Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

Blijkbaar zijn vooral jongeren en mannen geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Zo is 34,7% van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen via het internet te bestellen. Van de mannelijke respondenten is 31% van plan de boodschappen deze kerst online te bestellen, ten opzichte van 21,2% van de vrouwen.

Omdat kerst dit jaar op maandag en dinsdag valt, verwachten winkeliers extra drukte in het weekend voorafgaand aan eerste kerstdag. Die drukte vormt voor 55% van de Nederlanders die hun boodschappen al online doen de belangrijkste reden om ook de kerstboodschappen via het internet te plaatsen. Gemak wordt door 55,2% van de Nederlanders genoemd als reden om de kerstboodschappen online te doen. De hoeveelheid boodschappen wordt door 30% van de Nederlanders als reden genoemd. Daarnaast geeft 30% van de respondenten aan dat ze rond de feestdagen het liefst zo weinig mogelijk tijd willen besteden aan boodschappen doen.

Verder blijkt dat bijna de helft van de respondenten hun volledige boodschappen minimaal twee dagen voor kerst in huis wil hebben; 33,1% van de Nederlanders heeft zelfs drie dagen voor kerst de volledige inkopen al in huis gehaald. De bezorgtermijn wordt daardoor een belangrijke factor voor retailers die online boodschappen aanbieden. Van alle respondenten geeft namelijk 76,9% aan de bezorgtermijn van online boodschappen belangrijk te vinden.

Dat supermarkten kosten aanrekenen om boodschappen te bezorgen, wordt over het algemeen geaccepteerd. Ruim driekwart van de respondenten (76,4%) heeft daar geen probleem mee. Maar wanneer er rond de feestdagen éxtra kosten voor de bezorging van boodschappen in rekening worden gebracht, vindt 76,1% van de Nederlanders dat onacceptabel. De drukte rond de feestdagen mag voor supermarkten dus geen reden zijn om extra kosten in rekening te brengen. Voldoende bezorgcapaciteit rond de feestdagen wordt daarmee essentieel voor supermarkten.

Hoewel heel wat Nederlanders de kerstboodschappen online plaatsen, blijven de meeste mensen toch de voorkeur geven aan de supermarkt. Vooral bij de groep 50-plussers is de interesse voor online boodschappen doen nog erg laag.

En nog een kleine voorspelling: de kans is groot dat er deze kerst bij veel Nederlanders vlees op het menu staat… De meeste respondenten gaven namelijk aan dat ze bang zijn mis te grijpen op rosbief, wild, rollades en gourmetschotels als ze straks hun kerstboodschappen doen.

Recente nieuwsberichten

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.