Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Daarom werken VIL, Imec en VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.
 
In de huidige manier van werken gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut, menen de drie projectpartners. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken”, aldus Tomas Ambra, onderzoeksleider Logistiek bij Imec EDiT.
 
Nieuwe opportuniteiten
Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is tot een geïntegreerde oplossing te komen waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk, en dat op basis van realtime informatie. Dat maakt synchromodaal transport mogelijk, een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke transportmiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip op de plek van bestemming aankomt. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.
 
“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistiek dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit”, legt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van VIL, uit. “Zo kan het ertoe bijdragen dat de logistieke kosten afnemen, de logistieke sector duurzamer wordt en de servicegraad verhoogt.”
 
Levende proeftuin
PILL is een project dat erop gericht is zowel een bijdrage te leveren aan de academische wereld als aan de toegepaste kennis. Daarom wordt er ook gewerkt met Living Labs aangezien die methode een evenwicht houdt tussen praktijkgericht en academisch onderzoek.
 
In het Living Lab wordt een eerste IT-prototype uitgetest voor de haven van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein vormen volgens de projectpartners een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al die processen met elkaar kunnen verbinden.
Meer dan 20 grote spelers in de sector hebben alvast hun medewerking toegezegd. “Cruciaal”, klinkt het, “want zo kunnen de voorgestelde interventies en de IT-architectuur gevalideerd worden door bedrijven die hier later mee aan de slag willen gaan.”
 
In een eerste aanloop wil het PILL-project zich focussen op een beperkt ecosysteem voor de havens. Vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn verder uit te rollen in Vlaanderen, Europa en uiteindelijk de hele wereld.
 
Het project wordt ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Projectdeelnemers zijn Air Cargo Belgium, ALICE, De Vlaamse Waterweg, Dockflow, DP World, Federal Public Service Finance, GS1, Lanark, Lineas, Microsoft, MOW, NxtPort, Procter&Gamble, POM West-Vlaanderen, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge, PSA, Rombit, Sensolus, The Beacon, Tri-Vizor en Ubidata.

Foto: Jan Paulussen via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Recente dienstverlening van P&O Ferries blijkt succes

Sinds de lancering van zijn nieuwe ‘dedicated lift unit freight service’ tussen Zeebrugge en Hull in mei van dit jaar, heeft P&O Ferries via die service al zo’n 15.000 eenheden getransporteerd. Om precies te zijn werden in de eerste zes maanden na de lancering 14.804 lift units over de Noordzee vervoerd, met oktober als populairste maand, goed voor 2.771 units.

Transport Market Monitor wijst op lage capaciteit en stijgende transportprijzen

In hun drieëndertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De jongste editie van deze kwartaalpublicatie onthult dat de capaciteitsindex en prijsindex op extreme niveaus blijven staan, waarbij de laag blijvende capaciteit voor steeds hogere transportprijzen zorgt.

De rol van de mens in de toenemende digitalisering

Er is vandaag veel discussie over het effect van digitalisering op de bedrijfsprocessen en de plaats van de mens. Dat onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week in Berlijn plaatsvond. Wetenschappers, politici, consultants en bedrijfsleiders waren het er met elkaar over eens dat de digitale toekomst de mens op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie zal plaatsen.

Precisie voor soepele systeemprestaties

In het logistieke proces is het een absolute vereiste dat bij het automatische transport van bakken geen pasonnauwkeurigheden voorkomen.

Sirris brengt additive manufacturing naar de productievloer

Al enige tijd onderzoeken bedrijven de mogelijkheden van additive manufacturing (AM) als productietechnologie voor hun onderdelen. Naar verwachting zal AM binnen drie jaar volledig ingeburgerd zijn bij bedrijven. Daarmee klimt de industrie naar een volgend niveau: de productie van 3D-geprinte metalen onderdelen op een industrieel niveau.

Aberdeen Standard Investments investeert in Europees logistiek vastgoed

Aberdeen Standard Investments richt in december van dit jaar een nieuw investeringstrust op in het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe onderneming – Aberdeen Standard European Logistics Income PLC – wil inpikken op de snelle groei van e-commerce in heel Europa door te investeren in Europees logistiek vastgoed, zoals grote ‘big box’ ultramoderne warehouses en lokale ‘last mile’ distributiecentra.

Subsidies maken Vlaamse transportsector veiliger

Vanaf midden november stelt de Vlaamse overheid royale subsidies beschikbaar voor transportbedrijven die investeren in veiligheidsmaatregelen die voorbij de wettelijke vereisten gaan. Daarmee wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts transporteurs belonen die inspanningen leveren om het aantal verkeersongevallen te doen dalen.

Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen.

UPS investeert 130 miljoen in Nederland

UPS heeft officieel de eerste steen gelegd voor de bouw van een nieuw sorteer- en distributiecentrum voor pakketten in de regio Eindhoven. Het gebouw, ter waarde van 130 miljoen euro, is naast het distributiecentrum voor de regio Eindhoven ook een doorvoercentrum dat moet zorgen voor een snelle en betrouwbare goederenstroom naar de rest van Nederland, maar ook naar België en Duitsland.

Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.