Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Crown breidt WP 3000-serie elektrische pallettrucks uit

Nieuwkomer is de WP 3010. Met een gewicht vanaf 279 kg (excl. batterij) en een hefvermogen tot 1,6 ton is de nieuwe truck een lichtere aanvulling op de WP 3000-serie. Duurzame stalen afdekpanelen moeten de truck tegen zware werkomgevingen wapenen, terwijl de compacte afmetingen er dan weer voor zorgen dat de pallettruck gemakkelijk kan manoeuvreren in krappe ruimten.

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

(advertorial) Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking.

Assmann Büromöbel verhoogt productiviteit met ZetesMedea Voice Picking

Assmann Büromöbel is een traditioneel, middelgroot familiebedrijf dat in het hoofdkantoor in het Oost-Vlaamse Melle dagelijks zo’n 2000 meubelstukken produceert. Het picken van meubelonderdelen is cruciaal voor de meubelproducent. Elke dag picken twee ploegen van maximaal zeven pickers zo’n 4500 losse onderdelen, die vervolgens geassembleerd worden tot bureaus, opbergconcepten, dockingsystemen, scheidingswanden of bedrijfsloungemeubels.

Zalando test levering met geolocatie in België

Zalando is in Brussel, Gent en Antwerpen samen met de Belgische startup Parcify gestart met een proefproject voor het leveren van pakjes. Klanten die aan de test deelnemen, kunnen kiezen waar en wanneer hun pakje moet worden geleverd. Maar in plaats van thuis te moeten wachten, kunnen ze het tijdstip en de locatie van de levering kort van tevoren wijzigen.

Montea levert twee nieuwbouwprojecten op Brussels Airport

Beide projecten kaderen binnen het groeiplan “2040” van The Brussels Airport Company, dat de logistieke keten op de luchthaven efficiënter wil maken door toekomstige groei te accommoderen en oude gebouwen te vervangen door een moderne, energiezuinige infrastructuur.

7 op 10 retailers plant investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies, dat de technologische trends analyseert die de toekomst van retail mee vormgeven en de winkelervaring kunnen verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor voorraadbeheer en ‘planogram compliance’.

Kuehne + Nagel wordt wereldwijd transporteur voor de Grünenthal Group

Grünenthal is een farmaceutisch onderzoeksbedrijf met hoofdzetel in Aken, Duitsland. Het bedrijf beschikt over productiesites in Europa en Latijns-Amerika en is via onderaannemingen in 32 landen vertegenwoordigd. De producten van Grünenthal zijn in 155 landen beschikbaar.

Fusie Yusen Logistics Turkije en Inci Lojistik creëert ‘Yusen Inci Lojistik’

Yusen Logistics Turkey (dochteronderneming van Yusen Logistics) en Inci Lojistik (dochter van Inci Holding) zijn gefuseerd en gaan sinds 1 april verder onder de naam Yusen Inci Lojistik. Het bedrijf wordt aangestuurd door Hakan Meric, voormalig directeur van Yusen Logistics Turkey (zie foto).

Montea verwerft 14.000m² logistieke ruimte voor Metro Cash & Carry

In december 2013 sloot Montea met MG Real Estate een partnership voor de ontwikkeling van het duurzaam logistiek park ‘MG Park De Hulst’ in Willebroek, met in totaal 150.000m² te ontwikkelen logistieke ruimte. Nu voegt Montea opnieuw een hoogwaardig distributiecentrum toe aan zijn portefeuille op MG Park De Hulst.

Maakbedrijven in België zijn klaar voor Industry 4.0

Dat blijkt uit onderzoek van PwC België, in samenwerking met Flanders Make, naar de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie. Voor het onderzoek vond plaats bij dertig ondernemingen die samen een omzet van 16,4 miljard euro hebben en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.