First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

UniCarriers breidt zijn assortiment elektrische meelooppallettrucks uit

Met de MDW en de MDE presenteert UniCarriers voor het eerst een elektrische meelooppallettruck met een centraal geplaatste dissel en middenwiel. De compacte elektrische meelooppallettrucks zijn geschikt voor diverse toepassingen als intern transport op de korte afstand, orderverzamelen en voor gebruik op de vrachtwagen.

Fileschade door vrachtverkeer in Nederland bedraagt ruim 1 miljard euro

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat Nederland dringend extra moet investeren in infrastructuur. De noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen neemt namelijk toe nu de filedruk opnieuw flink stijgt, tot op het niveau van vóór de crisisjaren.

Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

BDO en CROSSROAD bundelen krachten

BDO Belgium neemt alle aandelen van Crossroad over. BDO België verleent advies aan bedrijven o.a. op het vlak van ‘audit & assurance’, ‘accounting & reporting’, ‘tax & legal’, digitalisering en innovatie, operationeel management, human capital en interimmanagement.

Nieuw hoofdkantoor voor Coolblue in Post X Berchem

Coolblue heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor in het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het nieuwe 1.269m² grote hoofdkwartier maakt deel uit van Post X, het duurzame kantoorproject aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem. Het betreft een ontwikkeling van negen gebouwen rond een centraal binnenplein met een totaal van 130.000m² bovengronds.

NaviTrans groeit verder in Zweedse logistieke markt

De logistieke softwareleverancier NaviTrans uit Kortrijk en de Zweedse Microsoft Dynamics NAV-partner Everest Business Solutions AB hebben een overeenkomst getekend voor de distributie van NaviTrans op de Zweedse markt. Everest Business Solutions AB, met kantoren in Göteborg en Malmö, is een consultancybedrijf met ervaring binnen de logistieke sector.

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

Benelux-proefproject met digitale CMR-vrachtbrief gestart

Op 1 december is een driejarig proefproject gestart met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde e-CMR’s) in de Benelux. Volgens Transport en Logistiek Nederland, de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, betekent dat een belangrijke stap voorwaarts naar meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector.

West-Vlaanderen heeft nood aan 72 ha watergebonden bedrijventerreinen

De studie Transport Bis wijst erop dat West-Vlaanderen tegen 2025 nood zal hebben aan 72 bijkomende hectare bedrijventerreinen die aan het water liggen. Reden is de stijging van watergebonden goederenstromen in de provincie. Voor West-Vlaanderen alleen al wordt tegen 2025 een groei van 6,8% verwacht ten opzichte van het huidige volume aan geladen en geloste goederenstromen via de binnenvaart.

Alcorta traceert auto-onderdelen met Zetes-serialisatieoplossing

De Alcorta Forging Group ontwikkelt en produceert auto-onderdelen. Om zijn productieproces volledig onder controle te krijgen, was Alcorta op zoek naar een oplossing voor traceerbaarheid tijdens het hele productieproces, van de basismaterialen in de fabriek tot aan de levering van het eindproduct.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.