First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper- In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant. Aan de hand van informatie over alle fasen die een product in de keten doorloopt, beschrijft Zetes op welke manieren bedrijven hun productiviteit en efficiëntie kunnen vergroten en het aantal fouten in het leveringsproces kunnen verminderen. Bovendien legt het whitepaper uit waarom het juist nú de tijd is om actie te ondernemen.

Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.
Een belangrijke bron van inefficiëntie in e-commerce is het grote aantal pakketten dat niet in één keer goed wordt afgeleverd. Onderzoek uit Japan, een snelgroeiende markt voor e-commerce, laat zien dat bijna 20% van de leveringen de eerste keer mislukken. Dit percentage is in stedelijke gebieden zelfs nog hoger. Extra bezorgrondes leiden uiteraard tot hogere kosten en meer werk voor de bezorgers. 
 
Een onderzoek van PCA Predict laat zien dat gemiste of mislukte bezorgingen gemiddeld €15 kosten per keer. Een zorgwekkend bedrag in een markt waar veel bedrijven met flinterdunne marges werken. De last mile neemt circa 30% van de totale kosten van de orderverwerking voor zijn rekening (kosten voor arbeid, transport en brandstof). Daarom is de huidige inefficiëntie niet langer houdbaar.

Lees hier de volledige whitepaper....

Recente nieuwsberichten

Trailerfabrikant Krone heeft Knapen Groep overgenomen

Zo bundelen twee belangrijke Europese trailerfabrikanten hun krachten. Knapen is Europees marktleider in schuifvloertrailers die klantgericht maatwerk levert. Krone is dan weer specialist in standaardtrailers. Onder de vleugels van de Krone Commercial Vehicle Group, die 100% van de aandelen heeft overgenomen, zal Knapen volledig zelfstandig blijven opereren.

InnovationQuarter investeert 5 miljoen euro in Ortec

Met de investering van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, wordt het voor Ortec mogelijk zijn nieuwe initiatieven in de zorg versneld te laten doorgroeien. Ortec is ontwikkelaar van geavanceerde planningssoftware, onder meer voor de zorgsector.

UPS breidt Europees netwerk uit met superhub in Eindhoven

UPS heeft in Eindhoven een nieuwe geautomatiseerde superhub geopend voor het sorteren en bezorgen van pakketten aan kleine en grote ondernemingen. De hub beslaat 27.000m² (ongeveer vijf voetbalvelden) en is uitgerust met geavanceerde technologie (van Vanderlande) die tot 29.000 pakketten per uur kan sorteren, met een mogelijkheid om op te schalen naar 40.000 per uur.

H.Essers neemt Gebroeders Hoefnagels Transport over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Nederlandse bedrijf Gebroeders Hoefnagels Transport, met vestigingen in Asten en Weert, overgenomen. De overname past in de verdere uitbreiding van het strategische marktsegment Infrastructuurlogistiek van H.Essers, dat logistieke dienstverlening biedt aan bouw-, infrastructuur- en nutsbedrijven.

Paris Brothers lost koffiebonen uit zeecontainers met oplossing van Copal

Paris Brothers uit Kansas-City (VS) biedt gespecialiseerde logistieke dienstverlening op het gebied van koffie. In zijn nieuwe hightech koffiebranderij neemt de logistiek dienstverlener weldra een containerontlaadsysteem van Copal Handling Systems in gebruik voor het automatisch lossen van jute zakken met koffiebonen.

Tarieven kilometerheffing voor vrachtwagens geïndexeerd

Vanaf 1 juli 2019 gaat in Vlaanderen en Brussel een indexaanpassing in van de tarieven voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. De tarieven van Wallonië (Sofico) zullen op 1 januari 2020 worden geïndexeerd.

Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux

Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.

België krijgt eerste fossielvrije logistiek gebouw

Onder de naam ‘Lummen Carbonfree’ plant Montea de ontwikkeling van het eerste fossielvrije gebouw voor logistieke activiteiten in België. Zonnepanelen in combinatie met een systeem van warmtepompen zullen elke fossiele brandstof overbodig maken.

Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België

Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.

Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.