Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Eindhoven krijgt XXL multifunctioneel logistiek gebouw

Het pand van 88.000m² en 3.000 m² kantoorruimte komt er op het bedrijventerrein Westfields, ten noordwesten van de stad. De komst van pakketvervoerder DPD op Westfields en de realisatie van de Brainport Industries Campus (BIC) moet de aantrekkingskracht van het terrein en het nieuwe gebouw versterken.

Liege Airport verwelkomt Air China Cargo

Voortaan vliegt een Boeing 777-200 van Air China Cargo wekelijks tussen Shanghai en Liege Airport. Die eerste wekelijkse vlucht moet het begin inluiden van een samenwerking waarbij beide partners dezelfde doelen nastreven: de vrachtvervoeractiviteiten uitbreiden en het aantal geregelde vluchten verhogen.

12Return opent datacenter voor de VS

Het Nederlandse 12Return heeft een Amerikaans datacenter geopend in de IBM Cloud. Die stap betekent de eerste fase in de uitbreidingsplannen van 12Return naar Noord-Amerika. De oplossing van 12Return is een alles-in-één platform voor het beheer van teruggestuurde producten en reverse logistics, met name voor merken en retailbedrijven die geconfronteerd worden met retourzendingen van consumenten en business klanten na online aankopen.

Unibouw zorgt voor XXL distributiecentrum voor Lidl

In het Nederlandse Roosendaal realiseert Unibouw een groot logistiek pand voor DCAM (Delin Capital Asset Management). Lidl E-Commerce International, die het pand huurt, zal er zijn distributiecentrum voor de e-commerce-activiteiten in onder brengen.

Ocean View van DHL biedt real-time zicht op zeevracht

DHL Global Forwarding, de lucht- en zeevrachttak van Deutsche Post DHL Group, biedt met Ocean View een online platform dat verladers moet helpen bij de tracking van hun overzeese zendingen, zodat ze hun supply chain beter kunnen beheren. Ocean View consolideert informatie van het Transportation Management System van DHL, van de rederij en van het schip zelf om een real-time zicht te krijgen op de locatie van de vracht.

Kuehne + Nagel vermeldt CO2-uitstoot van zeevracht op factuur

Voortaan drukt Kuehne + Nagel de totale CO2-emissie van verzendingen over zee op de factuur af om verladers de voetafdruk van hun transport te laten weten. Bijgevolg kunnen verladers de analyse, de rapportering en het beheer van de CO2-uitstoot die hun transportketen veroorzaakt, verbeteren en zodoende hun impact op het milieu op lange termijn verminderen.

Particulier vervoert pakjes in ruil voor gratis brandstof

Total en Hytchers, een Belgische start-up, lanceren een nieuwe pakjesleveringsdienst onder de naam Hytchers. Het doel is particulieren, tegen een vergoeding, met hun eigen wagen pakjes te laten vervoeren. Op basis van een mobiele app en geolocalisatie zorgt Hytchers voor een match tussen het traject van de automobilist en het traject dat het pakket zou moeten volgen.

Porsche SE neemt PTV Group over

Voor de overnamesom van 300 miljoen euro komt de Duitse ontwikkelaar van software voor transportplanning, logistiek en traffic management onder de vleugels van zijn landgenoot Porsche terecht. Het managementteam van PTV zal het bedrijf blijven leiden.

Rhenus krijgt AEO Full certificaat van Douane Nederland

Toen de nieuwe douanewetgeving op 1 mei 2016 in werking trad, zette Rhenus Contract Logistics meteen de stappen om aan de nieuwe douane-eisen te beantwoorden met de uitrol van een nieuwe douaneapplicatie, Customs Streamliner. Die douaneapplicatie is volledig ingericht volgens de gestelde eisen in het Douanewetboek van de Unie (DWU) en werd gezien als basis om aan de huidige en toekomstige douane-eisen te voldoen.

Peter Hinssen publiceert ‘The Day After Tomorrow’

Dit vierde boek van nexxworks partner Peter Hinssen focust op het belang van langetermijndenken en radicaal innoveren in een exponentieel veranderende wereld. Hinssen beschrijft welke businessmodellen, technologieën, culturen en innovatiemodellen succes veroorzaken in een ‘Day After Tomorrow’ die steeds sneller op ons afkomt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.