Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Daarom werken VIL, Imec en VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.
 
In de huidige manier van werken gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut, menen de drie projectpartners. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken”, aldus Tomas Ambra, onderzoeksleider Logistiek bij Imec EDiT.
 
Nieuwe opportuniteiten
Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is tot een geïntegreerde oplossing te komen waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk, en dat op basis van realtime informatie. Dat maakt synchromodaal transport mogelijk, een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke transportmiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip op de plek van bestemming aankomt. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.
 
“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistiek dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit”, legt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van VIL, uit. “Zo kan het ertoe bijdragen dat de logistieke kosten afnemen, de logistieke sector duurzamer wordt en de servicegraad verhoogt.”
 
Levende proeftuin
PILL is een project dat erop gericht is zowel een bijdrage te leveren aan de academische wereld als aan de toegepaste kennis. Daarom wordt er ook gewerkt met Living Labs aangezien die methode een evenwicht houdt tussen praktijkgericht en academisch onderzoek.
 
In het Living Lab wordt een eerste IT-prototype uitgetest voor de haven van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein vormen volgens de projectpartners een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al die processen met elkaar kunnen verbinden.
Meer dan 20 grote spelers in de sector hebben alvast hun medewerking toegezegd. “Cruciaal”, klinkt het, “want zo kunnen de voorgestelde interventies en de IT-architectuur gevalideerd worden door bedrijven die hier later mee aan de slag willen gaan.”
 
In een eerste aanloop wil het PILL-project zich focussen op een beperkt ecosysteem voor de havens. Vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn verder uit te rollen in Vlaanderen, Europa en uiteindelijk de hele wereld.
 
Het project wordt ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Projectdeelnemers zijn Air Cargo Belgium, ALICE, De Vlaamse Waterweg, Dockflow, DP World, Federal Public Service Finance, GS1, Lanark, Lineas, Microsoft, MOW, NxtPort, Procter&Gamble, POM West-Vlaanderen, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge, PSA, Rombit, Sensolus, The Beacon, Tri-Vizor en Ubidata.

Foto: Jan Paulussen via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Linde pakt uit met innovatieve reeks vorkheftrucks en orderpickers

Tijdens zijn Multi Launch event in Berlijn stelde Linde de nieuwste telgen in zijn portfolio voor. Het meest in het oog springt wel de gloednieuwe reeks hydrostatische verbrandingstrucks. De 12O2 is de eerste telg in een van scratch ontworpen generatie heftrucks en heeft een draagvermogen van 2 tot 3,5 ton.

Edeka bouwt vijfde distributiecentrum met Witron

Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland, heeft opnieuw Witron ingeschakeld om een distributiecentrum op basis van OPM-technologie te bouwen. Het nieuwe distributiecentrum in Oberhausen zal vanaf begin 2022 dagelijks bijna 600 winkels van Edeka regio Rhein-Ruhr met meer dan 10.000 verschillende artikelen uit het droogwaarassortiment bevoorraden.

PTV Group stelt Christian Haas aan als CEO

Sinds 1 november 2019 bekleedt Christian U. Haas (45) de functie van chief executive officer bij PTV Group, gevestigd in Karlsruhe. Christian Haas heeft twintig jaar internationale managementervaring in de software- en technologiesector. Voor zijn overstap naar PTV was hij CEO bij Collenda, een Europese aanbieder van digitale oplossingen voor credit & receivables management.

Boa Concept installeert Plug-and-Carry bij Vingeanne

De Franse logistiek dienstverlener Groupe Vingeanne heeft zijn site in Longeau-Percey uitgerust met de Plug-and-Carry-oplossing van Boa Concept. Om de logistiek van een grote uitgeverij te kunnen verzorgen, moest aan verschillende voorwaarden worden voldaan.

TransMission zet cloud TMS van BluJay in bij 21 depots

TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in de Benelux en omvat in totaal 21 depots. Die 21 depots in de Benelux moeten allemaal eenvoudig informatie met elkaar kunnen uitwisselen, maar hebben ook deels hun eigen werkmethodiek.

DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen

Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).

Zalando automatiseert nieuw dc in Nederland met Knapp

Zalando heeft Knapp in de arm genomen voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk, bij Rotterdam. Het nieuwe 140.000m² grote online distributiecentrum zal worden uitgerust met een shuttlesysteem in combinatie met pocket sorter technologie van Dürkopp.

Addax Motors: eerste Belgische constructeur van elektrische bestelwagens

Als eerste en enige constructeur van 100% elektrische bestelwagens in België plaatst Addax Motors de Addax MT in de schijnwerpers. De bestelwagen zorgt niet alleen voor een emissievrije mobiliteit, maar is ook energievriendelijk, geruisloos, compact en wendbaar en beschikt over een laadcapaciteit tot 1000 kilogram of 5,5m³.

Wijziging kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 januari 2020

Viapass laat weten dat op 1 januari 2020 in België twee wijzigingen worden doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Fretlink opent eerste kantoor in België

Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.