First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.