Eén standaard, talloze mogelijkheden
Slimme RF-toestellen drijven efficiënte magazijnoperaties bij DHL Supply Chain
Met meer dan 1.500 magazijnen wereldwijd heeft DHL duizenden RF-toestellen nodig om zijn operaties te runnen. Om de efficiëntie en performantie op dat vlak te verhogen, schakelde de organisatie over naar Android en een ‘one device’ aanpak. Met Honeywell als ‘preferred partner’ voor de EMEA wordt de transitie in sneltempo doorgevoerd. Tekst en uitleg bij de switch en de gemaakte keuzes kregen we tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen van Bastiaan Snaterse, global director product development management – accelerated digitalization bij DHL Supply Chain.
Een grote troef van de DHL Group is het uitgebreide netwerk. Zo biedt de organisatie zo’n 150 miljoen vierkante meter magazijnoppervlakte aan in ruim vijftig landen. In de groep zijn verschillende divisies actief: DHL Paket, DHL eCommerce, DHL Express, DHL Global Forwarding, DHLFreight en DHL Supply Chain (DSC). Binnen die laatste divisie is Bastiaan Snaterse onderdeel van het team verantwoordelijk voor de globale digitalisering.
Standaardisatie troef
Als het op automatisering en digitalisering aankomt, gelooft DHL sterk in standaarden. Die maken het mogelijk de operaties op een eenvoudige en efficiënte manier te stroomlijnen. “Wij beschouwen standaardisatie dan ook als de fundering waarop we onze digitaliseringsinitiatieven verder kunnen uitbouwen”, begint Bastiaan Snaterse.
We kunnen wel stellen dat DHL op kruissnelheid zit wat automatisering en digitalisering betreft. Momenteel zijn er 5.300 digitaliseringsprojecten live op meer dan 930 sites.
Bastiaan Snaterse: “We hanteren een zeer gerichte ‘funnel’ om digitale technologieën in zoveel mogelijk operaties in te bedden. Ons programmateam neemt continu oplossingen onder de loep. Die moeten niet enkel innovatief zijn, maar ook matuur en geschikt om op grote schaal in te zetten. De ideeën verzamelen we samen met meer dan honderden partners, zoals aanbieders van automatiseringsoplossingen en universiteiten. Wanneer een oplossing potentieel heeft, volgt de ‘productization’. In dat stadium bekijken we voor welke sites en klanten de oplossing het meest geschikt is en zorgen we ervoor dat het zo makkelijk mogelijk wordt om de oplossing te implementeren, bijvoorbeeld aan de hand van een draaiboek. Als laatste stuk van de funnel volgt dan de feitelijke implementatie.”
Binnen die funnel focust DHL op twaalf kerntechnologieën die de onderneming duidelijke voordelen bieden. Daarbij denken we onder meer aan transportrobots, robotarmen, pick support robots, optimalisering via algoritmes, intelligente procesautomatisering, asset tracking & monitoring en draagbare RF-toestellen.
Van Microsoft CE naar Android
Op die laatste, erg belangrijke categorie zoomt Bastiaan Snaterse verder in. DHL Supply Chain gebruikt die operationele toestellen systematisch op de werkvloer om een groot aantal magazijnprocessen uit te voeren, zoals ontvangst, putaway, cycle counts, picking, staging en het laden van goederen.
Aangezien er duizenden van die operationele toestellen in de magazijnen van DHL circuleren, kan optimalisering hier voor aanzienlijke efficiëntiewinsten zorgen. Een belangrijke beslissing in dat kader was de overstap van Microsoft CE naar Android. “Het besturingssysteem Microsoft CE heeft jarenlang zijn dienst bewezen in onze magazijnen, maar toen een vijftal jaar geleden de industriële Androidtoestellen zijn geïntroduceerd, zijn we daar meteen mee aan de slag gegaan omdat we geloven dat dat het besturingssysteem van de toekomst is”, aldus Bastiaan Snaterse.
Beide besturingssystemen hebben weliswaar voor- en nadelen, maar voor DSC wegen de voordelen van Android overduidelijk door. “Zo biedt Android een moderne user interface die intuïtief en gebruikersvriendelijk is. De user interface van Microsoft CE daarentegen is gedateerd en niet voor iedereen eenvoudig te gebruiken”, klinkt het. Ook belangrijk voor DSC is het grote aantal apps in Android voor magazijnomgevingen. “Bij Microsoft is dat aanbod veel beperkter. Daarnaast speelt de betere connectiviteit, met snellere datatransfers en een betere signaalsterkte, in het voordeel van Android. Bovendien hebben Android-toestellen over het algemeen een langere batterijduur.”
