Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Daarom werken VIL, Imec en VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.
 
In de huidige manier van werken gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut, menen de drie projectpartners. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken”, aldus Tomas Ambra, onderzoeksleider Logistiek bij Imec EDiT.
 
Nieuwe opportuniteiten
Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is tot een geïntegreerde oplossing te komen waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk, en dat op basis van realtime informatie. Dat maakt synchromodaal transport mogelijk, een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke transportmiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip op de plek van bestemming aankomt. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.
 
“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistiek dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit”, legt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van VIL, uit. “Zo kan het ertoe bijdragen dat de logistieke kosten afnemen, de logistieke sector duurzamer wordt en de servicegraad verhoogt.”
 
Levende proeftuin
PILL is een project dat erop gericht is zowel een bijdrage te leveren aan de academische wereld als aan de toegepaste kennis. Daarom wordt er ook gewerkt met Living Labs aangezien die methode een evenwicht houdt tussen praktijkgericht en academisch onderzoek.
 
In het Living Lab wordt een eerste IT-prototype uitgetest voor de haven van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein vormen volgens de projectpartners een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al die processen met elkaar kunnen verbinden.
Meer dan 20 grote spelers in de sector hebben alvast hun medewerking toegezegd. “Cruciaal”, klinkt het, “want zo kunnen de voorgestelde interventies en de IT-architectuur gevalideerd worden door bedrijven die hier later mee aan de slag willen gaan.”
 
In een eerste aanloop wil het PILL-project zich focussen op een beperkt ecosysteem voor de havens. Vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn verder uit te rollen in Vlaanderen, Europa en uiteindelijk de hele wereld.
 
Het project wordt ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Projectdeelnemers zijn Air Cargo Belgium, ALICE, De Vlaamse Waterweg, Dockflow, DP World, Federal Public Service Finance, GS1, Lanark, Lineas, Microsoft, MOW, NxtPort, Procter&Gamble, POM West-Vlaanderen, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge, PSA, Rombit, Sensolus, The Beacon, Tri-Vizor en Ubidata.

Foto: Jan Paulussen via Pixabay

Recente nieuwsberichten

ParcelParcel breidt aanbod uit

Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.

Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen

Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.

Superbeton bouwt verder met Build Software

Superbeton uit het Antwerpse Herselt is al decennia lang actief als wegenbouwer en realiseert zowel openbare als private wegenwerken. Omdat de bestaande ERP- en boekhoudoplossing niet langer voldeden, ging het familiebedrijf vorig kwartaal op zoek naar een nieuwe oplossing.

Nog nieuw van Tilt-Import is Shocklog Cellular voor de positiebepaling van vrachten

Tilt-Import is sinds 1986 gespecialiseerd in de opvolging van transportomstandigheden van vrachten. Zo levert het bedrijf al jaren Shocklog, een toepassing om schokken en trillingen tijdens het transport te registreren. Op vraag van verschillende klanten die hun product in real time willen kunnen lokaliseren en een alarm willen krijgen wanneer een abnormaliteit plaatsvindt, heeft Tilt-Import recent een nieuwe module voor Shocklog ontwikkeld, met name Shocklog Cellular.

VAS van Tilt-Import moet veiligheid in magazijnen vergroten

Het Franse Tilt-Import, leverancier van veiligheidsoplossingen voor o.a. magazijnen, stelt met zijn nieuwe Visual Alert System (VAS) een oplossing voor om aanrijdingen tussen voetgangers en heftrucks in magazijnen te voorkomen. Het betreft een projectiesysteem dat in risicozones een waarschuwingssignaal op de vloer projecteert wanneer een heftruck op komst is.

Collision Sentry Corner Pro moet aanrijdingen voorkomen

De nieuwe Collision Sentry Corner Pro is een evolutie van de eerdere versies van de Collision Sentry en de Corner Pro tiltsystemen. Zoals bij de eerdere versies is de Collision Sentry Corner Pro ontworpen om een veiligere werkomgeving te realiseren in industriële werksituaties door ervoor te zorgen dat blinde hoeken worden gereduceerd of uitgesloten.

Inther lanceert robot voor volautomatisch orderverzamelen

Inther Group stelt de GRIPP, de Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, voor. Deze robot voor volautomatische picking heeft een grote reikwijdte, is compact, veilig en kan tot 1200 producten per uur verwerken. Bovendien is de robot flexibel: ongeacht de vorm van het product, pakt de ‘gripper’ het item op.

Dematic automatiseert magazijnlogistiek bij pgb-Europe

Het Oost-Vlaamse bedrijf pgb-Europe, gespecialiseerd in de productie van verankeringen en bevestigingen, heeft de automatisering van een nieuw hoogbouwmagazijn in Melle toevertrouwd aan Dematic. De logistieke automatiseerder installeerde bij pgb-Europe twee wisselgangkranen, een transportband met automatische precisiemeting en palletcontrole, en drie automatisch geleide voertuigen (AGV’s).

Vestiaire Collective breidt e-commerce internationaal uit met Descartes CustomsInfo

Als aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voorziet Descartes Systems Group Vestiaire Collective van een internationale handelsdatabase om het toenemend aantal beschikbare producten op de website te beheren. Vestiaire Collective is een wereldwijd community-driven platform voor exclusieve tweedehandsmode, dat een groeiend assortiment en een stijgend aantal exporttransacties kent.

Haventransport Stella Artois gaat voortaan via biertrein

AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door zijn modal shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse ring halen. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.