First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

Sana en Transsmart brengen samen geïntegreerde oplossing voor e-commerce

Sana Commerce, leverancier van e-commerce-oplossingen, en Transsmart, leverancier van verzendsoftware, zijn een strategische samenwerking aangegaan met als doel een e-commerceplatform te ontwikkelen voor zakelijke gebruikers, inclusief een koppeling voor verzendopties, afhaallocaties en de berekening van verzendkosten.

Havenbedrijf en FPIM stappen in dataplatform NxtPort

Het Havenbedrijf Antwerpen en FPIM, de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij, stappen samen in het dataplatform NxtPort. De inbreng van beide partners gebeurt onder de vorm van zowel kapitaal als een achtergestelde lening en bedraagt in totaal 5,25 miljoen euro (Havenbedrijf voor 75% en FPIM voor 25%).

Binnenkort eerste watertrucks op kleine waterwegen

Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vrachten van de weg naar het water halen door een nieuw concept te introduceren, bestaande uit innovatieve duwbakken en duwboten. Het concept is simpel: kleine, innovatieve, al dan niet zelfvarende bakken worden geladen aan de kaaien langs kleine waterwegen.

Mobiel lab brengt Industry 4.0 naar de werkvloer

Bedrijven in de maakindustrie kunnen voortaan terecht in het Make Lab, een mobiel onderzoekslaboratorium waar bedrijven kunnen proeven van nieuwe technologieën en van de samenwerking tussen mens en robot. Ze kunnen er uittesten hoe een robot zij aan zij met een mens werkt, ontdekken wat de meerwaarde van virtual en augmented reality is in een productie-omgeving, hoe een slimme werkpost eruit kan zien en meten of een taak al dan niet te zwaar is.

TomTom Telematics en Aventeon lanceren gezamenlijk platform voor distributieautomatisering

Met hun samenwerking willen TomTom Telematics en Aventeon een platform aanbieden dat alle data rond de distributie integraal ondersteunt. Door voertuigdata en ordergerelateerde data te bundelen, ontstaat er een oplossing voor distributie-executie die het hele proces – zowel qua voertuig als qua levering – van begin tot eind moet afdekken.

Winnaars ‘Supply Chain Award – Project of the Year 2017’ bekend

Organisatoren VIB en Pics Belgium hebben de ‘Supply Chain Award – Project of the Year 2017’ uitgereikt aan Pfizer. Daarmee haalde de farmareus het van Agfa Healthcare, JBC/Layton, De Meuter/Mergroup en Solvay. Voor zijn project ‘End-to-end In-transit Visibility’ mocht Pfizer naast de hoofdprijs ook de ‘Prize of the Audience’ in ontvangst nemen.

Defensie schakelt opslagsystemen van Vanas Engineering in

Voor de inrichting van zijn lokale sites en magazijnen werkt Defensie al jaren via het systeem van raamovereenkomsten voor de levering van opslagsystemen. Voor de komende drie jaar is Vanas Engineering officieel verkozen als toeleverancier van diverse opbergsystemen.

IT-specialist NSI neemt Groupe OPEN Belgium over

NSI – waarvan Cegeka en Meusinvest de aandeelhouders zijn – heeft 100% van de aandelen verworven van Groupe OPEN Belgium, een Belgische dochteronderneming van het Franse Groupe OPEN SAS. NSI – voluit NSI IT Software & Services – is gevestigd in Luik, Eigenbrakel en Luxemburg en levert al bijna 25 jaar IT-diensten (agile applicatieontwikkeling, ERP, infrastructure-cloud, consulting) voor de private en publieke sector.

Eerste volledige Gefco-trein op de nieuwe Zijderoute

Gefco mocht vorige week in Frankrijk zijn eerste volledig met containers beladen trein uit China ontvangen voor zijn klant PSA. De trein transporteerde in minder dan drie weken tijd 40ft containers van Wuhan in China naar het Noord-Franse Dourges.

Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.