Hakka neemt participatie in DigiTrans
Hakka, eigenaar van een digitaal samenwerkings- en e-commerceplatform voor containerlogistiek in Antwerpen, neemt een participatie in en integreert met DigiTrans, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec die back-end AI-gebaseerde algoritmen voor gegevensinterpretatie en -planning ontwikkelt. De samenwerking moet resulteren in een geïntegreerde oplossing voor gegevensverwerking; volgens de partners een noodzakelijke en logische volgende stap naar een efficiëntere transportsector.
Het besluit om samen te werken werd versterkt door de gedeelde strategie van Hakka en DigiTrans om nieuwe technologieën, aangedreven door artificiële intelligentie (AI), voor de transportmarkt te implementeren. Beide bedrijven zagen een wederzijds belang in een nauwere samenwerking. Enerzijds kan DigiTrans profiteren van een nieuwe opening naar de markt, anderzijds zal Hakka AI-algoritmen kunnen gebruiken om de kwaliteit van de services van zijn platform te verhogen.
DigiTrans ontwikkelde een op AI gebaseerde applicatie genaamd Data Entry Assistant (DEA), een applicatie om transportordergegevens te structureren. De DEA is een back-end-algoritme dat kan worden gekoppeld aan elke ongestructureerde gegevensbron, zoals PDF-, Excel- en Word-documenten, of zelfs e-mails, om inhoud te lezen en te interpreteren. Zodra een volledige scraping en classificatie van deze gegevens is voltooid, produceert de DEA gestandaardiseerde informatie die kan worden gelezen door een TMS, ERP of WMS.
De DEA is volgens beide partners een perfecte aanvulling op het Hakka-matching-algoritme. Voor een efficiënte werking van dat algoritme moeten er voldoende orders op het platform staan. Hoe meer gegevens op het platform staan, hoe meer overeenkomsten kunnen worden voorgesteld. Maar aangezien het een tijdrovende en foutgevoelige bezigheid is om de gegevens in te voeren, doen veel transporteurs het niet. De DEA van DigiTrans kan hier een drempel wegnemen.