Eerste onbemand vaartuig op de IJzer
De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.
Ondertussen heeft het vaartuig ‘de Cogge’ zijn eerste proefvaart tot een goed einde gebracht. Het departement Werktuigkunde, onder leiding van prof. Slaets van de KU Leuven, ontwikkelde de voortstuwende duwbak. Het vaartuig, een op schaal (1/8) gemaakte Watertruck+ duwbak, is uitgerust met een propulsiesysteem waarbij de boot meters maakt door water binnen te zuigen en vervolgens terug naar buiten te duwen. Het vaartuig werd vernoemd naar Karel Cogge, die met een metgezel in 1914 de sluizen in Nieuwpoort openzette en zo de Duitse opmars een halt toeriep.
Het gebied tussen Heernisse en het Sint-Joris spaarbekken van Nieuwpoort vormt de ideale proeftuin voor de uitvoering van het project. Het scheepvaartverkeer op de IJzer is er beperkt ten opzichte van drukke en grotere vaarwegen en het testgebied heeft de ideale omvang om tot betrouwbare resultaten te komen. Verwacht wordt dat autonoom varen op termijn ook naar andere types van waterwegen kan worden overgedragen.
POM West-Vlaanderen zal, in samenwerking met de andere projectpartners, de test- en demonstratiepilots coördineren. De proefperiode zal een zestal maanden duren om tot betrouwbare eindresultaten te komen. Verschillende bedrijven uit de Westhoek zouden al interesse hebben getoond in het concept.