Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven

Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten. Wereldwijd boeken organisaties wel enig succes met digitale transformatie, maar er heerst nog steeds een sterke overtuiging dat die evolutie radicale, ingrijpende veranderingen vereist om succesvol te zijn. Dat, in combinatie met een gebrek aan sterk transformationeel leiderschap en focus op de nood om mensen te veranderen, houdt veel bedrijven tegen.

Volgens het onderzoeksrapport gelooft ongeveer 71% van de organisaties in de vroege stadia van transformatie nog steeds dat een volledige herstructurering van het bedrijf en bedrijfsmodel de primaire definitie is van digitale transformatie. Slechts 49% van de respondenten gelooft dat hun leiderschapsteam over de juiste vaardigheden beschikt om de digitale transformatie uit te voeren. Bovendien blijkt gebrek aan ondersteuning van de directie of strategisch ownership de belangrijkste rem voor succes.
Die tekortkoming onderstreept de nood voor bedrijfsleiders om zichzelf te veranderen, een andere omgeving uit te bouwen en nieuwe gedragsprioriteiten en prestatie-indicatoren te stellen om een ​​meer proactieve, tactische en incrementele benadering van transformatie te stimuleren.
 
Uit het onderzoek bleek ook dat er een directe correlatie bestaat tussen het vermogen van organisaties om op regelmatige basis relevante, op resultaten gebaseerde value van digitale transformatie te realiseren, en hun digitale maturiteit. Toch bestaat er nog steeds een opvallend gebrek aan coördinatie tussen IT-teams en het bredere bedrijf:

  • Slechts 29% van de organisaties omarmt digitale transformatie als een samenwerkingsverband tussen de business en IT;
  • Terwijl 42% van de respondenten zegt dat business en IT op een meer geïntegreerde manier resultaat leveren, mede ondersteund door de introductie van een functie van Chief Digital Officer, is slechts 12% zeer tevreden dat de planning effectief doorloopt naar uitvoering;
  • Bijna de helft (49%) van de digitale transformatieprojecten wordt nog steeds door het IT-departement geleid. 
Volgens Wayne Speechly, VP of Advanced Competencies bij NTT (foto), worstelen organisaties nog steeds met het vormgeven van hun bedrijf om te profiteren van een ‘connected’ toekomst. “Digitaal biedt de mogelijkheid om voortdurend value van transformatie-initiatieven in het hele bedrijf voort te brengen. Organisaties moeten minder focussen op het perfectioneren van een groots digitaal plan en meer op het nemen van weloverwogen en iteratieve stappen in hun transformatieproject op basis van value en de duidelijkheid van volgende stappen. Om verschillende redenen is een organisatie zijn eigen ergste vijand, dus elke verandering moet worden ondersteund door pragmatisch, zelfbewust leiderschap dat zelf mee verandert.”
Het onderzoek bevroeg meer dan 1.150 leidinggevenden uit 15 landen in Noord-Amerika en EMEA, en uit 11 verticale branches. 

Recente nieuwsberichten

Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren

De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app

Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.

Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar

Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay

On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid

(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.

Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus

Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.

Dufour volgt wagenpark en data vanop afstand met Webfleet

Als partner in duurzame en innovatieve ontwikkeling is Groep Dufour actief op vier vlakken: milieu, kraanwerken en transport, grondwerken en de distributie van brandstoffen. Daarnaast behoort de onderneming tot de Europese top voor het installeren van windmolenparken.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Mayoral rust nieuw DC uit met Skyfall Pocket Sorter

Het Spaanse Mayoral is actief op de Europese markt voor kinderkleding en staat aan de top in de branche op het Iberisch schiereiland. Dankzij de constante uitbreiding van multichannel marketing – via de online shop is de onderneming intussen in meer dan tien landen actief – is de omzet de afgelopen jaren blijven stijgen.

OMP schaalt samenwerking met Ordina op

OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.