Gedaan met kunst- en vliegwerk
Domino’s Pizza groeit verder met nieuw distributie- en productiecentrum
Om verder te kunnen blijven groeien, nam Domino’s Pizza in 2020 zijn intrek in een splinternieuw distributie- en productiecentrum in het Nederlandse Nieuwegein. Voor de realisatie en inrichting ervan nam het Quick Service Restaurant opnieuw logistiek adviesbureau Groenewout in de arm. Tekst en uitleg over het project krijgen we van André ten Wolde, CEO Europe bij Domino’s Pizza Enterprises.
“Ons vorige distributie- en productiecentrum, in Gorinchem, was simpelweg te klein geworden”, opent André ten Wolde. Uitbreiding van het 2.500 vierkante meter grote pand was echter niet mogelijk. Er werden dan ook verschillende externe ruimtes gehuurd om de operatie draaiende te houden. “Met kunst- en vliegwerk wisten we alles in de lucht te houden, maar we hadden eigenlijk al twee of drie jaar eerder weggemoeten”, stelt de CEO.
In de zomer van 2020 betrok Domino’s alsnog het broodnodige nieuwe onderkomen. De nieuwbouw in Nieuwegein is met ongeveer 12.000 vierkante meter bijna vijf keer zo groot als het vorige pand. Het nieuwe Europese hoofdkantoor en het moderne productie- en distributiecentrum tekenen en faciliteren de groeiambities van de pizzaketen.
Snelst groeiende Quick Service Restaurant
Al sinds de oprichting in 1960 zit Domino’s in de lift. Inmiddels is het, met zo’n 17.000 filialen, veruit het grootste en snelst groeiende Quick Service Restaurant wereldwijd. Elk jaar stijgt het aantal nieuwe vestigingen met ongeveer tien procent. In Europa telt Domino’s inmiddels zo’n 2.700 vestigingen, waarvan ruim 400 in Nederland, België en Luxemburg. “Daarmee zijn we nog niet eens op een kwart van ons potentieel”, stelt André Ten Wolde.
Het succes is volgens hem voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat de focus bij Domino’s ligt op verse deeg en verse ingrediënten in combinatie met snelle bezorging (Fresh food fast). Daarnaast worden de pijlen gericht op een optimale controle; zowel in als buiten de winkels. “We willen de hele keten inzichtelijk en beheersbaar houden. Dat werd in ons oude pand steeds lastiger. Dankzij de nieuwbouw kunnen we blijven groeien en alle filialen volgens onze standaarden bevoorraden”, aldus André Ten Wolde.
Volledige aandacht nodig
Onder het motto ‘schoenmaker blijf bij je leest’ schakelde Domino’s eind 2018 Groenewout in voor de realisatie en inrichting van het nieuwe distributie- en productiecentrum. “Wij zijn pizza-experts. Van de bouw en inrichting van een logistiek centrum hebben we weinig kaas gegeten. Dat doen we immers niet elke dag. Maar dat neemt niet weg dat zoiets de volledige aandacht nodig heeft om het maximale rendement eruit te halen, meent André Ten Wolde.
Groenewout ondersteunde Domino’s tien jaar eerder al bij de realisatie van het logistiek centrum in Gorinchem.
A. Ten Wolde: “Uiteraard hebben we meerdere partijen benaderd, maar de ervaring met Groenewout was dermate positief dat we ervan overtuigd waren dat ze ons ook ditmaal het beste konden helpen. De productie van deeg is behoorlijk specialistisch en complex. Deeg is een levend product dat in een gecontroleerde omgeving moet worden gemaakt. Dat vereist de juiste expertise. Groenewout beschikt over de nodige marktkennis en ervaring en bovendien kennen ons bedrijf.”
Maximale ontzorging
De consultants maakten onder meer een logistieke studie naar de optimale inrichting van het nieuwe distributie- en productiecentrum. Ook voerden ze een haalbaarheidsonderzoek uit en begeleidden ze het tendertraject. Daarnaast nam Groenewout het projectmanagement voor zijn rekening tussen Domino’s enerzijds en de verschillende bouwende partijen en leveranciers anderzijds. “En dat waren er heel wat”, weet André Ten Wolde. “Van krattenleveranciers en de installateur van transportbanen tot leveranciers van de koeling, de kratten-wasinstallatie en de deegproductiemachines, elke schakelt telt. Een goede afstemming en samenwerking zijn dan essentieel. Wij zijn op dat vlak maximaal ontzorgd.”
Eén keer in de twee weken kwam het projectteam bij elkaar, zodat ze adequaat konden inspelen op eventueel veranderde wensen en eisen van Domino’s en snel knopen konden doorhakken. “Wij konden ons op die manier blijven focussen op onze core business en ervoor zorgen dat alle filialen ook tijdens de bouw en verhuizing probleemloos bleven draaien”, vult André Ten Wolde aan.
Optimaliseringsslagen
In het nieuwe distributiecentrum wordt dagelijks vers deeg geproduceerd voor de ruim 400 Domino’s filialen in België, Nederland en Luxemburg. Ook worden de vestigingen vanuit Nieuwegein voorzien van verse ingrediënten en andere benodigdheden.
A. Ten Wolde: “We hebben de hele keten in eigen beheer. Een bewuste keuze, onder meer omdat deeg een behoorlijk kritisch product is. Alleen als we de hele keten controleren en beheren, kunnen we de hoge standaard die we hanteren, waarmaken. Daarom rijden we ook met eigen wagens naar de filialen en werken we met eigen mensen voor de bezorging aan huis.”
De nieuwbouw telt meer laaddocks, biedt aanmerkelijk meer opslagruimte en is bovendien op de groei ontworpen. Zo zijn de productielijnen nu nog enkelvoudig uitgevoerd, maar is er rekening gehouden met een verdubbeling van de capaciteit. De verhuizing naar Nieuwegein maakte het ook mogelijk optimaliseringsslagen te maken en de procesefficiency verder te verhogen. In overleg en nauwe samenwerking met Groenewout zijn meerdere processtappen geautomatiseerd of gerobotiseerd. “Voor het overplaatsen van de deegbollen in kratten maken we nu bijvoorbeeld gebruik van robots. Onverstoord en met een maximale efficiency voeren die robots foutloos hun taken uit. Het zijn zeer constante en hardwerkende krachten”, aldus André Ten Wolde.
Duurzaam en verantwoord
Mede dankzij de doortastende projectaanpak werd de nieuwbouw – ondanks de korte voorbereidingstijd, de strakke deadline en de coronapandemie – conform de planning en binnen budget opgeleverd. Daarnaast werd er extra aandacht besteed aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zowel bij de bouw van het nieuwe pand als bij de logistieke inrichting. Zo werd het dak van het distributiecentrum voorzien van zonnepanelen, terwijl de productie fors bespaart op water en energie. “De warmte die vrijkomt bij onze koeling wordt nu bijvoorbeeld gebruikt om de kantoorruimtes te verwarmen en voor onze wasinstallatie. Tijdens het wassen zelf wordt aanzienlijk minder water verbruikt. Ook in dat opzicht hebben we het maximale eruit gehaald”, besluit André Ten Wolde.
Mark Dohmen