Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum

Foto: Savoye

De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain

De focus van het project ligt op het bevoorraden van de verkooppunten en het complete beheer van de e-commercewerkzaamheden voor een toonaangevend merk in schoonheidsproducten en cosmetica. Voor Savoye is dit het eerste project met Fiege. “Door onze ervaring in de beautysector konden we Fiege ondersteunen bij alle ontwerpkeuzes en tegelijkertijd de processen verder optimaliseren. Daarnaast kende de eindklant ons ook al omdat hij al eerder met Savoye-systemen had gewerkt”, aldus Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italia. De implementatietijd zou bijzonder kort zijn. Zo moet het project in zes maanden tijd geïnstalleerd, getest en operationeel zijn.

Het nieuwe gebouw van Fiege zal voldoen aan alle eisen voor een moderne intralogistieke operatie. De installatie zal bestaan uit Savoye conveyors, dozenvormmachines, Jivaro verpakkingsmachines, een lijn sorter voor de e-commerce orders en een sorter voor de retail orders. Alle geautomatiseerde machines worden aangestuurd door een WCS (warehouse control system).

In de stap na een traditionele pickingzone zal het Savoye-systeem de verschillende orders consolideren en ze klaarmaken voor verzending. Dat zal het doen voor twee verschillende stromen: retail en e-commerce.

Bij de retaillijn zal het systeem automatisch gevormde dozen in verschillende formaten naar de orderpickers transporteren. Na het pickproces gaan de dozen door naar een station voor de kwaliteitscontrole. De Jivaro dozensluiter reduceert automatisch de hoogte van de doos op basis van de items die erin zitten. Dat zorgt er enerzijds voor dat het doosvolume kleiner is en er dus meer dozen per vrachtwagen meekunnen. Anderzijds worden de ingesloten producten op deze manier beter beschermd zonder dat er vulmaterialen nodig zijn. Als de doos eenmaal is afgesloten, wordt een verzendlabel aangebracht en vervolgt de doos de reis naar het relevante sorteerstation.

Orders voor het e-commercekanaal worden overgebracht naar de inpakstations waar, afhankelijk van de gepickte producten, de juiste verpakking wordt gebruikt en specifieke aanpassingen kunnen worden aangebracht. Alle e-commercepakketten worden vervolgens via een conveyor naar een consolidatie- en sorteerruimte gebracht.

Recente nieuwsberichten

Thomas Baack nieuwe directeur Interroll Trommelmotoren

Vanaf 1 oktober 2022 wordt Thomas Baack algemeen directeur van Interroll Trommelmotoren GmbH. De 39-jarige industrieel ingenieur heeft meer dan 10 jaar ervaring in leidinggevende functies in het productiemanagement. Hij begon zijn carrière bij Saint-Gobain Glass Deutschland GmbH in Keulen.

Transportsector onder druk om over te schakelen op elektrisch vervoer

Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor transportleveranciers met een lagere CO2-uitstoot.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Prologis breidt stedelijke infill-portefeuille in Europa uit door overname vastgoed van Crossbay

Logistiek vastgoedorganisatie Prologis heeft een portefeuille van 128 logistieke gebouwen en zes nieuw te ontwikkelen projecten aangekocht van last-mile operator Crossbay, dat zich als stedelijk logistiek platform richt op single-tenant distributiecentra in de buurt van aanvoersteden in Europa.

Webfleet lanceert compacte Driver Terminal PRO M voor navigatie en workflow management

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, lanceert zijn nieuwe compacte PRO Driver Terminal: de PRO M. De robuuste terminal voor professionele wagenparken is uitgerust met geavanceerde technologieën die bestuurders en wagenparkbeheerders moeten helpen de efficiëntie en productiviteit van hun werk te verhogen.

Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag. Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika.

Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur.

DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce

DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen.

Management buy-out bij BD Media en BD Logistics

BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group.

Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro

Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.