Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Nauwkeurig inzicht in de bedrijfsvoorraad wint aan belang. “Als retailers over nauwkeurige gegevens beschikken, kunnen ze hun medewerkers van bruikbare inzichten voorzien, zodat ze waarde kunnen toevoegen aan het unieke kooptraject van elke klant”, aldus Henri Seroux, senior VP bij Manhattan Associates, op de jaarlijkse gebruikersconferentie Exchange.

Uit een bevraging bij meer dan duizend managers van organisaties met een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro bleek echter dat retailers gemiddeld slechts 70% van de tijd een nauwkeurig zicht hebben op de voorraad in hun hele bedrijf. Dat inzicht is volgens Henri Seroux belangrijk in een tijd waarin consumenten verwachten dat alle contactpunten naadloos verbonden en gepersonaliseerd zijn. Denk aan het online retourneren van producten die in een fysieke winkel werden aangekocht, of het ophalen of retourneren van online aangekochte items in een winkel. “Als je geen zicht op je voorraad hebt, loop je het risico dat voorraad niet wordt verkocht, moet worden afgeprijsd of in het ergste geval moet worden weggegooid.”

Feilloze klantenervaring

Het is intussen duidelijk dat consumenten graag via verschillende kanalen producten kopen. Zo begint 84% zijn kooptraject online. Toch geeft 16% van de bevraagde retailers aan dat de winkel- en onlineactiviteiten van hun organisatie nog steeds gescheiden zijn.

Een interessante vaststelling is dat sociale media de favoriete kanalen zijn voor vier op de tien consumenten. Bij jongere consumenten ligt dat cijfer nog hoger, met een piek van 55% in de leeftijdsgroep tussen 25 en 34 jaar. De verwachting is dat retailers hier de komende jaren sterk op zullen inspelen. “Retailers boeken vooruitgang op het gebied van de naadloze omnichannelervaring”, aldus retailanalist Natalie Berg. “Naarmate de rol van de fysieke winkel zich verder ontwikkelt voorbij het transactionele, zal de rol van de medewerkers ook verder moeten gaan. Winkelpersoneel zal meer moeten doen dan alleen assisteren bij de verkoop.”

Duurzaamheid versus kosten

De stijgende kosten voor ons levensonderhoud hebben volgens de studie van Manhattan een duidelijke invloed op het duurzaamheidsvraagstuk. Slechts 45% van de consumenten vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij het kiezen van een winkel, tegenover 50% in 2022. De studie vond plaats bij volwassenen. Jongere generaties houden in vergelijking met oudere consumenten vaker rekening met de inspanningen van een retailer op het gebied van milieu of duurzaamheid.

Uit het wereldwijde onderzoek kwam België als een van de meest prijsbewuste landen uit de bus. Bij een directe keuze tussen lagere kosten en duurzaamheid kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor de eerste optie. Dat geldt zowel voor goedkopere levering, een goedkoper merk, als voor een goedkoper product.

“In het huidige economische klimaat heeft betaalbaarheid duidelijk voorrang op duurzaamheid”, aldus nog Henri Seroux. “Omnichannel commerce en supply chain beter samenbrengen helpt om de economische last voor consumenten te verlichten, maar ook om de langetermijnimpact van ongeremd consumentengedrag op onze planeet te verkleinen.”

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.