistics Ridderkerk loopt de rollenbaan voorbij een nooddeur, waardoor er rekening mee moet worden gehouden dat een deel van de band moet kunnen openklappen.
Hoogwaardige producten vereisen hoogwaardige verpakking
Het magazijn is onderverdeeld in twee zones, waaronder één die volledig is bestemd voor Mitutoyo en met een soort drempel is gescheiden van de andere zone, die meer op kleinere klanten is gericht. Toen Mitutoyo er als klant bij kwam, werd de ruimte van het magazijn herschikt, maar Yusen Logistics heeft niet moeten bijbouwen. Het aantal orderlijnen dat dagelijks wordt verwerkt, schommelt tussen de 400 en 600, afhankelijk van de grootte van de orders. Er staan 25 medewerkers, die over verschillende diensten werken, in voor de verwerking van de orderlijnen. Wat op voorraad moet liggen, wordt vanuit het hoofdkantoor in Japan geregeld.
S. Konings: “In Japan worden de voorraadhoogte en -waarde vastgelegd, maar wij bepalen wel zelf hoe we onze magazijnen efficiënt kunnen inrichten aan de hand van ABC-analyses op de voorraadhoogte. Zo plaatsen we de A-artikelen – de veel gevraagde producten m.a.w. – vooraan, zodat we er gemakkelijk bij kunnen. De C-artikelen die veel minder populair zijn, belanden eerder achter in het magazijn.”
De orders vanuit Japan of Duitsland, bijvoorbeeld, komen rechtstreeks in het WMS terecht en worden gefilterd op transporteur-, land- of klantniveau. Ze worden gecombineerd, zodat het aantal kan worden verwerkt en er efficiënt kan worden gepickt. Nadat alles is gesorteerd en verpakt, moet het order naar de klant worden vervoerd. Het transport is gedeeltelijk door Japan en gedeeltelijk door Ridderkerk vastgelegd. Vervangonderdelen worden door koeriers vervoerd. Hoewel Mitutoyo wereldwijd klanten heeft, vervoert Yusen Logistics de artikelen maar zelden via luchtvracht. En daar is Sjaak Konings niet rouwig om: “Luchtvracht vraagt heel veel administratieve handelingen, dus zijn we blij dat we vooral binnen Europa of naar Rusland vervoeren. Mitutoyo heeft in andere werelddelen vestigingen die onderdelen kunnen toeleveren. Zo heeft Amerika een eigen magazijn. Vandaar dat wij ons meer op Europa richten, maar af en toe vervoeren we ook wereldwijd.”
Op het eerste gezicht lijken de activiteiten binnen Yusen Logistics vrij eenvoudig, waarbij er weinig toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Maar het verschil met andere pick- en packoperaties ligt in de eisen van de klant.
S. Konings: “De Japanse regelgeving is heel strikt en Mitutoyo volgt het hele proces nauwgezet op, van het moment dat artikelen hier binnenkomen tot we ze verpakt met de chauffeur meegeven. Het zijn hoogwaardige producten, vandaar dat de klant hoogwaardige eisen stelt aan de opslag en verpakking. De eisen zijn zo hoog dat er bij manier van spreken met de verpakte artikelen zou kunnen worden gevoetbald, zonder dat de artikelen er geschonden uitkomen. De controle op de processen is enorm. Toen we met de operaties van Mitutoyo begonnen, waren hier een aantal Japanners op bezoek die alle handelingen op de voet volgden. Af en toe is er een audit. Zo vlogen er een paar maand geleden veertig Japanners over om te kijken of de operaties nog steeds volgens de regels verlopen. Die hoge eisen maken het proces wel extra interessant.”
Aandacht voor medewerkers
Mitutoyo is tevreden over de samenwerking met Yusen Logistics in Ridderkerk en wil op termijn nog meer operaties naar dat magazijn overbrengen. Yusen Logistics stelt zich dan ook niet tevreden met de geautomatiseerde rollenbaan en zou er graag een uitbreiding aan koppelen. Daarnaast heeft de logistiek dienstverlener al in elektrisch verstelbare tafels geïnvesteerd, zodat medewerkers op een meer ergonomische manier kunnen werken.
Die extra aandacht voor medewerkers is trouwens van cruciaal belang, gezien de krapte op de interim- en arbeidsmarkt. Yusen Logistics let er daarom op dat er voldoende afwisseling is in taken, iets wat de medewerkers elke ochtend op het planningsbord met foto’s kunnen zien. Af en toe worden de medewerkers beloond, zodat ze zich met plezier flexibel opstellen. En die flexibiliteit moet volgens Sjaak Konings van twee kanten komen: “Zo was er een medewerker die vroeger naar huis wou omdat hij een belangrijke voetbalwedstrijd van zijn favoriete ploeg wou bekijken. Dat was in de planning heel moeilijk te regelen, maar toch heb ik ermee ingestemd, waardoor ik er de volgende dag een extra gemotiveerde medewerker bij had.”
Sjaak Konings is erg tevreden over de investering in de geautomatiseerde rollenbaan. “Maar het kan altijd nog beter”, meent hij. “Ik wil ’s ochtends de knop kunnen aanzetten zonder de rest van de dag nog naar het systeem te hoeven omzien. Voorlopig zijn we nog niet zover, maar dat zit er wel aan te komen.”