Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Gerobotiseerde afhaalpunt als oplossing voor de Last Mile logistiek

(Advertorial) Al bijna 20 jaar gaat de opkomst van online bestellen voor de dagelijkse boodschappen gepaard met een enorme groei aan bezorgmogelijkheden voor de consument. Bij elke nieuwe mogelijkheid moeten we ons afvragen hoe relevant de bezorg- of afhaalmethode is.

Internationale groei leidt tot 4000e robot bij Exotec

Nauwelijks zes maanden nadat Exotec zijn 3000e robot aankondigde, heeft de Franse producent van magazijnrobots zijn 4000e exemplaar voltooid. De robotbouwer voert het productietempo op om zijn – vooral internationale – groei te ondersteunen.

Actemium en UGent richten leerstoel op voor onderzoek naar energiebewuste productieoptimalisering

Universiteit Gent en Actemium, het merk van Vinci Energies dat oplossingen en diensten op maat van industriële bedrijven aanbiedt, hebben samen de Actemium Sustainable Energy leerstoel gelanceerd. Met de Sustainable Energy leerstoel wil Actemium voor langere termijn het onderzoek bevorderen naar hoe duurzame energiekosten, energiebeperkingen en -kansen optimaal kunnen worden geïntegreerd in een energiebewuste productieplanning en -optimalisering.

Houd uw voorraad onder controle: maak werk van een goede forecast!

(Advertorial) Te weinig producten op stock, overschotten, toeleveringsproblemen… Een gebrekkig voorraadbeheer kan een stevige negatieve impact hebben op uw bedrijf. Tegelijkertijd heerst er een spanningsveld tussen de finance-afdeling, de verkopers en de operations-afdeling.

Dianflex optimaliseert logistieke processen met AutoStore van Dematic

Als leverancier van sanitair en verwarming is het in Italië gevestigde bedrijf Dianflex in ruim 35 landen actief. Om zijn klantenservice te verbeteren, besloot het bedrijf zijn logistieke processen te optimaliseren met een AutoStore-oplossing van Dematic.

PwC Scale Sustainable Manufacturing Executive Event - 15 December 2022

(Advertorial) Tijdens het event laat PwC je kennismaken met negen snelgroeiende europese startups die hun innovatieve business modellen en oplossingen op het gebied van Sustainable Manufacturing presenteren. Lees meer en registreer hier.

Ikea België voert logistieke automatisering op met drones

Sinds enkele maanden voert Ikea België, in samenwerking met het Zwitserse bedrijf Verity, een pilootproject uit met autonome drones in het zelfbedieningsmagazijn van de vestiging in Gent. De voorgeprogrammeerde drones helpen de medewerkers van Ikea Gent bij de uitvoering van tijdrovende en vaak fysiek belastende taken zoals de controle van voorraden, de tracering van opgevraagde producten en de opmaak van inventarissen.

TGW breidt assortiment uit met nieuwe mobiele robots

Aanbieder van intralogistieke oplossingen TGW Logistics Group breidt zijn aanbod robotica-oplossingen uit met Quba, een nieuw assortiment mobiele robots voor het autonoom transporteren van bakken, dozen en pallets. De Quba-familie (zie foto) bestaat uit AMR’s (Autonomous Mobile Robots) en AGV’s (Automated Guided Vehicles) die voor uiteenlopende taken kunnen worden ingezet, waaronder het bevoorraden van de inpak- of retourwerkstations en automatische palletiseer- en depalletiseerstations.

Dematra bouwt volautomatisch shuttlemagazijn voor 80.000 pallets

Dematra, gespecialiseerd in de opslag en distributie van food en non-food producten, bouwt op zijn site in Kruisem een mega volautomatisch palletmagazijn, goed voor 80.000 pallets en 12.000 in- en uitgaande palletbewegingen per dag. Het bedrijf uit het Oost-Vlaamse Nazareth beschikt in België al over vier magazijnen met een totale capaciteit van 80.000 pallets.

August Weckermann automatiseert opslag van kleine goederen met Jungheinrich

August Weckermann, een traditionele producent van gedraaide en gefreesde onderdelen en fijnmechanische componenten, breidt uit en bouwt een nieuwe productievestiging op de eigen site in Eisenbach, Baden-Württemberg (Duitsland). Het bedrijf wil met een modern energieconcept een beslissende stap zetten in de richting van de doelstelling ‘Green Factory’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.