Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Nauwkeurig inzicht in de bedrijfsvoorraad wint aan belang. “Als retailers over nauwkeurige gegevens beschikken, kunnen ze hun medewerkers van bruikbare inzichten voorzien, zodat ze waarde kunnen toevoegen aan het unieke kooptraject van elke klant”, aldus Henri Seroux, senior VP bij Manhattan Associates, op de jaarlijkse gebruikersconferentie Exchange.

Uit een bevraging bij meer dan duizend managers van organisaties met een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro bleek echter dat retailers gemiddeld slechts 70% van de tijd een nauwkeurig zicht hebben op de voorraad in hun hele bedrijf. Dat inzicht is volgens Henri Seroux belangrijk in een tijd waarin consumenten verwachten dat alle contactpunten naadloos verbonden en gepersonaliseerd zijn. Denk aan het online retourneren van producten die in een fysieke winkel werden aangekocht, of het ophalen of retourneren van online aangekochte items in een winkel. “Als je geen zicht op je voorraad hebt, loop je het risico dat voorraad niet wordt verkocht, moet worden afgeprijsd of in het ergste geval moet worden weggegooid.”

Feilloze klantenervaring

Het is intussen duidelijk dat consumenten graag via verschillende kanalen producten kopen. Zo begint 84% zijn kooptraject online. Toch geeft 16% van de bevraagde retailers aan dat de winkel- en onlineactiviteiten van hun organisatie nog steeds gescheiden zijn.

Een interessante vaststelling is dat sociale media de favoriete kanalen zijn voor vier op de tien consumenten. Bij jongere consumenten ligt dat cijfer nog hoger, met een piek van 55% in de leeftijdsgroep tussen 25 en 34 jaar. De verwachting is dat retailers hier de komende jaren sterk op zullen inspelen. “Retailers boeken vooruitgang op het gebied van de naadloze omnichannelervaring”, aldus retailanalist Natalie Berg. “Naarmate de rol van de fysieke winkel zich verder ontwikkelt voorbij het transactionele, zal de rol van de medewerkers ook verder moeten gaan. Winkelpersoneel zal meer moeten doen dan alleen assisteren bij de verkoop.”

Duurzaamheid versus kosten

De stijgende kosten voor ons levensonderhoud hebben volgens de studie van Manhattan een duidelijke invloed op het duurzaamheidsvraagstuk. Slechts 45% van de consumenten vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij het kiezen van een winkel, tegenover 50% in 2022. De studie vond plaats bij volwassenen. Jongere generaties houden in vergelijking met oudere consumenten vaker rekening met de inspanningen van een retailer op het gebied van milieu of duurzaamheid.

Uit het wereldwijde onderzoek kwam België als een van de meest prijsbewuste landen uit de bus. Bij een directe keuze tussen lagere kosten en duurzaamheid kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor de eerste optie. Dat geldt zowel voor goedkopere levering, een goedkoper merk, als voor een goedkoper product.

“In het huidige economische klimaat heeft betaalbaarheid duidelijk voorrang op duurzaamheid”, aldus nog Henri Seroux. “Omnichannel commerce en supply chain beter samenbrengen helpt om de economische last voor consumenten te verlichten, maar ook om de langetermijnimpact van ongeremd consumentengedrag op onze planeet te verkleinen.”

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

9altitudes versterkt ISV-focus met Dynalogic en nieuwe Birds-suite

IT-bedrijf 9altitudes zet een nieuwe stap om zijn ISV-bedrijfsactiviteiten (independent software vendor) naar een hoger niveau te tillen. Het bedrijf combineert voortaan de knowhow van het voormalige Hillstar en Dynalogic onder de vanaf nu gemeenschappelijke bedrijfsnaam Dynalogic. Door oplossingen binnen Dynalogic te combineren, wil 9altitudes een concurrentievoordeel creëren op de markt van BI, Dynamics 365 add-ons, e.d.

Ontmoet Element Logic op Logistica Next: Ontdek de toekomst van magazijnautomatisering

(Advertorial) Bezoek ons 5-7 november bij Logistica Next op stand B7.020 en ontdek hoe onze automatiseringsoplossingen jouw magazijnprocessen slimmer en efficiënter kunnen maken.

Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen

Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.