Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH). Die organisaties willen de Europese havens aansporen om hun digitale transformatie te versnellen om mogelijke bedreigingen voor de maritieme goederenvoorzieningsketen tegen te gaan. Panasonic toont met enkele praktijkvoorbeelden aan dat technologische veranderingen voor een groeiende efficiëntieslag in de Europese havens kunnen zorgen. Winst door digitalisering van de Europese havens wordt volgens de hardwareleverancier dan ook steeds duidelijker.

Met meer dan 90% van de wereldwijde goederenhandel die door havens wordt afgehandeld, kan een versnelde acceptatie van digitale technologieën helpen om potentiële bedreigingen voor de wereldwijde supply chain – zoals snel stijgende kosten – te bestrijden. Volgens Panasonic zegt het rapport van de Wereldbank dat er “een dringende noodzaak is om het tempo van de digitalisering te versnellen, zodat havens elektronische handel en gegevensuitwisseling kunnen aanbieden.” Dat wordt ondersteund door het rapport van de IAPH, waarin staat: “Het delen van haven- en ligplaatsgegevens voor just-in-time operaties van schepen met leveranciers, logistiek dienstverleners, vrachtafhandeling en inklaring zal energie besparen, de veiligheid verbeteren en kosten en emissies verlagen.”
 
De IAPH vertegenwoordigt meer dan 160 havens en 120 havengerelateerde bedrijven in 87 landen. In haar verslag Accelerating Digitalisation erkent de organisatie de behoefte aan “opkomende technologieën (zoals artificiële intelligentie, geavanceerde analyses, IoT, automatisering en autonome systemen) om haven- en maritieme medewerkers in staat te stellen op de veiligste manier te werken en onder alle mogelijke omstandigheden te communiceren.”
 
Volgens Panasonic is een van de belangrijkste stappen om dat doel te bereiken, medewerkers uit te rusten met de juiste mobiele computertechnologie om te profiteren van informatiedigitalisering. Als mogelijke toepassingen binnen de directe havenomgeving noemt de leverancier: verkeers- en vrachtcontrole, vrachtinspectie en -tracering, documentatie en communicatie met de haven. Daarnaast zouden werkzaamheden op de kade gebaat zijn bij geschikte mobiele handhelds bij los- en laadwerkzaamheden, het integreren van IT-oplossingen bij het verplaatsen van containers en/of toezicht op werkzaamheden op de grond.
 
Sommige grote Europese havens zijn al goed op weg met hun digitale transformatie en de voordelen worden dan snel zichtbaar, meent Panasonic. Als voorbeeld noemt de leverancier het Italiaanse vrachtlogistiekcentrum Interporto Padova, dat werkt met mobiele Toughbook tablets van Panasonic om bijvoorbeeld werkzaamheden in real time te monitoren en te beheren en medewerkers op de grond te helpen bij het bedienen van machines.
Een andere wereldwijde operator, DP World in Southampton in het Verenigd Koninkrijk, gebruikt ook de notebooks en robuuste tablets van Panasonic om zijn productiviteit en klantenservice te verbeteren. DP World bouwde zijn eigen softwareprogramma’s om operators die zeecontainers laden en lossen te voorzien van live gegevens en hen de autonomie te bieden om ter plaatse beslissingen te nemen. Zo verbeterde de productiviteit en gingen de kosten omlaag.
Foto: Panasonic / DP World Southampton 

Recente nieuwsberichten

Heylen Warehouses en North Sea Port bouwen Ghent Logistic Campus

Logistiek vastgoedontwikkelaar en investeerder Heylen Warehouses uit Herentals is gestart met de bouw van zijn grootste project in België tot nog toe: Ghent Logistic Campus. De nieuwe logistieke site is gelegen in de Gentse haven, North Sea Port, op het bedrijventerrein Rieme-Noord.

Recht van antwoord

Het bericht met de titel ‘JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint’, dat we in onze nieuwsbrief van dinsdag 2 juni 2020 publiceerden, is niet correct. De rechter heeft zich immers nog niet uitgesproken. Zowel JBC als Hytchers eisen dan ook een onmiddellijke rechtzetting.

Mark Guilliams nieuwe branch manager Air Freight bij DB Schenker in Zaventem

Sinds medio mei is Mark Guilliams branch manager van de Schenker-luchtvrachtvestiging in Steenokkerzeel (Zaventem). Mark Guilliams (52) heeft ruim 32 jaar ervaring in transport en logistiek, waar hij kennis opdeed van de luchtvrachtsector, maar ook van baanvracht, zeevracht en logistiek.

Gosselin laat Heavy Lifting + Handling activiteit over aan Samoco

Gosselin Logistics uit Deurne levert forwarding-, terminal-, warehousing-, trucking- en douanediensten voor het transport van industriële en consumentengoederen. Voor zijn Logistics Division heeft Gosselin de laatste jaren sterk geïnvesteerd in de afdeling ‘Industrial Projects’.

DistriMedia breidt versneld uit om e-commerce boom op te vangen

Sinds de overname van Sprintpack Logistics in Sint-Niklaas, begin 2018, verzorgt DistriMedia (onderdeel van de Uitgeverij Lannoo Groep) vanuit Tielt en Sint-Niklaas de e-commerce fulfilment van verschillende grote retailers. Tot februari 2020 tekende DistriMedia geregeld stijgingen van 30% en meer op.

Paulig mikt op 145.000kg minder afval door overstap naar CO2-neutrale Chep-pallet

Het internationale familiebedrijf Paulig, actief in voeding en dranken, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Chep om zijn producten voortaan te vervoeren op de CO2-neutrale Chep-pallets. Paulig is in de Benelux vooral bekend van onder meer de merken Poco Loco, Santa Maria en Gold & Green.

Nieuwe CEO Witron noemt IT geen doel op zich

Sinds begin 2020 maakt Johannes Meißner deel uit van de directie van Witron. Hij is afgestudeerd als ingenieur in telecommunicatietechniek en werkt al meer dan 30 jaar in de IT-sector van het bedrijf uit Oberpfalz. Toch luidt de aanstelling van een IT-manager als nieuwe CEO geen strategiewijziging voor Witron in.

België heeft potentieel voor megadistributiecentra

In de periode 2013-2020 zijn 41 megadistributiecentra in België gevestigd of aangekondigd, met in totaal 3,1 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak. Van een versnelling van de vestiging van deze XXL-DC’s (> 40.000m2) – zoals die in Nederland en Duitsland zichtbaar is – is in België evenwel (nog) geen sprake.

Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde.

Pcdata Logistics Automation levert wereldwijd pick-to-light-systemen aan Marley Spoon

Marley Spoon bezorgt recepten en bijbehorende verse ingrediënten bij klanten thuis in drie continenten: de VS, Australië en Europa (Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, België en Nederland). De leverancier van maaltijdboxen heeft al zijn fulfilment centers wereldwijd uitgerust met pick-to-light-systemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.