Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Nauwkeurig inzicht in de bedrijfsvoorraad wint aan belang. “Als retailers over nauwkeurige gegevens beschikken, kunnen ze hun medewerkers van bruikbare inzichten voorzien, zodat ze waarde kunnen toevoegen aan het unieke kooptraject van elke klant”, aldus Henri Seroux, senior VP bij Manhattan Associates, op de jaarlijkse gebruikersconferentie Exchange.

Uit een bevraging bij meer dan duizend managers van organisaties met een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro bleek echter dat retailers gemiddeld slechts 70% van de tijd een nauwkeurig zicht hebben op de voorraad in hun hele bedrijf. Dat inzicht is volgens Henri Seroux belangrijk in een tijd waarin consumenten verwachten dat alle contactpunten naadloos verbonden en gepersonaliseerd zijn. Denk aan het online retourneren van producten die in een fysieke winkel werden aangekocht, of het ophalen of retourneren van online aangekochte items in een winkel. “Als je geen zicht op je voorraad hebt, loop je het risico dat voorraad niet wordt verkocht, moet worden afgeprijsd of in het ergste geval moet worden weggegooid.”

Feilloze klantenervaring

Het is intussen duidelijk dat consumenten graag via verschillende kanalen producten kopen. Zo begint 84% zijn kooptraject online. Toch geeft 16% van de bevraagde retailers aan dat de winkel- en onlineactiviteiten van hun organisatie nog steeds gescheiden zijn.

Een interessante vaststelling is dat sociale media de favoriete kanalen zijn voor vier op de tien consumenten. Bij jongere consumenten ligt dat cijfer nog hoger, met een piek van 55% in de leeftijdsgroep tussen 25 en 34 jaar. De verwachting is dat retailers hier de komende jaren sterk op zullen inspelen. “Retailers boeken vooruitgang op het gebied van de naadloze omnichannelervaring”, aldus retailanalist Natalie Berg. “Naarmate de rol van de fysieke winkel zich verder ontwikkelt voorbij het transactionele, zal de rol van de medewerkers ook verder moeten gaan. Winkelpersoneel zal meer moeten doen dan alleen assisteren bij de verkoop.”

Duurzaamheid versus kosten

De stijgende kosten voor ons levensonderhoud hebben volgens de studie van Manhattan een duidelijke invloed op het duurzaamheidsvraagstuk. Slechts 45% van de consumenten vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij het kiezen van een winkel, tegenover 50% in 2022. De studie vond plaats bij volwassenen. Jongere generaties houden in vergelijking met oudere consumenten vaker rekening met de inspanningen van een retailer op het gebied van milieu of duurzaamheid.

Uit het wereldwijde onderzoek kwam België als een van de meest prijsbewuste landen uit de bus. Bij een directe keuze tussen lagere kosten en duurzaamheid kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor de eerste optie. Dat geldt zowel voor goedkopere levering, een goedkoper merk, als voor een goedkoper product.

“In het huidige economische klimaat heeft betaalbaarheid duidelijk voorrang op duurzaamheid”, aldus nog Henri Seroux. “Omnichannel commerce en supply chain beter samenbrengen helpt om de economische last voor consumenten te verlichten, maar ook om de langetermijnimpact van ongeremd consumentengedrag op onze planeet te verkleinen.”

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

WarmMark QR zorgt voor slim traceren in de koudeketen

Tilt-import, aanbieder van temperatuurregistratiesystemen voor traceerbaarheid, breidt zijn assortiment uit met WarmMark QR, een batterijloze temperatuursensor voor eenmalig gebruik die aangeeft wanneer een zending is blootgesteld aan onaanvaardbare temperaturen. De sensor moet alle spelers in de koudeketen, van fabrikanten tot klanten of patiënten, realtime inzicht bieden in de status van temperatuurgevoelige producten.

Igus stelt budgetvriendelijke humanoïde robot Iggy Rob voor

Igus, ontwikkelaar en producent van motion plastics, presenteert zijn eerste humanoïde robot, Iggy Rob. Kenmerkend voor de robot is het prijskaartje: voor minder dan 50.000 euro kan de tweearmige kunststof robot bedrijven ondersteunen in de industriële productie, dienstverlening of met transporttaken. Om ervaring op te doen met de nieuwe helper roept Igus bedrijven op om “te testen voordat ze investeren”.

Europa is koppositie in robotica kwijt

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.