Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Apollo versnelt productieproces met SPS shopfloorapplicatie

Machinefabriek en -leverancier Apollo Group produceert en levert spiraalconveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen, bijvoorbeeld aan grote brouwerijen en e-commerce warehouses. De onderneming, met hoofdkantoor in het Nederlandse Coevorden, is gestart met de shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions (SPS).

Nieuwe 2-in-1-sensor van Leuze kan zowel meten als schakelen

Ligt er een voorwerp op de transportband? Zo ja, wat is de positie ervan of de afstand tot de machine? Typische vragen die in een breed scala van industriële toepassingen en processen moeten worden beantwoord. In het verleden werd dat opgelost door het gebruik van meerdere sensoren.

Shippeo breidt uit in de VS en versterkt platform

Shippeo, een wereldwijde speler op het vlak van realtime transportation visibility, breidt zijn activiteiten in Noord-Amerika uit. Ook het managementteam in de VS krijgt versterking. Daarnaast versterkt Shippeo zijn multimodale visibility platform.

4Blue gaat supply chain uitdagingen oplossen met Blue Ridge

4Blue is een groothandel in zonnestroomsystemen, gevestigd in het Nederlandse Wijchen. Om haar supply chain uitdagingen aan te pakken, doet de snelgroeiende onderneming een beroep op Blue Ridge, leverancier van een platform voor supply chain planning en prijsoptimalisering.

Ikea implementeert software van Enisco in zijn grootste logistiek centrum

Het logistieke centrum van meubelgigant Ikea in Dortmund gaat aan de slag met software van MES-leverancier Enisco. De nieuwe software moet de Zweedse meubelgigant helpen de levertijden van zijn producten in heel Europa verder te verkorten.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer op 16 en 30 maart 2022.

(Advertorial) De opleiding gaat in op de deeldomeinen waarin het vakgebied zich afspeelt: strategie, processen, organisatie en systemen. Hierdoor zult u niet alleen het operationele belang van een optimale voorraad inzien, maar ook de financiële impact die gerealiseerd kan worden met bekwame medewerkers op cruciale posities.

PLUS optimaliseert belevering met TMS van Manhattan Associates

De Nederlandse supermarktketen Plus heeft de cloudgebaseerde transportmanagementoplossing van Manhattan geselecteerd om zijn  leveringsprocessen te stroomlijnen. De TMS-oplossing, die het transport en de logistieke behoeften van de supermarkten in heel Nederland moet beheren, is inmiddels in een aantal distributiecentra geïmplementeerd.

Jan De Bock nieuwe managing director van Delaware Belux

Sinds 1 januari 2022 is Jan De Bock managing director van Delaware Belux. Hij nam de fakkel over van Patrick Andersen die van 2016 tot 2021 de functie van managing director had. Voor hem werd die rol ingevuld door Luc Van Aelbroeck (2003-2008) en Jan Delaere (2009-2015).

SiB Solutions breidt uit naar de Benelux

SiB Solutions, een Zweeds logistiek technologiebedrijf dat intelligente video- en AI-diensten aanbiedt, vergroot zijn aanwezigheid in Europa door voet aan de grond te zetten in de Benelux. Daartoe breidt SiB Solutions zijn team uit met twee logistieke professionals: Milou Brüll is voortaan senior sales manager, Donald Houben bekleedt de functie van head of sales Europe.

H.Essers groeit in Nederland door overname Verheul Transport

De Belgische logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Nederlandse Verheul Transport over. Dat familiebedrijf uit Twello (Gelderland) werd in 1963 opgericht door Arie Verheul. Waar hij ooit begon met het vervoer van straatstenen en aardappelen, is het familiebedrijf vandaag gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen, prefab beton en sierbestrating.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.