Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Daarom werken VIL, Imec en VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.
 
In de huidige manier van werken gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut, menen de drie projectpartners. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken”, aldus Tomas Ambra, onderzoeksleider Logistiek bij Imec EDiT.
 
Nieuwe opportuniteiten
Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is tot een geïntegreerde oplossing te komen waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk, en dat op basis van realtime informatie. Dat maakt synchromodaal transport mogelijk, een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke transportmiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip op de plek van bestemming aankomt. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.
 
“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistiek dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit”, legt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van VIL, uit. “Zo kan het ertoe bijdragen dat de logistieke kosten afnemen, de logistieke sector duurzamer wordt en de servicegraad verhoogt.”
 
Levende proeftuin
PILL is een project dat erop gericht is zowel een bijdrage te leveren aan de academische wereld als aan de toegepaste kennis. Daarom wordt er ook gewerkt met Living Labs aangezien die methode een evenwicht houdt tussen praktijkgericht en academisch onderzoek.
 
In het Living Lab wordt een eerste IT-prototype uitgetest voor de haven van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein vormen volgens de projectpartners een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al die processen met elkaar kunnen verbinden.
Meer dan 20 grote spelers in de sector hebben alvast hun medewerking toegezegd. “Cruciaal”, klinkt het, “want zo kunnen de voorgestelde interventies en de IT-architectuur gevalideerd worden door bedrijven die hier later mee aan de slag willen gaan.”
 
In een eerste aanloop wil het PILL-project zich focussen op een beperkt ecosysteem voor de havens. Vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn verder uit te rollen in Vlaanderen, Europa en uiteindelijk de hele wereld.
 
Het project wordt ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Projectdeelnemers zijn Air Cargo Belgium, ALICE, De Vlaamse Waterweg, Dockflow, DP World, Federal Public Service Finance, GS1, Lanark, Lineas, Microsoft, MOW, NxtPort, Procter&Gamble, POM West-Vlaanderen, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge, PSA, Rombit, Sensolus, The Beacon, Tri-Vizor en Ubidata.

Foto: Jan Paulussen via Pixabay

Recente nieuwsberichten

IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’

Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.

Capgemini opent nieuw Idean kantoor in Brussel

Capgemini, wereldwijd aanbieder van consulting-, technologie- en outsourcingdiensten, heeft een nieuw Idean kantoor geopend in Brussel. Idean is een snelgroeiend designbureau, met hoofdkantoor in Palo Alto, dat digitale strategieën en ervaringen creëert.

Online supermarkt Picnic legt zonnepanelen op bezorgwagens

Het Nederlandse bedrijf Picnic legt zich al een viertal jaar toe op het gratis bezorgen van boodschappen wanneer het de klant het beste uitkomt. Daarbij zet het bedrijf elektrische bezorgwagens in. Om het bezorgen van boodschappen zo duurzaam mogelijk te maken, gaat het bedrijf onder de naam ‘Picnic Solar, de daken van zijn bezorgwagens nu van zonnepanelen voorzien.

Montea investeert opnieuw in Nederland

Montea, ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed, groeit in Nederland met de aankoop van een te ontwikkelen terrein en de aankoop van een verhuurd gebouw. Zo verwierf het de vestiging van Currie Solutions in Tiel voor een bedrag van €5,4 miljoen euro.

Cotap neemt logistiek in eigen handen met MendriX

De Nederlandse leverancier van vloeren Cotap staat voortaan zelf in voor de regie van zijn logistieke processen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op TMS van MendriX. Cotap is een van de grootste leveranciers van vloeren in Nederland. Het bedrijf levert met 125 medewerkers vloeren aan ruim 1000 klanten (woonspeciaalzaken, parketspeciaalzaken en grootschalige ketens) in Nederland, België en Luxemburg.

Belgische bedrijfsleiders vinden cyberaanvallen de belangrijkste bedreiging voor hun business

Volgens het Regional Risks for Doing Business 2019-rapport van het Wereld Economisch Forum in samenwerking met Marsh & McLennan Companies en Zurich Insurance Group zijn economische problemen de grootste bron van bezorgdheid voor business executives over de hele wereld.

2019 mooi jaar voor logistiek vastgoed

JLL maakt een voorlopige balans op van de transacties in industrieel en logistiek vastgoed. Na negen maanden bedraagt het globale opnamevolume in België voor semi-industriële en logistieke ruimten samen meer dan 1,2 miljoen vierkante meter, wat een stijging van 18% vertegenwoordigt in vergelijking met 2018.

Logflow neemt Veltion over

In het verleden werkten logistiek consultancy bedrijf Logflow en Veltion al geregeld bij dezelfde klanten, elk met hun eigen specialisatie en knowhow. Waar er toen eerder in parallel werd gewerkt, bieden beide bedrijven voortaan een geïntegreerde aanpak voor projecten in productie en distributie.

Bedrijven beschermen data in de cloud onvoldoende

Uit recent onderzoek naar ‘cloud security’ blijkt dat slechts de helft van de ondernemingen (49%) encryptie gebruikt om gevoelige data in de cloud te beschermen, terwijl er steeds meer gegevens in de cloud worden opgeslagen. In 2016 was dat al iets meer dan een derde van alle gegevens (35%) en in 2019 zelfs bijna de helft (48%).

Packsize stelt nieuwe volautomatische verpakkingsmachine voor

Met de nieuwe X7 verpakkingsmachine streeft Packsize naar “Smart Packaging for a Healthy Planet”. De X7 is het tweede geautomatiseerde systeem in de X-serie, uitgerust met de On Demand Packaging-technologie van Packsize. Het systeem produceert volautomatisch verpakkingen op maat voor e-commerce-toepassingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.