Europese kmo’s willen steeds meer exporteren
Europese kmo’s richten zich steeds meer op export om meer inkomsten te genereren, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van UPS tijdens het tweede en derde kwartaal van 2016. Grote uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk, waar het vertrouwen in de export in de maanden na het Brexit-referendum aanzienlijk is afgenomen.
Het onderzoek ‘UPS European SME Exporting Insights’ omvat de meningen van 12.815 eigenaars en directeurs van kmo’s in acht Europese landen (België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer eigenaars van bedrijven exporteren en een meer dan gemiddelde groei van hun inkomsten noteren. Volgens het vierde jaarlijkse onderzoek groeien de kmo’s die exporteren sneller dan andere ondernemingen.
Eén duidelijke factor die de resultaten van het onderzoek van 2016 heeft beïnvloed is het Britse referendum van juni om uit de EU te stappen. In het Verenigd Koninkrijk werden antwoorden verzameld voor en na het referendum. Uit de resultaten blijkt dat de kmo’s in het VK vanaf het derde kwartaal heel wat minder vertrouwen hebben in de export. Voor het referendum voorspelde 36% van de kmo’s in het VK een toename van de export, maar na het referendum was dat nog maar 20%.
In alle andere onderzochte markten veranderden de verwachtingen net in omgekeerde richting. Het percentage bedrijven dat een toename van de export verwacht, steeg van 26% in het tweede kwartaal naar 33% in het derde kwartaal. Door de toename van de export binnen alle onderzochte markten is de positie van het Verenigd Koninkrijk verschoven. Terwijl het VK vroeger de tweede meest exporterende markt na Duitsland was, komt het nu pas op de zesde plaats.
Het aandeel kmo’s dat exporteert, is in het algemeen toegenomen, en sterk in bepaalde gevallen. Die kmo’s uiten positieve vooruitzichten en de meeste bedrijven binnen alle markten verwachten dat de export stabiel blijft of zal toenemen.
Voor het eerst kregen niet-exporteurs vragen over hun bereidheid tot exporteren en over hun businessprioriteiten voor de toekomst. Die resultaten werden gecombineerd om een gewogen schaal te creëren die de Export Readiness Index wordt genoemd. Het gaat om een momentopname van de bereidheid van Europese kmo’s om de overgang naar export te maken.
Op basis van de Index zijn dit de drie belangrijkste punten die bedrijven moeten aanpakken om met export te beginnen: voordeel halen uit e-commerce, leren groeien binnen onbekende markten en marktkennis verwerven. Kmo’s in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje bleken het meest klaar te zijn voor de export.