Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum

Foto: Savoye

De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain

De focus van het project ligt op het bevoorraden van de verkooppunten en het complete beheer van de e-commercewerkzaamheden voor een toonaangevend merk in schoonheidsproducten en cosmetica. Voor Savoye is dit het eerste project met Fiege. “Door onze ervaring in de beautysector konden we Fiege ondersteunen bij alle ontwerpkeuzes en tegelijkertijd de processen verder optimaliseren. Daarnaast kende de eindklant ons ook al omdat hij al eerder met Savoye-systemen had gewerkt”, aldus Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italia. De implementatietijd zou bijzonder kort zijn. Zo moet het project in zes maanden tijd geïnstalleerd, getest en operationeel zijn.

Het nieuwe gebouw van Fiege zal voldoen aan alle eisen voor een moderne intralogistieke operatie. De installatie zal bestaan uit Savoye conveyors, dozenvormmachines, Jivaro verpakkingsmachines, een lijn sorter voor de e-commerce orders en een sorter voor de retail orders. Alle geautomatiseerde machines worden aangestuurd door een WCS (warehouse control system).

In de stap na een traditionele pickingzone zal het Savoye-systeem de verschillende orders consolideren en ze klaarmaken voor verzending. Dat zal het doen voor twee verschillende stromen: retail en e-commerce.

Bij de retaillijn zal het systeem automatisch gevormde dozen in verschillende formaten naar de orderpickers transporteren. Na het pickproces gaan de dozen door naar een station voor de kwaliteitscontrole. De Jivaro dozensluiter reduceert automatisch de hoogte van de doos op basis van de items die erin zitten. Dat zorgt er enerzijds voor dat het doosvolume kleiner is en er dus meer dozen per vrachtwagen meekunnen. Anderzijds worden de ingesloten producten op deze manier beter beschermd zonder dat er vulmaterialen nodig zijn. Als de doos eenmaal is afgesloten, wordt een verzendlabel aangebracht en vervolgt de doos de reis naar het relevante sorteerstation.

Orders voor het e-commercekanaal worden overgebracht naar de inpakstations waar, afhankelijk van de gepickte producten, de juiste verpakking wordt gebruikt en specifieke aanpassingen kunnen worden aangebracht. Alle e-commercepakketten worden vervolgens via een conveyor naar een consolidatie- en sorteerruimte gebracht.

Recente nieuwsberichten

Ikea België voert logistieke automatisering op met drones

Sinds enkele maanden voert Ikea België, in samenwerking met het Zwitserse bedrijf Verity, een pilootproject uit met autonome drones in het zelfbedieningsmagazijn van de vestiging in Gent. De voorgeprogrammeerde drones helpen de medewerkers van Ikea Gent bij de uitvoering van tijdrovende en vaak fysiek belastende taken zoals de controle van voorraden, de tracering van opgevraagde producten en de opmaak van inventarissen.

TGW breidt assortiment uit met nieuwe mobiele robots

Aanbieder van intralogistieke oplossingen TGW Logistics Group breidt zijn aanbod robotica-oplossingen uit met Quba, een nieuw assortiment mobiele robots voor het autonoom transporteren van bakken, dozen en pallets. De Quba-familie (zie foto) bestaat uit AMR’s (Autonomous Mobile Robots) en AGV’s (Automated Guided Vehicles) die voor uiteenlopende taken kunnen worden ingezet, waaronder het bevoorraden van de inpak- of retourwerkstations en automatische palletiseer- en depalletiseerstations.

Dematra bouwt volautomatisch shuttlemagazijn voor 80.000 pallets

Dematra, gespecialiseerd in de opslag en distributie van food en non-food producten, bouwt op zijn site in Kruisem een mega volautomatisch palletmagazijn, goed voor 80.000 pallets en 12.000 in- en uitgaande palletbewegingen per dag. Het bedrijf uit het Oost-Vlaamse Nazareth beschikt in België al over vier magazijnen met een totale capaciteit van 80.000 pallets.

August Weckermann automatiseert opslag van kleine goederen met Jungheinrich

August Weckermann, een traditionele producent van gedraaide en gefreesde onderdelen en fijnmechanische componenten, breidt uit en bouwt een nieuwe productievestiging op de eigen site in Eisenbach, Baden-Württemberg (Duitsland). Het bedrijf wil met een modern energieconcept een beslissende stap zetten in de richting van de doelstelling ‘Green Factory’.

E-Logik schakelt opnieuw Boa Concept in voor nieuw magazijn

Met een uitgebreid netwerk van 26 e-commerce magazijnen, goed voor meer dan 150.000m² verspreid over Frankrijk en Zwitserland, levert e-Logik logistieke diensten aan o.a. e-retailers en start-ups. In 2014 nam e-Logik intralogistiek bedrijf Boa Concept in de arm voor de automatisering van zijn site in Toulouse.

DP World legt trein in tussen logistieke hubs van London Gateway en Southampton

DP World, beheerder van havens, terminals en logistieke bedrijven op zes continenten, heeft een nieuwe intermodale treindienst ingelegd tussen zijn containerterminals in London Gateway en Southampton: twee diepwaterhavens met toegang tot goederenspoorterminals en een snel groeiend logistiek park voor de deur van de Britse hoofdstad.

Krëfel verhoogt zijn productiviteit

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor elektroketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen.

Linde verwijdert stuurwiel uit heftrucks

(Advertorial) Wanneer u bij Motrac een nieuwe Linde heftruck bestelt, kunt u nu kiezen tussen het klassieke stuurwiel óf de Linde Steer Control. Deze laatste is niet enkel ergonomischer, hij zorgt tevens voor meer zicht en een hogere productiviteit.

Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial) Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.