Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen. Het onderzoek werd uitgevoerd door OnePoll in 9 Europese landen, o.a. bij bijna 1000 Vlamingen.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een derde van de Vlamingen (32%) meer online of in de winkelstraat wil shoppen om saaie of rustigere dagen te overbruggen. Een iets hoger aantal (38%) gaf zelfs aan opgevrolijkt te kunnen worden door winkeliers wanneer zij speciale Blue Monday-kortingen aanbieden.
 
Italianen zijn Europa’s gelukkigste shoppers
Italiaanse consumenten zijn de gelukkigste shoppers van Europa. Zij beoordelen het gevoel dat zij hebben tijdens het winkelen met een 7,6. Het ultieme geluksmoment wordt ervaren bij het ontvangen van een bestelling; dat moment wordt op een geluksschaal van 1 tot 10 beoordeeld met een 8,5. Op de tweede plaats staan Nederlandse shoppers: zij beoordelen hun winkelervaring gemiddeld met een 7,5. De derde plaats wordt gedeeld door Duitsland, Zweden en Spanje (7,2) en op plaats vier staan de Vlaamse consumenten die hun winkelervaring met een gelukscijfer van 7,1 beoordelen.
 
Online retailtherapie
Op de vraag ‘hoe winkelt u het liefst?’ blijkt dat veel Europeanen de voorkeur geven aan online shoppen in januari ten opzichte van de fysieke winkelstraat. De Britten en de Fransen voeren deze lijst aan met respectievelijk 45% en 43%. Wat de Vlamingen betreft, geeft 40% van de respondenten de voorkeur aan kopen via de computer.
Gekeken naar alle fases van het online aankoopproces, voelt een derde (34%) van de Vlamingen zich het gelukkigst op het moment dat ze het product zien wanneer het pakketje wordt opengemaakt. Op de tweede plaats staat het moment waarop de postbode het pakket overhandigt (33%). Op plaats drie wordt het scrollen op een website, zoekend naar een product als een erg gelukkig moment ervaren (26%).
 
Kleding, elektro en verzorgingsproducten zijn favoriet
Het zijn de Nederlanders en Duitsers die het meeste geluk ervaren bij het kopen van kleding en schoenen, respectievelijk 62% en 61%. Ook in Vlaanderen voeren kleding en schoenen de lijst aan wat betreft favoriete aankopen, zij het met een iets lager percentage. Ruim de helft (55%) ervaart het meeste geluk bij het plaatsen van die aankopen. Ook meer praktische aankopen bezorgen Vlamingen een gelukkig gevoel. Voor 37% staat de aankoop van een elektronisch apparaat (zoals tablet, blender of stofzuiger) bovenaan de lijst. Ook decoratie voor in huis zorgt voor geluk – een kwart van de Vlamingen (26%) voelt zich het gelukkigst bij het kopen van dat soort producten.
 
Zorgen voor geluksmoment
Volgens Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates hoeft een dag als Blue Monday geen sombere dag te zijn voor winkeliers en hun klanten. “Consumenten kunnen op die dag wel een geluksmomentje gebruiken en winkeliers kunnen daar slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een persoonlijke Blue Monday-oppepper aan nieuwsbriefontvangers en benadruk de bestel- en shopopties die je hen biedt: inzicht in de bezorgtijd, leveringssnelheid of duurzame bezorgopties.” Wel waarschuwt hij dat retailers daarbij uiteraard moeten kunnen waarmaken wat ze beloven. “Als je extra diensten aanbiedt in de vorm van kortingen of versnelde levertijden, zorg dan voor een goede voorbereiding. Als een order niet op tijd of verkeerd wordt geleverd, worden je klanten alsnog niet blij van hun bestelling bij jouw webshop.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

De Lego Group opent distributiecentrum in België

De Lego Groep heeft zijn nieuwste regionale distributiecentrum in Tessenderlo officieel geopend. De opening kadert in de strategie van het bedrijf om zijn leverings- en distributienetwerk uit te breiden om de langetermijngroei in de markt te ondersteunen. Zo moet de nieuwe vestiging zorgen voor meer flexibiliteit en veerkracht in het toeleveringsnetwerk van het bedrijf.

De vestiging in België zal de omnichannelklanten van Lego in België, Nederland, Luxemburg, Groot-Brittannië, Ierland en Noord-Frankrijk bedienen, evenals de Lego Brand Retail Stores. Lego-fabrieken in Nyíregyháza, Hongarije en Kladno, Tsjechië zullen producten leveren aan het centrum, dat zal worden beheerd door Kuehne+Nagel.

Revolutionaire warehouse analytics met eLogiq!

(Advertorial) In de wereld van warehouse managementsoftware is het cruciaal om een voorsprong te behouden voor succes. Maak kennis met eLogiq, een complete oplossing voor warehouse analytics van Element Logic, die de manier waarop je warehouse operations beheert opnieuw definieert.

Knapp introduceert Pocket Sorter in farmalogistiek

Knapp is een nieuwe weg ingeslagen door nu ook in de farmaceutische sector een volautomatisch zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie te implementeren. Het sorteersysteem, dat vooral toepassing vindt in de mode- en detailhandel, wordt nu voor het eerst in de farmaceutische distributie gebruikt bij Limedika in Litouwen.

UPTR confronteert ideologie rond professionele diesel met de cijfers

UPTR verdedigt al sinds 1937 de belangen van zelfstandigen en ondernemingen van de sector transport & logistiek. In haar lobbywerk hanteert de organisatie naar eigen zeggen “een onverbiddelijke juridische en mathematische nauwkeurigheid”.

Arvato zet palletiseerrobot in bij inbound proces

Supply chain management- en e-commerce-dienstverlener Arvato heeft in zijn distributiecentrum in het Nederlandse Venlo een nieuwe palletiseerrobot in gebruik genomen. De robot maakt deel uit van het inbound proces en palletiseert niet alleen dozen uit losse containers, maar wikkelt ook de pallet in en brengt het tracking label aan. Met deze robotoplossing vervult Arvato verder zijn strategie om zijn wereldwijde logistieke centra te automatiseren.

Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum

De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.