Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Nauwkeurig inzicht in de bedrijfsvoorraad wint aan belang. “Als retailers over nauwkeurige gegevens beschikken, kunnen ze hun medewerkers van bruikbare inzichten voorzien, zodat ze waarde kunnen toevoegen aan het unieke kooptraject van elke klant”, aldus Henri Seroux, senior VP bij Manhattan Associates, op de jaarlijkse gebruikersconferentie Exchange.

Uit een bevraging bij meer dan duizend managers van organisaties met een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro bleek echter dat retailers gemiddeld slechts 70% van de tijd een nauwkeurig zicht hebben op de voorraad in hun hele bedrijf. Dat inzicht is volgens Henri Seroux belangrijk in een tijd waarin consumenten verwachten dat alle contactpunten naadloos verbonden en gepersonaliseerd zijn. Denk aan het online retourneren van producten die in een fysieke winkel werden aangekocht, of het ophalen of retourneren van online aangekochte items in een winkel. “Als je geen zicht op je voorraad hebt, loop je het risico dat voorraad niet wordt verkocht, moet worden afgeprijsd of in het ergste geval moet worden weggegooid.”

Feilloze klantenervaring

Het is intussen duidelijk dat consumenten graag via verschillende kanalen producten kopen. Zo begint 84% zijn kooptraject online. Toch geeft 16% van de bevraagde retailers aan dat de winkel- en onlineactiviteiten van hun organisatie nog steeds gescheiden zijn.

Een interessante vaststelling is dat sociale media de favoriete kanalen zijn voor vier op de tien consumenten. Bij jongere consumenten ligt dat cijfer nog hoger, met een piek van 55% in de leeftijdsgroep tussen 25 en 34 jaar. De verwachting is dat retailers hier de komende jaren sterk op zullen inspelen. “Retailers boeken vooruitgang op het gebied van de naadloze omnichannelervaring”, aldus retailanalist Natalie Berg. “Naarmate de rol van de fysieke winkel zich verder ontwikkelt voorbij het transactionele, zal de rol van de medewerkers ook verder moeten gaan. Winkelpersoneel zal meer moeten doen dan alleen assisteren bij de verkoop.”

Duurzaamheid versus kosten

De stijgende kosten voor ons levensonderhoud hebben volgens de studie van Manhattan een duidelijke invloed op het duurzaamheidsvraagstuk. Slechts 45% van de consumenten vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij het kiezen van een winkel, tegenover 50% in 2022. De studie vond plaats bij volwassenen. Jongere generaties houden in vergelijking met oudere consumenten vaker rekening met de inspanningen van een retailer op het gebied van milieu of duurzaamheid.

Uit het wereldwijde onderzoek kwam België als een van de meest prijsbewuste landen uit de bus. Bij een directe keuze tussen lagere kosten en duurzaamheid kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor de eerste optie. Dat geldt zowel voor goedkopere levering, een goedkoper merk, als voor een goedkoper product.

“In het huidige economische klimaat heeft betaalbaarheid duidelijk voorrang op duurzaamheid”, aldus nog Henri Seroux. “Omnichannel commerce en supply chain beter samenbrengen helpt om de economische last voor consumenten te verlichten, maar ook om de langetermijnimpact van ongeremd consumentengedrag op onze planeet te verkleinen.”

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

WDP ontwikkelt DC van 32.000m² in Boekarest

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP start met de ontwikkeling van een distributiecentrum van ongeveer 32.000m² in het WDP Park Bucharest – Ștefănești, voor FAN Courier Group, een toonaangevende koerier en logistiek dienstverlener in Roemenië. FAN Courier Group is een bestaande klant van WDP in Roemenië (Timișoara) en versterkt met dit project zijn partnership met het vastgoedbedrijf. De nieuwbouw zal de parcel activiteiten van FAN Courier Group ondersteunen.

Knapp automatiseert productiebevoorrading van SICK

Met de automatisering van de productiebevoorrading in de SICK-vestiging in Kunsziget, Hongarije, zetten Knapp en SICK een nieuwe stap in hun technologische samenwerking. Het gebruik van autonome mobiele Open Shuttle-robots in combinatie met een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem garandeert een just-in-time bevoorrading van de productie en flexibele interne transporten. Een end-to-end SAP EWM-oplossing van Knapp zorgt voor de digitalisering van de interne productielogistiek en voor transparantie in het voorraadbeheer.

Rossmann kent inhoud van dozen dankzij Lydia Voice

Om zijn orderpickprocessen te optimaliseren maakt de Duitse drogisterijketen Rossmann gebruik van een eigen ontwikkelde oplossing. In samenwerking met EPG (Ehrhardt Partner Group), leverancier van de supply chain execution suite EPG One, heeft Rossmann het WIIEB-besturingssysteem geïmplementeerd. Dat systeem maakt gebruik van een intelligent algoritme om de optimale verdeling van artikelen in rolcontainers te berekenen op basis van parameters zoals productgrootte, gewicht en inhoud. Medewerkers ontvangen orderpickinstructies via Put-to-Light-displays en de spraakgestuurde oplossing Lydia Voice. Het WIIEB-systeem zorgt voor volledige transparantie door precies aan te geven welke artikelen in welke container zijn geplaatst. Dat optimaliseert niet alleen het laden, maar maakt ook een duidelijke etikettering mogelijk, wat vooral belangrijk is bij het transport van gevaarlijke stoffen.

‘AntOn by Jungheinrich’, nieuwe naam in heftruckwereld

Onder het merk ‘AntOn by Jungheinrich’ start Jungheinrich met de verkoop van een nieuw portfolio trucks voor het instapsegment. De lancering begint met de elektrische vorkheftrucks CBH 2.5 en 3.0 en de handpallettruck PTL 1.5.

UnisonIQ van OMP transformeert supply chain planning

OMP heeft de beschikbaarheid aangekondigd van UnisonIQ, een nieuw AI-orkestratieframework dat besluitvorming in de supply chain moet transformeren door middel van synergie tussen mens en AI. UnisonIQ is geïntegreerd in het Unison Planning-platform van OMP en biedt inzichtelijke, ‘always-on’ agents die gebruikmaken van Unison Companion, een generatieve AI-gebaseerde assistent, en toonaangevende AI-engines.

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.