Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten

BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.

Ontruck introduceert software voor transportoptimalisering op de Europese markt

Ontruck, leverancier van innovatieve oplossingen voor het wegtransport, lanceert een nieuwe productlijn op de Europese logistieke markt: Ontruck AI Tech. Daarmee integreert het technologiebedrijf artificiële intelligentie in de managementsystemen van transportbedrijven om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van wegtransport aan te pakken.

Panasonic lanceert nieuwe temperatuurgevoelige transportoplossingen

Panasonic introduceert een nieuwe reeks grote VIXELL temperatuurgevoelige koelboxen en pallets met vacuüm geïsoleerde behuizingstechnologie.

TGW Logistics stelt Henry Puhl als nieuwe CEO aan

Dr. Henry Puhl (52) maakt de overstap van KION Group naar TGW Logistics en wordt in februari 2024 de nieuwe CEO van de Oostenrijkse aanbieder van intralogistiekoplossingen. Daarmee volgt hij Harald Schröpf op, die de afgelopen zes jaar CEO was van TGW Logistics en in 2024 met pensioen gaat.

Lyreco kiest Exotec om Benelux distributiecentrum te automatiseren

Lyreco, distributeur van producten en diensten voor de werkomgeving, heeft aanbieder van magazijnrobots Exotec gekozen om zijn distributiecentrum in Vottem (Herstal) uit te rusten met het Skypod Systeem. Op die manier wil Lyreco een vlekkeloze verwerking van de bestellingen garanderen en tegelijk de werkomstandigheden voor zijn medewerkers verbeteren.

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

UPS rondt overname MNX Global Logistics af

UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.