Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Die organisaties willen de Europese havens aansporen om hun digitale transformatie te versnellen om mogelijke bedreigingen voor de maritieme goederenvoorzieningsketen tegen te gaan. Panasonic toont met enkele praktijkvoorbeelden aan dat technologische veranderingen voor een groeiende efficiëntieslag in de Europese havens kunnen zorgen. Winst door digitalisering van de Europese havens wordt volgens de hardwareleverancier dan ook steeds duidelijker.

Met meer dan 90% van de wereldwijde goederenhandel die door havens wordt afgehandeld, kan een versnelde acceptatie van digitale technologieën helpen om potentiële bedreigingen voor de wereldwijde supply chain – zoals snel stijgende kosten – te bestrijden. Volgens Panasonic zegt het rapport van de Wereldbank dat er “een dringende noodzaak is om het tempo van de digitalisering te versnellen, zodat havens elektronische handel en gegevensuitwisseling kunnen aanbieden.” Dat wordt ondersteund door het rapport van de IAPH, waarin staat: “Het delen van haven- en ligplaatsgegevens voor just-in-time operaties van schepen met leveranciers, logistiek dienstverleners, vrachtafhandeling en inklaring zal energie besparen, de veiligheid verbeteren en kosten en emissies verlagen.”
 
De IAPH vertegenwoordigt meer dan 160 havens en 120 havengerelateerde bedrijven in 87 landen. In haar verslag Accelerating Digitalisation erkent de organisatie de behoefte aan “opkomende technologieën (zoals artificiële intelligentie, geavanceerde analyses, IoT, automatisering en autonome systemen) om haven- en maritieme medewerkers in staat te stellen op de veiligste manier te werken en onder alle mogelijke omstandigheden te communiceren.”
 
Volgens Panasonic is een van de belangrijkste stappen om dat doel te bereiken, medewerkers uit te rusten met de juiste mobiele computertechnologie om te profiteren van informatiedigitalisering. Als mogelijke toepassingen binnen de directe havenomgeving noemt de leverancier: verkeers- en vrachtcontrole, vrachtinspectie en -tracering, documentatie en communicatie met de haven. Daarnaast zouden werkzaamheden op de kade gebaat zijn bij geschikte mobiele handhelds bij los- en laadwerkzaamheden, het integreren van IT-oplossingen bij het verplaatsen van containers en/of toezicht op werkzaamheden op de grond.
 
Sommige grote Europese havens zijn al goed op weg met hun digitale transformatie en de voordelen worden dan snel zichtbaar, meent Panasonic. Als voorbeeld noemt de leverancier het Italiaanse vrachtlogistiekcentrum Interporto Padova, dat werkt met mobiele Toughbook tablets van Panasonic om bijvoorbeeld werkzaamheden in real time te monitoren en te beheren en medewerkers op de grond te helpen bij het bedienen van machines.
Een andere wereldwijde operator, DP World in Southampton in het Verenigd Koninkrijk, gebruikt ook de notebooks en robuuste tablets van Panasonic om zijn productiviteit en klantenservice te verbeteren. DP World bouwde zijn eigen softwareprogramma’s om operators die zeecontainers laden en lossen te voorzien van live gegevens en hen de autonomie te bieden om ter plaatse beslissingen te nemen. Zo verbeterde de productiviteit en gingen de kosten omlaag.
Foto: Panasonic / DP World Southampton 

Recente nieuwsberichten

Gebrek aan digivaardigheid houdt vooruitgang tegen

Nederlandse managers beschouwen minder digivaardige collega’s als een belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om die reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer.

VIL ontwikkelt blockchain-software voor logistiek

Binnen het lopende project ‘Blockchain in Supply Chains’ ontwikkelt VIL twee op blockchaintechnologie gebaseerde softwarepakketten voor de logistieke sector. In een eerste applicatie wordt een track-&-trace-systeem gebouwd om containers en opleggers in het multimodaal transport op te volgen.

Driekwart van de Nederlanders wantrouwt leveringsbelofte van retailers

Onderzoek van Manhattan Associates toont aan dat 74,4% van de Nederlanders niet vertrouwt op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (55,6%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren.

Skechers breidt intralogistiek in EDC Luik uit met Inther

Vanuit het Europees distributiecentrum (EDC) van Skechers in Luik bedient de Amerikaanse schoenengigant alle kanalen: de klanten van de eigen webshop, de Skechers Retail stores en de wholesale klanten. Omdat Skechers Europa, maar ook wereldwijd, de komende jaren een verdere groei voorziet, is er beslist de automatisering in het EDC uit te breiden.

Transportbedrijven hebben nood aan datastrategie

Voor veel bedrijven in transport en logistiek is IT tot nu toe vooral een valkuil, die de toch al kleine marges nog kleiner maakt. Maar door een slim gebruik van data kunnen bedrijven ook geld verdienen. Dat blijkt uit een rapport van Panteia, in opdracht van Transport en Logistiek Nederland, TVM verzekeringen en ING.

Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren

De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.

VIL reikt Lean and Green prijzen uit

VIL heeft drie Lean and Green Stars en een Lean and Green award uitgereikt. De award wordt toegekend aan bedrijven of organisaties die van plan zijn hun CO₂-uitstoot met 20% te reduceren. Wie daar ook effectief in slaagt, wint de Lean and Green Star.

Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

NxtPort, een dataplatform voor en door de logistieke sector, lanceert twee nieuwe diensten die de doorlooptijden van containers aanzienlijk moeten verkorten. Dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling worden de administratieve processen voor het importeren en doorvoeren van containers versneld, wat moet leiden tot kortere wachttijden, minder files en minder capaciteitsverlies in en rond de haven van Antwerpen.

SAS bundelt Belgische en Nederlandse sales teams

Vanaf 1 januari 2019 worden de sales-afdelingen van SAS in België, Nederland en Luxemburg ondergebracht in één organisatiestructuur. Jeroen van Godtsenhoven, country manager voor SAS België en Luxemburg, zal die Benelux salesdivisie gaan leiden.

Interroll introduceert nieuw DC platform

Met zijn nieuwe DC (direct current) platform wil de material handling aanbieder onder meer inspelen op de nieuwe eisen die de opmars van Industrie 4.0 met zich meebrengt. De sleutelcomponent van het nieuwe platform is de RollerDrive EC500.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.