Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt. Beide dienstverleners bundelen nu hun krachten om het voor kwekers mogelijk te maken hun verse planten of bloemen rechtstreeks naar consumenten te sturen in meer dan vijftien Europese landen. Daarmee zetten de bedrijven in op volumebundeling, efficiëntie en inkoopkracht binnen de sierteeltketen.

Floriway en Everspring creëren logistieke hubs waar kwekers zelf of via hun vervoerder verse bloemen en planten kunnen afgeven – via bestaande logistieke stromen – en van waaruit ‘last mile’ vervoerders in één keer alle pakketten kunnen ophalen om deze vervolgens vers en snel bij consumenten te kunnen bezorgen. Op het veilingterrein van Royal FloraHolland is momenteel al zo’n verzamelpunt ingericht.
Eric de Winter, commercieel directeur bij Floriway: “Op veilinglocaties zoals Royal FloraHolland organiseren wij het gehele interne logistieke proces voor Floriway. Waar voorheen de klok altijd een leidende rol speelde, zijn kwekers nu juist veel meer op directe handel gericht, maar het rechtstreeks leveren aan consumenten is voor kwekers een behoorlijke uitdaging. Samen met Everspring maken wij het voor kwekers makkelijk om hun producten via een centrale hub af te sturen naar consumenten. Kwekers kunnen hun pakketten voor consumenten meesturen met hun huidige transport richting de veiling. Vervolgens zorgen wij voor het interne verkeer op de veiling en kunnen vervoerders zoals DPD (dat op dit moment als logistiek dienstverlener al bij Floriway en Everspring is aangesloten) alles eenvoudig op één plek ophalen en via fijnmazige distributie bij de consument afleveren.”

Sierteelt is het nummer 3 exportproduct van Nederland. Traditioneel gezien kopen exporteurs producten in bij kwekers en verkopen het vervolgens door naar eindbestemmingen in het buitenland. Dat is soms behoorlijk omslachtig en ingewikkeld.
Bas den Hoed, CEO bij Everspring: “Met Everspring bieden we niet alleen een marktplaats, maar we verzorgen ook het logistieke proces samen met Floriway. Zij regelen de hele interne logistiek voor Floriway op de veiling en dus lag daar een grote kans voor Everspring om onze groothandelsmarktplaats kracht bij te zetten. Met onze logistieke hubs bieden we een enorm voordeel voor kwekers, want we maken gebruik van de aanvoerstromen die er al zijn. Zo creëren we minder vervoersbewegingen en grotere vervoersstromen.”
“Een kweker maakt sowieso kosten voor het transport van zijn/haar reguliere afzet naar de veiling. Nu kunnen kwekers op datzelfde transport hun pakketten voor consumenten meesturen”, klinkt het nog.

Floriway en Everspring verwachten dat de afzet via het Europese pakketnetwerk in de toekomst alleen maar groter wordt. Dan hebben ze het over levering aan consumenten, maar ook aan kleinere winkels zoals concept stores die voor exporteurs vaak minder interessant zijn vanwege de omvang. Daarom gaan beide partners in de toekomst meer verzamelhubs opzetten. “Zeker met het oog op buitenlands transport, is het logisch dat er ook op andere plekken in Europa kan worden verzameld”, aldus de partners.

Foto: Bas den Hoed, Everspring (links) en Eric de Winter (Floriway)

Recente nieuwsberichten

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Nieuwe Belgische cloudapplicatie voor efficiënt voorraadbeheer bij starters en kmo’s

Webship Online moet starters en kmo’s een gebruikersvriendelijke en betaalbare cloudapplicatie bieden om hun voorraad en bestellingen te beheren. Momenteel maken een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven al gebruik van de bètaversie, maar op 1 maart 2019 wordt de Belgische cloudapplicatie internationaal gelanceerd.

Volvo Trucks wil ontwikkeling van milieuvriendelijker transport versnellen

Op 18 februari ll. heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen (die in of na 2019 zijn geproduceerd en geregistreerd) te reguleren. Zo moeten de gemiddelde emissies vanaf 2025 met 15% en vanaf 2030 met 30% worden verminderd, ten opzichte van waarden van 2019.

Dubbel zoveel goederenvervoer over het spoor moet klimaat redden

Europese en Belgische spoorvrachtbedrijven zetten zich in voor een verdubbeling van de spoorvolumes om de klimaatimpact van goederentransport drastisch te verminderen. Het vrachtvervoer is vandaag, met 275 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar waarvan 11 miljoen in België, verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot.

PackMyRide laadt pakketten automatisch in bezorgvoertuigen

Dematic stelt zijn PackMyRide automatiseringssysteem voor. Het systeem zorgt ervoor dat pakketten voor het eerst volledig geautomatiseerd in bezorgvoertuigen worden geladen. Momenteel wordt PackMyRide getest in een distributiecentrum van projectpartner DPD.

Solidariteit voor het Gezin implementeert Quintiq met Ordina

Omdat zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin al zijn diensten centraliseert, heeft het in de eerste plaats nood aan een geïntegreerd platform voor personeelsplanning. Daarom nam het zorgbedrijf Ordina Belgium in de arm om er de Quintiq operations planning en scheduling oplossing te implementeren.

Prologis bouwt nieuw distributiecentrum voor Hema

Vastgoedbedrijf Prologis heeft op bedrijvenpark Het Klooster in Nieuwegein (NL) een terrein van ruim 57.000m² gekocht. Daarop bouwt het een pand met een oppervlakte van 34.000m² voor Hema. De winkelketen heeft naar eigen zeggen een nieuw distributiecentrum nodig vanwege de ambitie om (internationaal) door te groeien.

H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.

Panalpina buigt zich over gewijzigd overnamebod van DSV

Panalpina bevestigt eerdere berichtgeving in de media dat er onderhandelingen lopen over een fusie met Agility Group uit Koeweit. Daarbij zou Panalpina de Koeweitse logistieke groep overnemen en zou Agility een participatie in Panalpina nemen.

Linde Roadster nu ook met brandstofcelaandrijving

In 2010 paste Linde Material Handling voor het eerst brandstofceltechnologie op zijn heftrucks en magazijntrucks toe. Ondertussen kan dat type aandrijving op zo’n 80% van het gamma worden toegepast. Ook de Linde Roadster, die vooral in magazijnen wordt ingezet, is voortaan met brandstofcelaandrijving beschikbaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.