Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen.

Gefco breidt activiteiten in Benelux uit

Gefco, actief op het gebied van industriële logistiek en autologistiek, heeft recent een goederenexpeditiekantoor en opslagfaciliteit in Antwerpen geopend. De groep wil zijn aanwezigheid in de Benelux versterken door te focussen op zee- en luchtvracht binnen de Antwerpse tak en door het als een vlaggenschip voor goederenexpeditie in België te presenteren.

DSV Logistics en Dow Performance Silicones verlengen contract in Feluy

DSV Logistics is met Dow Performance Silicones (Dow Corning) tot een onderling akkoord gekomen om het contract in Feluy voor een periode van zes maanden te verlengen tot 10 februari 2018. Vorige maand kondigde Dow Performance Silicones de stopzetting van het contract aan met logistiek dienstverlener DSV Logistics en voor juli het einde van de activiteiten op de site in Feluy, vanwege de integratie in The Dow Chemicals Company.

Prologis breidt twee dc’s uit tot 100.000m²

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis zal voor Coolblue en een internationale retailer in totaal 80.000 vierkante meter extra distributiecentra ontwikkelen. De eerste uitbreiding vindt plaats op Prologis Park Tilburg. Daar gaat Prologis met de bouw van 37.000 vierkante meter de derde en laatste fase in voor een distributiecentrum van uiteindelijk 100.000 vierkante meter.

Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen.

Kracht kiest Jungheinrich om zijn intralogistiek te centraliseren

Jungheinrich bouwt in de West-Duitse stad Werdohl een 3500m² groot logistiek centrum voor Kracht, een wereldwijde fabrikant van transmissiepompen, doorstroompompen en hydraulische onderdelen voor industriële toepassingen. De kern van het nieuwe centrum bestaat uit een volautomatisch rekkenmagazijn voor 5100 europallets en ongeveer 12.000 bakken met kleine onderdelen.

Abecon AX wordt GreatCircle

Abecon AX, aanbieder van Microsoft Dynamics AX-diensten, zet zijn activiteiten voortaan verder onder de naam GreatCircle Solutions. De versterking van GreatCircle is ingegeven door het recente samengaan van Abecon met de Broad Horizon Groep.

Nieuwe druk voor Basisboek Logistiek

‘Basisboek Logistiek’ is aan zijn tweede druk toe. Het boek geldt als de inleiding in de logistiek en biedt zowel een kennismaking als een overzicht voor studenten en professionals met een geringe logistieke basis. In dit basisboek staat de klant centraal in het logistieke proces.

BAS Group implementeert WMS van Boltrics

BAS Group, gevestigd in het Nederlandse Etten-Leur, wil zich ontwikkelen tot allround logistiek dienstverlener en wil zich daarbij toeleggen op goederen die extra aandacht nodig hebben, zoals chemicaliën, consumentenelektronica, farmaceutische producten en voedingsmiddelen.

Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.