Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Nauwkeurig inzicht in de bedrijfsvoorraad wint aan belang. “Als retailers over nauwkeurige gegevens beschikken, kunnen ze hun medewerkers van bruikbare inzichten voorzien, zodat ze waarde kunnen toevoegen aan het unieke kooptraject van elke klant”, aldus Henri Seroux, senior VP bij Manhattan Associates, op de jaarlijkse gebruikersconferentie Exchange.

Uit een bevraging bij meer dan duizend managers van organisaties met een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro bleek echter dat retailers gemiddeld slechts 70% van de tijd een nauwkeurig zicht hebben op de voorraad in hun hele bedrijf. Dat inzicht is volgens Henri Seroux belangrijk in een tijd waarin consumenten verwachten dat alle contactpunten naadloos verbonden en gepersonaliseerd zijn. Denk aan het online retourneren van producten die in een fysieke winkel werden aangekocht, of het ophalen of retourneren van online aangekochte items in een winkel. “Als je geen zicht op je voorraad hebt, loop je het risico dat voorraad niet wordt verkocht, moet worden afgeprijsd of in het ergste geval moet worden weggegooid.”

Feilloze klantenervaring

Het is intussen duidelijk dat consumenten graag via verschillende kanalen producten kopen. Zo begint 84% zijn kooptraject online. Toch geeft 16% van de bevraagde retailers aan dat de winkel- en onlineactiviteiten van hun organisatie nog steeds gescheiden zijn.

Een interessante vaststelling is dat sociale media de favoriete kanalen zijn voor vier op de tien consumenten. Bij jongere consumenten ligt dat cijfer nog hoger, met een piek van 55% in de leeftijdsgroep tussen 25 en 34 jaar. De verwachting is dat retailers hier de komende jaren sterk op zullen inspelen. “Retailers boeken vooruitgang op het gebied van de naadloze omnichannelervaring”, aldus retailanalist Natalie Berg. “Naarmate de rol van de fysieke winkel zich verder ontwikkelt voorbij het transactionele, zal de rol van de medewerkers ook verder moeten gaan. Winkelpersoneel zal meer moeten doen dan alleen assisteren bij de verkoop.”

Duurzaamheid versus kosten

De stijgende kosten voor ons levensonderhoud hebben volgens de studie van Manhattan een duidelijke invloed op het duurzaamheidsvraagstuk. Slechts 45% van de consumenten vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij het kiezen van een winkel, tegenover 50% in 2022. De studie vond plaats bij volwassenen. Jongere generaties houden in vergelijking met oudere consumenten vaker rekening met de inspanningen van een retailer op het gebied van milieu of duurzaamheid.

Uit het wereldwijde onderzoek kwam België als een van de meest prijsbewuste landen uit de bus. Bij een directe keuze tussen lagere kosten en duurzaamheid kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor de eerste optie. Dat geldt zowel voor goedkopere levering, een goedkoper merk, als voor een goedkoper product.

“In het huidige economische klimaat heeft betaalbaarheid duidelijk voorrang op duurzaamheid”, aldus nog Henri Seroux. “Omnichannel commerce en supply chain beter samenbrengen helpt om de economische last voor consumenten te verlichten, maar ook om de langetermijnimpact van ongeremd consumentengedrag op onze planeet te verkleinen.”

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.