First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten

BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.

Ontruck introduceert software voor transportoptimalisering op de Europese markt

Ontruck, leverancier van innovatieve oplossingen voor het wegtransport, lanceert een nieuwe productlijn op de Europese logistieke markt: Ontruck AI Tech. Daarmee integreert het technologiebedrijf artificiële intelligentie in de managementsystemen van transportbedrijven om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van wegtransport aan te pakken.

Panasonic lanceert nieuwe temperatuurgevoelige transportoplossingen

Panasonic introduceert een nieuwe reeks grote VIXELL temperatuurgevoelige koelboxen en pallets met vacuüm geïsoleerde behuizingstechnologie.

TGW Logistics stelt Henry Puhl als nieuwe CEO aan

Dr. Henry Puhl (52) maakt de overstap van KION Group naar TGW Logistics en wordt in februari 2024 de nieuwe CEO van de Oostenrijkse aanbieder van intralogistiekoplossingen. Daarmee volgt hij Harald Schröpf op, die de afgelopen zes jaar CEO was van TGW Logistics en in 2024 met pensioen gaat.

Lyreco kiest Exotec om Benelux distributiecentrum te automatiseren

Lyreco, distributeur van producten en diensten voor de werkomgeving, heeft aanbieder van magazijnrobots Exotec gekozen om zijn distributiecentrum in Vottem (Herstal) uit te rusten met het Skypod Systeem. Op die manier wil Lyreco een vlekkeloze verwerking van de bestellingen garanderen en tegelijk de werkomstandigheden voor zijn medewerkers verbeteren.

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

UPS rondt overname MNX Global Logistics af

UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

Duitse foodretailer Bartels-Langness kiest Swisslog voor implementatie geautomatiseerd magazijn

Leverancier van logistieke automatiseringsoplossingen Swisslog is gekozen als hoofdpartner voor de integratie van een nieuw geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Bartels-Langness (Bela), een van de grootste foodretailers in Duitsland. Het project, goed voor 13,9 miljoen euro, omvat alle bouwkundige en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster.

Boris Lohmüller nieuwe country general manager bij Chep Benelux

Chep Benelux, aanbieder van supply chain oplossingen en palletpooling, heeft Boris Lohmüller aangesteld als nieuwe country general manager Benelux. Op 1 november 2023 heeft hij officieel de overstap gemaakt van Chep Germany naar Chep Benelux.

Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X

Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.