“Wel zijn toestellen op basis van Microsoft CE vaak steviger en duurzamer. Verder zijn ze goedkoper en stabieler. Bij Androidtoestellen moet je bijvoorbeeld rekening houden met jaarlijkse OS-releases en OEM-upgrades om de ondersteuning te verlengen. Doe je dat niet, dan neemt je risico’s op het vlak van veiligheid”, legt Bastiaan Snaterse uit.
Uiteindelijk gaf het feit dat de functionaliteit van Microsoft CE-toestellen beperkt is en dat het systeem fel verouderd raakt, de doorslag om in de hele organisatie de overstap naar Android te maken.
Alle functionaliteit in één oplossing
Bij die transitie koos DSC in de EMEA-regio voor Honeywell als ‘preferred partner’. Aan die selectie gingen natuurlijk de nodige RFQ’s en assessments vooraf. “Samengevat bleek Honeywell zowel een treffend antwoord te kunnen bieden op de vragen van ons hoofdkwartier als die van de shopfloor”, aldus Bastiaan Snaterse.
In de eerste plaats was DSC gecharmeerd door Honeywells performante toestellen voor magazijnoperaties. “De batterijduur is voldoende om vlot een hele shift mee door te komen, er is weinig tijd nodig om de schermen te verversen en met de toestellen kunnen we onze operaties op een heel efficiënte manier uitvoeren”, klinkt het.
Uiteraard was ook de Androidstrategie van de aanbieder belangrijk. “Het Mobility Edge-platform van Honeywell biedt ons de nodige veiligheid, features en garanties op lange termijn. Heel belangrijk voor ons was dat het Mobility Edge-platform van Honeywell toelaat om aangekochte toestellen langer dan vijf jaar te gebruiken, met de nodige Android- en hardware-ondersteuning. Dat is niet standaard in de markt”, weet Bastiaan Snaterse. “Zo biedt Google slechts ondersteuning voor drie achtereenvolgende Android-versies op een toestel. Als we aan versie 12 zitten, dan wordt versie 9 dus al niet meer ondersteund. Bovendien draaien alle toestellen van Honeywell – van de handscanner tot de toestellen op de trucks – op datzelfde platform, wat perfect binnen onze gestandaardiseerde aanpak past.”
Op de toestellen zelf zit standaard een XP FlexRange-scanmotor ingebouwd. Daarmee kunnen zowel op korte als op lange afstand (tot tien meter) producten worden gescand.
B. Snaterse: “Dat is bijvoorbeeld handig voor operaties waarbij je niet enkel orders verzamelt, maar ook trolleys afzet in de expeditieruimte en daar barcodes moet scannen die vier meter hoog hangen. Dankzij de FlexRange kun je beide taken met een enkel toestel uitvoeren.”
Dat het met Honeywell mogelijk is een ‘one device’ beleid te voeren, is essentieel voor DSC. “We willen zoveel mogelijk processen aankunnen met een enkel toestel. Zeker ook omdat we dan onze asset pool heel flexibel kunnen managen”, gaat Bastiaan Snaterse verder. “Je mag niet vergeten dat we in heel Europa vierhonderd sites hebben. De sites in België – in Bornem, Boortmeerbeek, Brussel en Mechelen – liggen bijvoorbeeld relatief dicht bij elkaar. Dan is het handig dat we de toestellen vlot tussen die sites kunnen uitwisselen. Als we makkelijk toestellen tussen processen, klanten en sites kunnen uitwisselen, kunnen we ook onze asset pool verkleinen.”
Daar zorgt Honeywell voor door aan zijn standaardtoestel een hele rist accessoires toe te voegen. Zo kun je een standaardscanner met behulp van een accessoire ook aan je pols dragen, of je kunt bijvoorbeeld een pistoolgreep toevoegen. Robuuste covers zorgen ervoor dat het toestel schokbestendiger wordt. Het is ook mogelijk verschillende toestellen van Honeywell via hetzelfde type laadstation op te laden.
Als standaardtoestel voor EMEA koos DSC initieel voor de CT60XP, waarvan de CT45XP de opvolger is. Dat toestel is de organisatie nu volop aan het uitrollen. “We hadden natuurlijk onze oude toestellen op Microsoft CE kunnen blijven gebruiken tot ze kapot waren, maar aangezien Android-toestellen ons heel wat voordelen opleveren, hebben we besloten zoveel mogelijk oude toestellen meteen te vervangen”, legt Bastiaan Snaterse uit. “Dat hebben we eerst gedaan voor de operaties waar we gebruik maken van een standaard warehouse management systeem, met name Manhattan Associates of Blue Yonder. Ook wanneer contracten worden gesloten of vernieuwd, introduceren we standaard Honeywell-toestellen. Intussen zijn er al ongeveer 8.500 Honeywell-toestellen operationeel in EMEA. Er blijft nu nog maar een kleine ‘longtail’ aan oude toestellen over. Die zullen we blijven gebruiken tot ze de geest geven.”
