Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Die organisaties willen de Europese havens aansporen om hun digitale transformatie te versnellen om mogelijke bedreigingen voor de maritieme goederenvoorzieningsketen tegen te gaan. Panasonic toont met enkele praktijkvoorbeelden aan dat technologische veranderingen voor een groeiende efficiëntieslag in de Europese havens kunnen zorgen. Winst door digitalisering van de Europese havens wordt volgens de hardwareleverancier dan ook steeds duidelijker.

Met meer dan 90% van de wereldwijde goederenhandel die door havens wordt afgehandeld, kan een versnelde acceptatie van digitale technologieën helpen om potentiële bedreigingen voor de wereldwijde supply chain – zoals snel stijgende kosten – te bestrijden. Volgens Panasonic zegt het rapport van de Wereldbank dat er “een dringende noodzaak is om het tempo van de digitalisering te versnellen, zodat havens elektronische handel en gegevensuitwisseling kunnen aanbieden.” Dat wordt ondersteund door het rapport van de IAPH, waarin staat: “Het delen van haven- en ligplaatsgegevens voor just-in-time operaties van schepen met leveranciers, logistiek dienstverleners, vrachtafhandeling en inklaring zal energie besparen, de veiligheid verbeteren en kosten en emissies verlagen.”
 
De IAPH vertegenwoordigt meer dan 160 havens en 120 havengerelateerde bedrijven in 87 landen. In haar verslag Accelerating Digitalisation erkent de organisatie de behoefte aan “opkomende technologieën (zoals artificiële intelligentie, geavanceerde analyses, IoT, automatisering en autonome systemen) om haven- en maritieme medewerkers in staat te stellen op de veiligste manier te werken en onder alle mogelijke omstandigheden te communiceren.”
 
Volgens Panasonic is een van de belangrijkste stappen om dat doel te bereiken, medewerkers uit te rusten met de juiste mobiele computertechnologie om te profiteren van informatiedigitalisering. Als mogelijke toepassingen binnen de directe havenomgeving noemt de leverancier: verkeers- en vrachtcontrole, vrachtinspectie en -tracering, documentatie en communicatie met de haven. Daarnaast zouden werkzaamheden op de kade gebaat zijn bij geschikte mobiele handhelds bij los- en laadwerkzaamheden, het integreren van IT-oplossingen bij het verplaatsen van containers en/of toezicht op werkzaamheden op de grond.
 
Sommige grote Europese havens zijn al goed op weg met hun digitale transformatie en de voordelen worden dan snel zichtbaar, meent Panasonic. Als voorbeeld noemt de leverancier het Italiaanse vrachtlogistiekcentrum Interporto Padova, dat werkt met mobiele Toughbook tablets van Panasonic om bijvoorbeeld werkzaamheden in real time te monitoren en te beheren en medewerkers op de grond te helpen bij het bedienen van machines.
Een andere wereldwijde operator, DP World in Southampton in het Verenigd Koninkrijk, gebruikt ook de notebooks en robuuste tablets van Panasonic om zijn productiviteit en klantenservice te verbeteren. DP World bouwde zijn eigen softwareprogramma’s om operators die zeecontainers laden en lossen te voorzien van live gegevens en hen de autonomie te bieden om ter plaatse beslissingen te nemen. Zo verbeterde de productiviteit en gingen de kosten omlaag.
Foto: Panasonic / DP World Southampton 

Recente nieuwsberichten

Katoen Natie investeert fors in Nederland

Katoen Natie maakt 80 miljoen euro vrij om zijn value added logistics aanbod uit te breiden op de Chemelot site in Nederlands Limburg. Sinds 2013 bezit Katoen Natie al een aantal logistieke terminals in de regio. De sites van de logistieke groep in Nuth, Born, Geleen, Elsloo, Tüddern en Maasmechelen stellen momenteel 250 mensen tewerk.

Rhenus Contract Logistics neemt AutoStore systeem in gebruik

Vanuit zijn nieuwe distributiecentrum in Tilburg bedient Rhenus Contract Logistics klanten die hoogwaardige producten aanbieden in diverse sectoren. In het duurzame 60.000m² grote magazijn heeft de logistiek dienstverlener recent het Autostore-systeem, powered by Swisslog, in gebruik genomen.

Zwitsers postcenter haalt nieuwe crossbelt sorters van Interroll in huis

De toenemende populariteit van e-commerce stelt veel postbedrijven voor nieuwe uitdagingen. Een belangrijke uitdaging bestaat erin het sterk groeiende aantal kleinere pakketten, met verschillende maten en gewichten, snel te verwerken en te sorteren.

CTS Group huurt extra magazijnruimte vlakbij Schiphol

Logistiek dienstverlener CTS Group huurt sinds vorige maand extra loodsruimte op Schiphol Logistics Park aan de Pudongweg in Rozenburg, vlak naast zijn bestaande pand in Nieuw-Vennep.Momenteel is CTS GROUP gehuisvest in Freight Terminal 207, een logistiek verzamelcentrum onder de rook van Schiphol.

Eerste autonoom varend schip op de Noordzee

Enkele zeemijl voor de kust van het Nederlandse Den Helder zijn voor het eerst proeven gehouden met een autonoom varend schip op de Noordzee. Daartoe werd de SeaZip 3, een schip van SeaZip Offshore Services, uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen moeten worden voorkomen.

Fusie DSV en Panalpina weldra een feit

De Zwitserse logistieke groep Panalpina is overstag gegaan voor het verhoogde overnamebod van in totaal 4,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 4,1 miljard euro) van zijn Deense concurrent DSV. Daarmee komt een einde aan een overnamestrijd van ruim twee maanden tussen beide partijen.

Shippeo breidt supply chain visibility platform uit met Ocean & Parcel Tracking

Aanbieder van oplossingen voor supply chain visibility Shippeo voegt nieuwe Ocean- en Parcel-trackingmogelijkheden toe aan zijn platform. Daarmee kunnen bedrijven elke stap van hun leveringen volgen, vanaf de leverancier tot en met de levering aan de eindklant.

DP World neemt in wereldprimeur kinetisch draadloos netwerk in gebruik

De Antwerpse haventerminal van DP World is de eerste terminal in Europa en zelfs ter wereld die gebruik maakt van een flexibel draadloos backbone netwerk (BT’s Rajant Wireless mesh technology). Dit veilige en stabiele netwerk presteert uitermate goed dankzij zijn grote bandbreedte en de end-to-end dekking op een grote oppervlakte.

UPS vervoert medische stalen met onbemande drones

Als nieuwe logistieke dienst gaat UPS medische stalen transporteren met drones. Daarvoor gaat het een samenwerking aan met Matternet, actief in autonome dronetechnologie. Het droneproject gaat van start bij het ziekenhuis WakeMed gelegen op de campus in de stad Raleigh (North Carolina, VS).

Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.