Gartner voorspelt dat supply chain markt blockchain moe wordt

Tegen 2023 zal 90% van de op blockchain gebaseerde supply chain initiatieven last hebben van ‘blockchain vermoeidheid’ wegens gebrek aan sterke use cases. Dat voorspelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner op basis van onderzoek.

In een enquête naar de rol van technologie in de supply chain polste Gartner bij gebruikers naar hun behoeftes en verwachtingen op het vlak van technologie. Daaruit bleek dat slechts 19% van de respondenten blockchain een erg belangrijke technologie voor hun bedrijf vonden. En slechts 9% had er ook in geïnvesteerd. Dat komt vooral doordat blockchain-projecten in supply chain erg beperkt zijn en niet overeenstemmen met het aanvankelijke enthousiasme voor de toepassing van de technologie in supply chain management.
 
“Supply chain blockchain-projecten hebben vooral gefocust op het verifiëren van authenticiteit, het verbeteren van de traceerbaarheid en visibiliteit, en het vergroten van het vertrouwen in transacties”, aldus Alex Pradhan, senior principal research analyst bij Gartner. “Helaas is het meestal bij pilootprojecten gebleven door een combinatie van oorzaken. Zo was de technologie niet matuur, heerste er een gebrek aan standaarden, was de scope vaak veel te ambitieus en begreep men niet altijd hoe blockchain de supply chain kan of moet helpen. Dat zorgt er onvermijdelijk voor dat de markt blockchain moe wordt.”
 
Doordat blockchain nog in de kinderschoenen staat, is het voor ondernemingen bijna onmogelijk bruikbare use cases te onderkennen. Bedrijven zijn dan ook gedwongen verschillende pilots op te zetten en met vallen en opstaan te ontdekken wat er waarde zou kunnen creëren. Daarbij komt nog dat het vendor ecosysteem nog niet volledig ontwikkeld is en dat het moeite heeft om voet aan de grond te krijgen in de markt. Een bijkomende uitdaging is dat supply chain ondernemingen geen kant-en-klare blockchain-oplossing kunnen kopen.
 
“Zonder een levendige markt voor commerciële blockchain-applicaties weet het merendeel van de bedrijven niet hoe ze de oplossingen moeten beoordelen en benchmarken”, meent Alex Pradhan. “Bovendien bieden de providers tegenwoordig oplossingen die ingewikkelde hybrides zijn van conventionele blockchain-technologieën. Dat zorgt voor nog meer complexiteit en verwarring. Op die manier hebben ondernemingen nog meer moeite om geschikte supply chain use cases te herkennen.
 
Naarmate blockchain zich verder ontwikkelt in supply chains, waarschuwt Gartner ondernemingen niet over één nacht ijs te gaan en af te wachten tot het verschil duidelijk is tussen hype en de werkelijke mogelijkheden van blockchain. “De nadruk moet liggen op proof of concept, proefneming, en kleinschalige initiatieven die lessen opleveren, en niet op dure, risicovolle, strategische business value”, luidt het.

Recente nieuwsberichten

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Geavanceerde automatiseringstechnologie voor het nieuwe distributiecentrum van uitgeversgroep Hachette UK

(Video) Hachette UK, de grootste uitgeversgroep in het VK, investeerde in een nieuw en sterk geautomatiseerd centraal distributiecentrum. Het Hely Hutchinson Centre in Didcot (VK) maakt gebruikt van innovatieve automatiseringstechnologie om opslag en picken efficiënter te maken.

Katoen Natie selecteert opnieuw Plug-And-Carry conveyor van Boa Concept

Sinds 2019 staat Katoen Natie in voor de logistiek van de tuinafdeling van het Franse meubel- en decoratiemerk Alinea. In een tweede fase krijgt de 3PL de volledige logistiek van de winkels en e-commerce van het Franse merk toegewezen. In 2021 werd speciaal voor Alinea een magazijn van 66.000m² gebouwd.

Bezoek BITO op Logistica Next

(Advertorial) Start het plannen van uw warehouse met een bezoek aan de BITO-stand op Logistica Next en bespreek vrijblijvend uw project. In overleg vinden we een passende oplossing. Plan alvast een meeting met onze adviseur op onze beursstand: hal 4, stand 04.A068   Plan alvast uw bezoek:   https://www.bito.com/nl-be/contact/contacteer-ons/

Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen

AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden.

Qimarox brengt verticale transporteur voor AMR’s op de markt

Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen, stelt de Prorunner PR12 voor. Deze verticale transporteur kan automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), met of zonder lading, tussen verschillende verdiepingen transporteren en kan bijgevolg het bereik van die toestellen significant vergroten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.