Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial)Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen. In deze gloednieuwe CI Factory zijn productie en logistiek intelligent aan elkaar gekoppeld en volledig gedigitaliseerd. Dankzij de hoge mate van integratie van beide domeinen kan engelbert strauss, naast het standaard productassortiment, ook gepersonaliseerde, unieke producten just-in-time produceren en leveren. De nieuwe CI-fabriek heeft een oppervlakte van 94.000 m² en is sinds augustus 2020 operationeel.

Werkkleding en -schoenen op maat

Het familiebedrijf engelbert strauss werd in 1946 opgericht en is gespecialiseerd in de productie van werkkleding en accessoires, schoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. De collecties met het zeer herkenbare struisvogellogo (Strauss = struisvogel in het Duits) worden geleverd aan klanten in nijverheid, industrie en services, evenals aan doe-het-zelf-klanten. Bedrijven kunnen ook hun schoenen, jassen en broeken op maat laten maken. Een bijzonder hoogtepunt van de nieuwe CI Factory is de glazen schoenenfabriek (‘glass shoe factory’), waar jaarlijks tot 400.000 paar schoenen worden geproduceerd en volgens de huisstijlspecificaties van de klanten worden aangepast – tegen serieproductiekosten.
 
Digital twin

Een cruciale succesfactor bij de uitvoering van het project was het gebruik van een digital twin. Door gebruik te maken van een complete, virtuele weergave van de gehele oplossing was het mogelijk om vooraf alle strategieën, processen en fysieke componenten te testen en te optimaliseren. Belangrijke kerngegevens, zoals de aanvoer van de werkplekken, werden hierdoor geverifieerd voordat de installatie live ging. De digital twin is ook een sleutelcomponent in de langetermijnevolutie van de CI-fabriek, omdat deze de werking van de installatie gedurende de gehele levenscyclus van het project optimaliseert.
 
Logistieke hub voor omnichannel

Omdat de orderstructuren fluctueren van klein naar groot en moeilijk te voorspellen zijn, werd bijzondere aandacht besteed aan de omnichannel-capaciteit van de fabriek. Een uiterst performant, toekomstbestendig FlashPick®-systeem van TGW werd geïnstalleerd in de ‘logistieke toren’. Die toren wordt gebruikt voor zowel de productielogistiek van de “glass shoe factory” als voor het orderverzamelen voor leveringen aan onlineklanten en fysieke winkels. FlashPick® stelt engelbert strauss in staat om alle distributiekanalen tegelijkertijd te bedienen. De werkkledingspecialist hoeft zich geen zorgen te maken over ingewikkelde batchprocessen en kan te allen tijde zijn belofte om binnen de 24 uur te leveren nakomen.
 
Het FlashPick®-systeem bestaat uit een automatisch miniloadmagazijn en een shuttlesysteem met samen een miljoen opslaglocaties, Daarnaast omvat het project een meer dan 13 kilometer lang energiezuinig KingDrive®-conveyorsysteem en 28 ergonomische PickCenter One pickingwerkstations, die functioneren volgens het goods-to-person-principe. Aan de werkstations worden tot 1.000 SKU’s per uur rechtstreeks in doelbakken gepickt die al volledig automatisch zijn opgesteld. De aan- en afvoer van bestemmings- en bronbakken wordt automatisch en op volgorde afgehandeld. Hierdoor kunnen tot 21 klantorders in éen keer per pickingwerkstation worden verwerkt. Met deze oplossing kunnen tot 50.000 pakketten per dag het fulfilmentcentrum verlaten op weg naar de klanten.
 
Het concept is bovendien al helemaal klaar voor geautomatiseerd picken door TGW’s zelflerende pickrobot Rovolution, die in een tweede fase geïmplementeerd zal worden.
 
Fullservicepakket


Ook tijdens de live operatie kan engelbert strauss vertrouwen op de knowhow van TGW. Als onderdeel van een fullservicepakket ondersteunen on-site specialisten van TGW het systeem gedurende tien jaar. Het fullservicepakket omvat zowel de operationele servicing van het systeem als onderhouds-, reparatie- en inspectietaken.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/us/case-studies/engelbert-strauss

Recente nieuwsberichten

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.