Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen

Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo. Bedoeling is op die manier de vele dagelijkse ritten met bestelwagens in het centrum van Antwerpen te verminderen en aannemers kostbare tijd te laten besparen.

De nieuwe vestiging van BMB Bouwmaterialen ligt in het zuiden van Antwerpen aan de kade, op een boogscheut van het stadscentrum. Veel bouwmaterialen worden over de Schelde aangevoerd, waardoor in de toekomst tot 1000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse wegen worden geweerd. Nu wordt nog verder in de logistieke keten aan vergroening gewerkt. Veel aannemers reden tot vandaag nog altijd af en aan richting de vestiging om er klein en middelgroot materiaal af te halen, materiaal dat ze plots te kort hebben op de werf. Dat wordt nu verleden tijd. Voortaan kan een aannemer die voor 11.45u bestelt, de materialen (tot 100kg) de dag zelf met de fiets op de werf laten leveren.
“Elke minuut dat een werf stilligt door gebrek aan materiaal of door file en vertragingen in de binnenstad van Antwerpen, verliezen aannemers geld”, zegt Nick Van Den Bosch, commercieel manager bij BMB Bouwmaterialen. “Met deze oplossing zorgen we ervoor dat ze altijd kunnen blijven doorwerken, en dat op een ecologische manier, met veel voordelen voor de inwoners van Antwerpen: minder verkeer en minder vervuiling.”
 
Bij Oovelo zijn ze blij mee te kunnen werken aan dit project. Het fietskoerierbedrijf werd in 2015 gestart door Christoph De Nil (foto), zelf nog steeds koerier, met de aankoop van een eerste bakfiets. Ondertussen rijden al zeven bakfietsen van Oovelo in Antwerpen rond met documenten, medische stalen, boodschappen en nu ook bouwmaterialen. “Bouwmaterialen kunnen zwaar en groot zijn,” weet zaakvoerder De Nil, “maar dat is voor ons geen probleem. Als het niet meer dan 100kg weegt en in de bak past (110x60x70cm), dan lukt dat perfect. De fiets is in de binnenstad sowieso een veel efficiënter vervoermiddel dan een bestelwagen.”
Foto: Oovelo / BMB Bouwmaterialen

Recente nieuwsberichten

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Linde Material Handling keurt biobrandstof voor dieselheftrucks goed

Gebruikers van de dieselheftrucks van Linde Material Handling kunnen voortaan gebruik maken van met waterstof behandelde plantaardige olie, ofwel HVO (hydrotreated vegetable oil). Deze fossielvrije brandstof zorgt niet alleen voor een schonere verbranding – de CO2-uitstoot zou met 90% kunnen verminderen – maar zou de motor ook een hoger vermogen opleveren, en dat zonder modificaties aan de heftruck.

Tailormade Logistics integreert Transcot in TML-groep

Transport- en logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) versterkt zijn West-Vlaamse activiteiten met de integratie van Transcot BV uit Menen. De integratie van Transcot in de TML-groep, past volgens TML-oprichter en CEO Bert Vandecaveye binnen de strategie van het bedrijf om de dienstverlening uit te breiden en meer waarde toe te voegen aan de logistieke keten.

Descartes neemt Supply Vision over voor ruim 12 miljoen dollar

Descartes Systems Group, gespecialiseerd in het samenbrengen van logistiek-intensieve handelsbedrijven, heeft Supply Vision overgenomen, een aanbieder van oplossingen voor shipping management voor Noord-Amerikaanse logistiek dienstverleners.

Transportfederaties richten confederatie ‘Transport & Logistics Belgium’ op

Febetra, TLV en UPTR, de drie erkende transportfederaties, hebben besloten hun samenwerking te intensiveren en richten samen een nieuwe confederatie op. Al geruime tijd vormden de TLV, UPTR en Febetra een gezamenlijk front voor een aantal dossiers die de sector van het wegvervoer en de logistiek aanbelangen.

Panattoni start weldra met bouw van distributiecentrum in Almere

Logistiek vastgoedontwikkelaar Panattoni Nederland, onderdeel van Panattoni Europe, heeft een kavel aangekocht van ongeveer 3,4 hectare op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere, op zo’n dertig kilometer van Amsterdam en Utrecht. Op die site start de vastgoedontwikkelaar binnenkort met de bouw van het (multi-tenant) distributiecentrum ‘Panattoni Park Almere’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.