Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial)Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen. In deze gloednieuwe CI Factory zijn productie en logistiek intelligent aan elkaar gekoppeld en volledig gedigitaliseerd. Dankzij de hoge mate van integratie van beide domeinen kan engelbert strauss, naast het standaard productassortiment, ook gepersonaliseerde, unieke producten just-in-time produceren en leveren. De nieuwe CI-fabriek heeft een oppervlakte van 94.000 m² en is sinds augustus 2020 operationeel.

Werkkleding en -schoenen op maat

Het familiebedrijf engelbert strauss werd in 1946 opgericht en is gespecialiseerd in de productie van werkkleding en accessoires, schoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. De collecties met het zeer herkenbare struisvogellogo (Strauss = struisvogel in het Duits) worden geleverd aan klanten in nijverheid, industrie en services, evenals aan doe-het-zelf-klanten. Bedrijven kunnen ook hun schoenen, jassen en broeken op maat laten maken. Een bijzonder hoogtepunt van de nieuwe CI Factory is de glazen schoenenfabriek (‘glass shoe factory’), waar jaarlijks tot 400.000 paar schoenen worden geproduceerd en volgens de huisstijlspecificaties van de klanten worden aangepast – tegen serieproductiekosten.
 
Digital twin

Een cruciale succesfactor bij de uitvoering van het project was het gebruik van een digital twin. Door gebruik te maken van een complete, virtuele weergave van de gehele oplossing was het mogelijk om vooraf alle strategieën, processen en fysieke componenten te testen en te optimaliseren. Belangrijke kerngegevens, zoals de aanvoer van de werkplekken, werden hierdoor geverifieerd voordat de installatie live ging. De digital twin is ook een sleutelcomponent in de langetermijnevolutie van de CI-fabriek, omdat deze de werking van de installatie gedurende de gehele levenscyclus van het project optimaliseert.
 
Logistieke hub voor omnichannel

Omdat de orderstructuren fluctueren van klein naar groot en moeilijk te voorspellen zijn, werd bijzondere aandacht besteed aan de omnichannel-capaciteit van de fabriek. Een uiterst performant, toekomstbestendig FlashPick®-systeem van TGW werd geïnstalleerd in de ‘logistieke toren’. Die toren wordt gebruikt voor zowel de productielogistiek van de “glass shoe factory” als voor het orderverzamelen voor leveringen aan onlineklanten en fysieke winkels. FlashPick® stelt engelbert strauss in staat om alle distributiekanalen tegelijkertijd te bedienen. De werkkledingspecialist hoeft zich geen zorgen te maken over ingewikkelde batchprocessen en kan te allen tijde zijn belofte om binnen de 24 uur te leveren nakomen.
 
Het FlashPick®-systeem bestaat uit een automatisch miniloadmagazijn en een shuttlesysteem met samen een miljoen opslaglocaties, Daarnaast omvat het project een meer dan 13 kilometer lang energiezuinig KingDrive®-conveyorsysteem en 28 ergonomische PickCenter One pickingwerkstations, die functioneren volgens het goods-to-person-principe. Aan de werkstations worden tot 1.000 SKU’s per uur rechtstreeks in doelbakken gepickt die al volledig automatisch zijn opgesteld. De aan- en afvoer van bestemmings- en bronbakken wordt automatisch en op volgorde afgehandeld. Hierdoor kunnen tot 21 klantorders in éen keer per pickingwerkstation worden verwerkt. Met deze oplossing kunnen tot 50.000 pakketten per dag het fulfilmentcentrum verlaten op weg naar de klanten.
 
Het concept is bovendien al helemaal klaar voor geautomatiseerd picken door TGW’s zelflerende pickrobot Rovolution, die in een tweede fase geïmplementeerd zal worden.
 
Fullservicepakket


Ook tijdens de live operatie kan engelbert strauss vertrouwen op de knowhow van TGW. Als onderdeel van een fullservicepakket ondersteunen on-site specialisten van TGW het systeem gedurende tien jaar. Het fullservicepakket omvat zowel de operationele servicing van het systeem als onderhouds-, reparatie- en inspectietaken.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/us/case-studies/engelbert-strauss

Recente nieuwsberichten

Intersig houdt voorraden in het gareel met Optimact

(Advertorial) Het behaaglijke gevoel de voorraden onder controle te hebben in een complexe omgeving. Dat was voor Intersig de belangrijkste motivatie om een gespecialiseerd voorraadpakket te implementeren. De producent van bouwstaal vond hiervoor de geknipte aanvulling op zijn ERP-pakket in Optimact van Xeleos Consulting.

Woolworths schakelt Knapp in voor nieuw automatisch fulfilment center

De Australische supermarktketen Woolworths is van plan in Auburn, New South Wales een ​​nieuw geautomatiseerd fulfilment center te bouwen voor de verwerking van e-commerce orders. Met nieuwe technologie wil Woolworths de capaciteit vergroten en op die manier de online boodschappenervaring van klanten in West-Sydney optimaliseren.

Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling

In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.

PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

VIL wijst op tijdswinst bij lossen en laden dankzij integratie realtime data in dynamisch slotboekingssysteem

Bedrijven en consumenten verwachten steeds meer dat producten snel, flexibel en betrouwbaar worden geleverd. Verlies- en wachturen bij magazijnen en distributiecentra zijn daardoor meer dan ooit uit den boze. Daarom heeft VIL met het project OptiPlan nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de planning voor het laden en lossen te optimaliseren door realtime data te integreren in een dynamisch slotboekingssysteem.

Voorspellend onderhoud in intralogistiek: Anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen

(Advertorial) Ook voor intralogistieke systemen wordt het door Industrie 4.0 mogelijk de conditie van belangrijke componenten te monitoren en stilstand van de systemen te elimineren. “De kunst is de beschikbaarheid van systemen continu te optimaliseren,” aldus Dr Maximilian Beinhofer, Head of Cognitive Systems Development bij TGW.

Voor een succesvolle COVID-19-vaccinatiedistributie, moeten we meer doen om afval te verminderen en het vertrouwen opbouwen in de koude keten

(Advertorial) Nu er steeds nieuws komt over succesvolle COVID-19 vaccinproeven, krijgen mensen over de hele wereld hoop dat de dagen van lockdowns, social distancing en mondkapjes binnenkort voorbij zijn. Maar het optimisme dat we een einde kunnen maken aan deze pandemie wanneer een vaccin op de markt komt, wordt uitgedaagd door de extreme temperatuurgevoeligheid en variabiliteit van zowel ultrabevroren, bevroren als gekoelde formuleringen.

Gebr. Heinemann kiest voor Rental Fleet Management van Jungheinrich

Gebr. Heinemann is als reisretailbedrijf wereldwijd actief. Het bedrijf exploiteert ongeveer 600 ‘duty free & travel value shops’, merkboetieks en concept stores onder licentie op internationale luchthavens, evenals winkels aan grensovergangen en aan boord van cruiseschepen.

Lineas neemt Independent Rail Partner in Nederland over

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in de haven van Rotterdam en Nederland met de overname van operator Independent Rail Partner (IRP). De voorbije jaren heeft Lineas zijn Green Xpress Network uitgebreid tot 23 bestemmingen in heel Europa.

Go4Logistics wordt eerste Ultimo implementatiepartner in België

Het Belgische Go4Logistics, ontwikkelaar van oplossingen voor transport- en logistieke bedrijven, breidt per 1 juni zijn dienstverlening uit met Ultimo services. Daarmee wordt het bedrijf de eerste implementatiepartner voor Ultimo in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.