Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Element Logic krijgt mondiale rechten AutoStore

(Advertorial) Na uitbreiding naar Europese landen zoals Tsjechië, Finland, Spanje en de Benelux in de afgelopen twee jaar, gaat Element Logic nu ook wereldwijd AutoStore distribueren. De leverancier van intralogistieke oplossingen heeft onlangs wereldwijde distributierechten verkregen voor de verkoop en implementatie van AutoStore.

ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk.

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Makro centraliseert met Slim4 van Slimstock

Makro, al ruim 50 jaar actief als full service groothandel voor met name ondernemend Nederland, besloot een optimaliseringstraject aan te gaan om zijn supply chain toekomstbestendiger te maken. Dat traject werd ondersteund door Slim4, de software voor voorraadoptimalisering van Slimstock.

Element Logic wordt wereldwijd AutoStore-verdeler

Element Logic, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering met hoofdkantoor in Noorwegen, installeerde in 2005 voor het eerst een AutoStore-oplossing. In de jaren die volgden, bouwde het Scandinavische bedrijf een solide positie uit op de Europese markt.

UPS Healthcare beantwoordt met actief koelketentransport aan farma- en gezondheidszorgsector

UPS Healthcare lanceert in de Benelux een nieuwe koelketendienst voor transport over land die over de hele markt actief is en kan rekenen op een sorteerhub in zowel België als Nederland. De nieuwe koelketenvloot met dubbele-temperatuurcontrole is gericht op het snel en efficiënt verschepen van gespecialiseerde farmaceutische producten en biologische therapeutische geneesmiddelen, waaronder vaccins, rDNA, en afgeleiden van bloed en plasma, aan groothandels, ziekenhuizen en apotheken in de Benelux.

Montea koopt 16.000m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland

Vastgoedvennootschap Montea heeft in Nederland drie nieuwbouwprojecten gekocht die voor een periode van 10 jaar zullen worden verhuurd aan GVT Transport & Logistics, dat eind vorig jaar door ID Logistics werd overgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 30.000m² aan grond met zo’n 16.000m² aan warehouse- en crossdock-gebouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.