Voordelen van handenvrij werken
DSC is voorstander van handenvrij werken. Daarbij wordt het standaardtoestel uitgerust met een vingerscanner, handscanner of polsscanner, afhankelijk van wat het handigst is bij de toepassing in kwestie.
B. Snaterse: “Zo hebben operatoren hun handen vrij om andere taken te vervullen, wat de efficiëntie verhoogt. Ook hebben ze in real time toegang tot informatie en instructies, zonder dat ze telkens moeten stoppen om het toestel te controleren. Verder is handenvrij werken veiliger, al is dat natuurlijk moeilijker aan te tonen. Wanneer je het toestel op je arm of aan je pols draagt, wordt de GUI (graphic user interface) weliswaar nog belangrijker. Zo moet in de eerste plaats de relevante informatie worden getoond. Is de picker op weg naar de picklocatie, dan moet hij enkel de picklocatie te zien krijgen. Is hij op de locatie, dan heeft hij alleen informatie over het item nodig. Met zo’n aangepaste GUI zullen operatoren hun taken nog makkelijker en sneller kunnen uitvoeren.”
Via Android, extra software en een headset is het zelfs mogelijk met dezelfde wearable aan voicepicking te doen. “Met Honeywell kunnen we eenvoudig een proces op basis van scanning omzetten naar voice”, vertelt Bastiaan Snaterse. “Je kunt ook makkelijk meerdere talen integreren en hoeft niet meer te werken met voice-profielen. Als je heel gericht voice gaat implementeren binnen de processen die daarvoor het meest geschikt zijn, kom je algauw aan vijf tot tien procent productiviteitsverbetering.”
Welkom in de DHL Supply Chain App Store
Onder de naam SmartOperations heeft DSC een kiosk in het leven geroepen om relevante apps meteen toegankelijk te maken voor medewerkers en ‘first line managers’ op de werkvloer. Die apps werden ingebed in het de backend-systemen van DHL.
B. Snaterse: “Het meest gebruiken we natuurlijk de WMS-operaties, maar daarnaast hebben we ook apps zoals ‘time & attendance’, ‘performance management’ en ‘gemba walks’ toegevoegd. En via de ‘near miss registration’ app noteren we de gevallen waarbij het net niet mis gaat, bijvoorbeeld wanneer een truck net niet tegen een pallet is aangereden. Zo krijgen we een duidelijker zicht op de veiligheid in onze magazijnen en kunnen we operatoren beter opleiden om ongevallen te voorkomen.”
Handig daarbij is de ‘on the fly’ toegang tot die apps, wat heen-en-weer-geloop naar pc’s en de ‘next line manager’ vermijdt. Dankzij de kiosk kan DSC ook meer realtime gaan werken en kunnen de medewerkers makkelijker veel data verzamelen, wat de kwaliteit van de systemen ten goede komt.
Voor een grote organisatie als DSC is ook een efficiënt device management essentieel. “We hebben in Europa meer dan vierhonderd operaties en zo’n 8.500 toestellen in omloop. Het spreekt voor zich dat we niet op elke site een IT device manager willen hebben om die toestellen te beheren”, licht Bastiaan Snaterse toe. “Daarom hebben we dat management gecentraliseerd via Soti MobiControl, een gebruikersvriendelijk platform dat toelaat mobiele toestellen, applicaties en content centraal te beheren. Het is ook mogelijk vanop afstand mobiele toestellen te controleren en te ondersteunen, inclusief ‘troubleshooting’, software-updates en het wijzigen van instellingen. Verder helpen de achterliggende analyses en rapportagetools om na te gaan waar, wanneer en hoe de toestellen worden gebruikt. Zo kunnen we onze vloot continu optimaliseren.”
Solide basis voor de toekomst
Op die solide basis wil DSC nu verder bouwen. Zo wordt bekeken of de standaard bluetooth-functionaliteit op de toestellen kan worden gebruikt voor ‘real-time location’ toepassingen. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk heatmaps op te stellen en routes te analyseren. Verder biedt de camera op de toestellen – in combinatie met een computer vision app – de mogelijkheid het volume van goederen te meten. Dat kan van pas komen om magazijnprocessen of het transport van de goederen te optimaliseren.
Tot slot maken de toestellen het mogelijk visiontoepassingen in het magazijn te introduceren
B. Snaterse: “We zouden daarvoor ‘smart glasses’ kunnen gebruiken, maar die passen niet in onze ‘one device policy’. Wel is het mogelijk dat we een ‘head-up display’-accessoire aan een Honeywell-toestel koppelen. Bij bepaalde toepassingen kan zo’n display zeker extra ondersteuning bieden, bijvoorbeeld bij multi-order picking op trolleys of wanneer er een apparaat moet worden geconfigureerd voordat het naar de klant vertrekt. Het mag duidelijk zijn dat we voor de toekomst nog veel mogelijkheden binnen onze one device policy zien.”
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.