Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial)Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen. In deze gloednieuwe CI Factory zijn productie en logistiek intelligent aan elkaar gekoppeld en volledig gedigitaliseerd. Dankzij de hoge mate van integratie van beide domeinen kan engelbert strauss, naast het standaard productassortiment, ook gepersonaliseerde, unieke producten just-in-time produceren en leveren. De nieuwe CI-fabriek heeft een oppervlakte van 94.000 m² en is sinds augustus 2020 operationeel.

Werkkleding en -schoenen op maat

Het familiebedrijf engelbert strauss werd in 1946 opgericht en is gespecialiseerd in de productie van werkkleding en accessoires, schoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. De collecties met het zeer herkenbare struisvogellogo (Strauss = struisvogel in het Duits) worden geleverd aan klanten in nijverheid, industrie en services, evenals aan doe-het-zelf-klanten. Bedrijven kunnen ook hun schoenen, jassen en broeken op maat laten maken. Een bijzonder hoogtepunt van de nieuwe CI Factory is de glazen schoenenfabriek (‘glass shoe factory’), waar jaarlijks tot 400.000 paar schoenen worden geproduceerd en volgens de huisstijlspecificaties van de klanten worden aangepast – tegen serieproductiekosten.
 
Digital twin

Een cruciale succesfactor bij de uitvoering van het project was het gebruik van een digital twin. Door gebruik te maken van een complete, virtuele weergave van de gehele oplossing was het mogelijk om vooraf alle strategieën, processen en fysieke componenten te testen en te optimaliseren. Belangrijke kerngegevens, zoals de aanvoer van de werkplekken, werden hierdoor geverifieerd voordat de installatie live ging. De digital twin is ook een sleutelcomponent in de langetermijnevolutie van de CI-fabriek, omdat deze de werking van de installatie gedurende de gehele levenscyclus van het project optimaliseert.
 
Logistieke hub voor omnichannel

Omdat de orderstructuren fluctueren van klein naar groot en moeilijk te voorspellen zijn, werd bijzondere aandacht besteed aan de omnichannel-capaciteit van de fabriek. Een uiterst performant, toekomstbestendig FlashPick®-systeem van TGW werd geïnstalleerd in de ‘logistieke toren’. Die toren wordt gebruikt voor zowel de productielogistiek van de “glass shoe factory” als voor het orderverzamelen voor leveringen aan onlineklanten en fysieke winkels. FlashPick® stelt engelbert strauss in staat om alle distributiekanalen tegelijkertijd te bedienen. De werkkledingspecialist hoeft zich geen zorgen te maken over ingewikkelde batchprocessen en kan te allen tijde zijn belofte om binnen de 24 uur te leveren nakomen.
 
Het FlashPick®-systeem bestaat uit een automatisch miniloadmagazijn en een shuttlesysteem met samen een miljoen opslaglocaties, Daarnaast omvat het project een meer dan 13 kilometer lang energiezuinig KingDrive®-conveyorsysteem en 28 ergonomische PickCenter One pickingwerkstations, die functioneren volgens het goods-to-person-principe. Aan de werkstations worden tot 1.000 SKU’s per uur rechtstreeks in doelbakken gepickt die al volledig automatisch zijn opgesteld. De aan- en afvoer van bestemmings- en bronbakken wordt automatisch en op volgorde afgehandeld. Hierdoor kunnen tot 21 klantorders in éen keer per pickingwerkstation worden verwerkt. Met deze oplossing kunnen tot 50.000 pakketten per dag het fulfilmentcentrum verlaten op weg naar de klanten.
 
Het concept is bovendien al helemaal klaar voor geautomatiseerd picken door TGW’s zelflerende pickrobot Rovolution, die in een tweede fase geïmplementeerd zal worden.
 
Fullservicepakket


Ook tijdens de live operatie kan engelbert strauss vertrouwen op de knowhow van TGW. Als onderdeel van een fullservicepakket ondersteunen on-site specialisten van TGW het systeem gedurende tien jaar. Het fullservicepakket omvat zowel de operationele servicing van het systeem als onderhouds-, reparatie- en inspectietaken.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/us/case-studies/engelbert-strauss

Recente nieuwsberichten

Beste wensen van Value Chain

Het team van Value Chain wenst u en uw naasten van ganser harte alle goeds voor 2025!

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.