Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Foto: Pixabay

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat organisaties moeite hebben met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen. Zo zegt slechts 31% van de supply chain professionals dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. Ruim één op vijf (22%) heeft moeite om binnen de bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. Verder geeft 41% aan hun bestaande capaciteit te hebben vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.

Een kwart van de supply chain professionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24% moeite ondervindt met aanwerven, opleiden en managen van medewerkers. Op de vraag of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaande medewerkers, geeft maar liefst 89% van de respondenten aan daar moeite mee te hebben.

Wanneer gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27% aan moeite te ondervinden met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen, zoals e-commerce of in de winkel. Een kwart van de respondenten heeft moeite om wijzigingen in hun magazijnactiviteiten aan te brengen vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de supply chain professionals denkt dat het de eigen organisatie aan inzicht ontbreekt in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management die uitdagingen begrijpt.

De respondenten werd ook gevraagd wat zij in de komende twaalf maanden als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijn(en) van hun organisatie zien. Daarop zegt 30% te willen investeren om bestellingen via verschillende kanalen te beheren, 29% wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27% investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de ‘cut-off’-tijd te verkorten.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director van o.a. België en Nederland bij Manhattan Associates, bestellen consumenten steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. “Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stelt supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken”, zegt hij. “Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die door retourzendingen ontstaat, verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”

Over het onderzoek

Marktonderzoeker Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel. Zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG. De volledige onderzoeksresultaten kunt u via deze link lezen.

Recente nieuwsberichten

Savoye stelt Peter de Henau aan als managing director Benelux

Met ruim 25 jaar ervaring in de (intra)logistiek, trad Peter de Henau op 1 februari jl. als managing director Benelux bij Savoye in dienst. De recente aanpassing van de strategie van Savoye overtuigde Peter de Henau om over te stappen naar de Franse integrator van logistieke systemen en ontwikkelaar van software voor de supply chain.

De groep rond Ad Ultima en Pylades breidt uit met Cayentis

In de zomer van 2019 kondigden het Belgische Ad Ultima Group en het Nederlandse Pylades een nieuwe samenwerking aan, ondersteund door de internationale investeringsmaatschappij Waterland. Nu sluit ook Cayentis zich bij de nieuwe gecombineerde groep aan, met de bedoeling een Microsoft Dynamics 365 front te vormen op de Nederlandse en ruimere Europese markt.

Een efficiëntieverbetering van 5% met eenvoudige rollenbanen

Een efficiëntieverbetering van 5%, dat is een hele stap vooruit! Dit hebben we onlangs gerealiseerd voor Rf-Technologies. Zij werden dan ook beloond met de Factory of the Future award. Wij waren aan zet voor de eenvoudige automatisering van hun processen.

BD myShopi neemt Dockx Select over

BD myShopi en Dockx Group hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de activiteiten van Dockx Select als onderdeel van Dockx Logistics nv. Dockx Group was op zoek naar een overnemer om zich in de toekomst meer te focussen op de groei van zijn kernactiviteiten van voornamelijk Dockx Rental, Dockx Movers en Dockx Rhenus Archisave.

Service stopt niet na oplevering van het systeem

Als systeemintegrator ontwerpt, produceert en implementeert TGW complexe logistieke centra, van mechatronische producten en robots tot controlesystemen en software. Maar de service stopt niet bij de oplevering van de systemen. Klanten verwachten dat hun systeem pernament beschikbaar is.

Still stelt compacte verticale orderpicker Still OXV voor

Om over korte afstanden en met directe toegang tot zoveel mogelijk opslaglocaties orders te kunnen picken, ontwikkelde Still de OXV compacte verticale orderverzameltruck met hefbaar bestuurdersplatform en vrijdragende vorken. In tegenstelling tot bij de horizontale orderverzameltruck, kan de operator dankzij het hefplatform direct op de pallet verzamelen.

Van Looy Group ontwerpt geautomatiseerd magazijn voor Prosafco

Prosafco is in de Belgische markt een belangrijke speler op het vlak van persoonlijke beschermingsmiddelen, bedrijfs- en werkkledij. Het bedrijf heeft vestigingen in Roeselare, Hamme, Beerse, Hasselt, Bree, Lier en Borsbeek en stelt ongeveer 100 mensen tewerk.

Logflow benoemt Wim Clappaert tot CEO

Logflow heeft Wim Clappaert (52) aangesteld als nieuwe CEO. Wim Clappaert studeerde af als burgerlijk ingenieur elektromechanica, operations management. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in industriële ondernemingen.

DS Smith Plastics, Injection Moulded Products heet voortaan DW Reusables

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Olympus Partners heeft de overname afgerond van DS Smith Plastics, Injection Moulded Products. Als gevolg van de overname heeft de afdeling van DS Smith Plastics zichzelf omgedoopt tot ‘DW Reusables’.

UPTR over “(on)grondwettelijkheid van kilometerheffing in België”

De kilometerheffing is een heffing op voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen en die een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton hebben. De juridische basis van die heffing vloeit voort uit de impact die deze voertuigen hebben op het milieu en de weginfrastructuur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.