Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Engels brengt Clever Lid op de markt

Het betreft een multifunctioneel deksel voor meermalig bruikbare verzendeenheden dat oorspronkelijk werd ontworpen voor de post als alternatief voor rolcontainers. Ondertussen is Clever Lid doorontwikkeld tot universeel inzetbaar deksel. Het deksel is voorzien van volledig geïntegreerde spanbanden met ratelmechanisme, waardoor de lading stabiel op de pallet wordt gehouden.

Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt.

Goodman breidt Puurs Logistics Centre uit voor Fiege en Makro

De logistieke vastgoedgroep en zijn klant Fiege woonden samen met Makro en de waarnemend burgemeester van de gemeente Puurs de eerstesteenlegging bij voor de uitbreiding van het Puurs Logistics Centre. Fiege zal er de bijkomende ruimte gebruiken om te voldoen aan de veranderende behoeften van zijn klant Makro, die in mei vorig jaar besloot zijn activiteiten te centraliseren.

Dachser investeert in landnetwerk in Duitsland

Dachser schept momenteel meer capaciteit voor zijn landnetwerk op verschillende locaties in Duitsland. In het noorden, in Bremen en Hamburg, worden de vestigingen uitgebreid. Ook de uitbreidingen van de vestigingen in Alsdorf bij Aken en Dissen bij Bielefeld zijn momenteel in volle gang.

Staci en Kreasales CPM sluiten overeenkomst

Kreasales CPM, actief in het outsourcen van vertegenwoordigers, merchandisers en winkelpromotoren op korte of lange termijn, doet voortaan een beroep op de logistieke dienstverlening van Staci om zich beter te kunnen focussen op zijn core business, namelijk de juiste vertegenwoordigers op de juiste plaats inzetten.

Linde lanceert volgende generatie elektrische handpallettrucks

Linde Material Handling heeft zijn assortiment pallettrucks met staplatform – ook wel ‘riders’ genoemd – uitgebreid met een instapmodel dat een laadvermogen van 1,4 ton heeft en een grotere variant met een hefvermogen van 2,5 ton, om het bestaande 2 ton-model aan te vullen.

DSV Solutions bouwt nieuw distributiecentrum in haven van Gent

De Deense logistiek- en transportgroep breidt zijn activiteiten in zijn Belgische hoofdkwartier in de Gentse haven verder uit. Vorig jaar nog werd een hoogbouwmagazijn met een oppervlakte van 45.000m² opgeleverd als uitbreiding van de bestaande faciliteiten in Gent.

De Belg is slecht in back-uppen

Naar aanleiding van World Backup Day op 31 maart, deed Seagate Technology, actief op het gebied van opslagoplossingen, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau iVox, onderzoek naar het back-upgedrag bij 2000 Belgen, Nederlanders en Duitsers.

TGW implementeert strategisch project voor Zwitserse food retailer Coop

(Advertorial) De Zwitserse voedingsmiddelengigant Coop centraliseert haar drie regionale distributiecentra op één enkele locatie. Om de 350 supermarkten in de omgeving van Zürich, in Noordwest-Zwitserland en in Centraal-Zwitserland beter te bedienen, worden de bestaande faciliteiten in Schafisheim uitgebreid.

Transporeon lanceert vernieuwde Mobile Order Management-app

Mobile Order Management (MOM) is een applicatie waarmee realtime verzendingsstatussen, elektronische documentatie en automatisch geschatte aankomsttijden kunnen worden beheerd aan de hand van slimme algoritmes. Na vier jaar gebruik door klanten, heeft Transporeon nu de mogelijkheden van zijn cloudgebaseerde oplossing uitgebreid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.