Four ways to optimize the shipping process

How warehouse and logistics managers can worry less and ship smarter

(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle.

Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.

1. Prioritise printing - label printing can be laborious and time-consuming.  But re-using the data from backend systems, rather than manually typing it all out, can significantly speed up the process.  Once everything is correctly set up, you can print the label the second the order number is scanned and retrieved from another system.

2. Keep track of deliveries – customers care more about the delivery arriving on time than anything else.  It is crucial that you can quickly and easily track shipments.   Ideally, the customer should have direct access to the tracking data.  When they have a clear read on where the shipment is in its delivery journey and when it will be arriving, it can significantly reduce the customer processing time and build a better relationship.

3. Offer delivery options – customers vary on how they want their shipment delivered and when they want it.  That is why carriers need to provide different delivery options.  By using a system that makes these easily available to customers, delivery can become a competitive advantage in the online checkout.  Whatever the option, on-time delivery remains critical.

4. Rapid returns - attractive return options, as well as simple and efficient returns management at the warehouse, is vital.  It’s important that staff can register returns with just a few clicks or even automatically when scanning the return.  It must be easy for customers to fill out and print return labels and quickly receive their refund.
Investing in the right delivery management system is critical to making each of these aspects work as smoothly as possible.  The right platform will enable warehouse and logistics managers to:

  • Prepare – by taking their pick of integration methods and using prepared templates to get up to speed, quickly and accurately.
  • Execute - plan transports, book carriers, print labels and documents, send notifications through multiple channels
  • Control - secure easy, customizable access to all your shipment data, for anyone who needs it for analysing and reporting.
  • Improve - simplify the supply chain. Reduce freight spend and inventory. Increase operational efficiency and sales.Manging shipments and returns as efficiently as possible requires constant visibility over the supply chain.  Giving customers the delivery options, they really want requires access to a large carrier library.  In a world of constant change, regular access to insightful data that improves performance is essential.
With the right delivery management system, integrated into the ERP, WMS or ecommerce system, logistics managers can worry less and ship smarter.
Find out more about nShift’s delivery management solutions at nshift.com.

Recente nieuwsberichten

QuickBox Fulfillment en Inther Group ronden magazijnautomatisering af

Met vijf distributiecentra in de Verenigde Staten levert QuickBox Fulfillment 3PL-diensten voor e-commerce en multichannel retailers. Het e-commerce distributiecentrum in Atlanta wordt ingezet om de producten van Pura (intelligente geurverspreidingssystemen en -navullingen) op te slaan en uit te leveren. Begin 2024 startte Inther Group met de automatisering van het DC in Atlanta. Daarbij werden diverse intralogistieke technologieën, waaronder een A-Frame, automated guided vehicles (AGV’s) en Autobaggers, geïntegreerd op een manier die uniek is voor de intralogistieke sector. Intussen kon het geautomatiseerde systeem worden opgeleverd vóór Black Friday, het absolute piekseizoen voor QuickBox.

WDP bouwt verder aan pan-Europees logistiek platform

Logistiek vastgoedbedrijf WDP concretiseert zijn verdere uitbouw naar een volwaardig pan-Europees logistiek vastgoedplatform met een verdubbeling van zijn portefeuille in Frankrijk. Daarvoor verwerft WDP twee multimodale, duurzame nieuwbouw logistieke platformen (Bollène en Puceul) van beursgenoteerde vastgoedgroep Altarea, goed voor een (gespreide) investering van ongeveer 315 miljoen euro.

Ceva Logistics lanceert Forplanet voor duurzame logistiek

Ceva Logistics introduceert Ceva Forplanet, een nieuwe sub-brand waaronder het bedrijf zijn duurzame logistieke oplossingen wil verenigen en verder ontwikkelen.

MIT en Mecalux gaan samen logistieke innovatie versnellen

Het Center for Transportation & Logistics van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de intralogistieke groep Mecalux hebben een vijfjarig samenwerkingsproject gelanceerd dat de integratie van artificiële intelligentie (AI) in de logistiek moet versnellen. Via het Intelligent Logistics Systems Lab van MIT zullen beide partijen onderzoek verrichten naar nieuwe toepassingen van dit AI-model. “In samenwerking met Mecalux willen we disruptieve innovatie stimuleren om twee gebruiksscenario’s met grote impact te bereiken waarin AI de besluitvorming in de sector transformeert”, aldus dr. Matthias Winkenbach, hoofdonderzoeker bij het MIT Center for Transportation & Logistics en de Intelligent Logistics Systems Lab. “Via machine learning zullen we complexe modellen trainen die de kosten drukken, de ecologische voetafdruk verkleinen en de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren.”

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Søstrene Grene betrekt eerste DC buiten Denemarken

De Deense winkelketen Søstrene Grene verkoopt producten op het gebied van o.a. interieur, hobby, keukengerei en speelgoed. Sinds de opening van de eerste winkel in Nederland in 2012 is de populariteit van de winkelketen constant gegroeid, wat heeft geleid tot negentien vestigingen in Nederland en een online winkel. In België heeft de keten voorlopig drie winkels. Om de groei op te vangen, heeft Søstrene Grene een langdurige huurovereenkomst getekend voor een distributiecentrum in Nederland, meteen het eerste DC van het bedrijf buiten Denemarken.

BlueStar automatiseert magazijnen met Exotec

BlueStar, een wereldwijde distributeur van digitale identificatie-, mobiliteit-, Point-of-Sale- en RFID-technologieën, heeft gekozen voor Exotec om zijn distributiecentra in Europa en de Verenigde Staten te automatiseren. BlueStar opende in 2019 zijn EMEA-distributiecentrum in Eindhoven (NL). Sindsdien heeft het bedrijf een constante groei doorgemaakt. Om aan de toenemende vraag en hoge klantverwachtingen te voldoen, besloot het zijn infrastructuur uit te breiden en de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Daarbij schakelde het Exotec in om het Skypod systeem in het magazijn te implementeren.

Raja stelt herbruikbare verzenddozen van Re-Zip voor

Raja, een van de toonaangevende distributeurs van verpakkingen in Europa, lanceert een concrete oplossing om e-commerce verpakkingen te hergebruiken. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met de Deense start-up Re-Zip om diens herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. De e-commerce dozen van Re-Zip kunnen tot tien keer opnieuw worden gebruikt dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. Raja biedt de nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober 2024 ook in Frankrijk.

Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.