Eerste onbemand vaartuig op de IJzer

De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.

Ondertussen heeft het vaartuig ‘de Cogge’ zijn eerste proefvaart tot een goed einde gebracht. Het departement Werktuigkunde, onder leiding van prof. Slaets van de KU Leuven, ontwikkelde de voortstuwende duwbak. Het vaartuig, een op schaal (1/8) gemaakte Watertruck+ duwbak, is uitgerust met een propulsiesysteem waarbij de boot meters maakt door water binnen te zuigen en vervolgens terug naar buiten te duwen. Het vaartuig werd vernoemd naar Karel Cogge, die met een metgezel in 1914 de sluizen in Nieuwpoort openzette en zo de Duitse opmars een halt toeriep.
 
Het gebied tussen Heernisse en het Sint-Joris spaarbekken van Nieuwpoort vormt de ideale proeftuin voor de uitvoering van het project. Het scheepvaartverkeer op de IJzer is er beperkt ten opzichte van drukke en grotere vaarwegen en het testgebied heeft de ideale omvang om tot betrouwbare resultaten te komen. Verwacht wordt dat autonoom varen op termijn ook naar andere types van waterwegen kan worden overgedragen.
 
POM West-Vlaanderen zal, in samenwerking met de andere projectpartners, de test- en demonstratiepilots coördineren. De proefperiode zal een zestal maanden duren om tot betrouwbare eindresultaten te komen. Verschillende bedrijven uit de Westhoek zouden al interesse hebben getoond in het concept.

Recente nieuwsberichten

Migros Zurich kiest opnieuw voor FAST Picking van Knapp

Na een succesvolle implementatie van de FAST Picking oplossing voor de volledig automatische behandeling van zijn groenten en fruit, heeft de coöperatieve Migros Zurich nogmaals voor deze oplossing gekozen binnen zijn nieuwe magazijn. Sinds begin dit jaar worden verse producten er volledig automatisch verzameld.

Vanas Engineering sluit contract af met MIVB

Recent heeft Vanas Engineering een meerjarig contract toegewezen gekregen van de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel). Het contract omvat Verticale Lift Machines van Modula en diverse vendingoplossingen van Supply Point Systems.

FedEx opent nieuw internationaal platform in Milan-Malpensa

Met een eigen platform op de luchthaven van Milan-Malpensa versterkt FedEx zijn Europese ambities nog. De opening van het nieuwe platform komt er na de recente overname van TNT en de uitbreiding van FedEx’ grootste centrum in Parijs. Dankzij innovatieve technologie kan het logistieke centrum van 35.000m² er maar liefst 25% meer pakketten sorteren.

Hyster lanceert nieuwe palletstapelaar van 2 ton

De nieuwe meeloopstapelaar van Hyster met een capaciteit van 2 ton is geschikt voor het stapelen en oppakken van ladingen uit stellingen tot een hoogte van 4m. Deze machine is ideaal voor kleinschalige magazijnen of productieactiviteiten. Het nieuwe model S2.0 wordt toegevoegd aan de serie met zeven andere stapelaars die al in de zomer van 2016 op de markt zijn gebracht.

Transportprijzen dalen, terwijl dieselprijs stijgt en vervoerscapaciteit toeneemt

Vergeleken met het derde kwartaal van 2016 zijn de transportprijzen in het laatste kwartaal van 2016 met 0,6% gedaald.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Still en Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v.

De KLAPBOX EQ van BITO, meer ruimte voor retourtransport!

In de ergonomische handgrepen is een hefboommechanisme aangebracht, waardoor de zijpanelen van deze krat met een simpele vingerbeweging kunnen worden neergeklapt. Hierdoor kan je snel zonder beknelde vingers, ruimte vrijmaken voor een retourtransport.

Hyundai Heavy Industries Europe automatiseert dc met Vanas Engineering

Hyundai Heavy Industries Europe verdeelt machines en onderdelen voor grondverzet- en heftrucks. Het bedrijf integreerde in 2008 al de eerste verticale liftsystemen in samenwerking met Vanas Engineering. Het ging om vijf verticale liftmachines met een single tray principe (één interne aflegpositie) en ladebreedtes van 2.460mm.

Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.